اگر زمانی که استرس دارید یا ناراحت هستید و از سرگرم شدن با حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه لذت نمی برید احتمالا به این موضوع پی نبردید که وقت گذراندن با آنها تا چه میزان باعث آرامش شما می شود. در دکترچک بیشتر به این موضوع میپردازیم…


برای بعضی از افراد نوازش حیوانات خانگی خود، بسیار سودمند می باشد. در مواردی این حیوانات خانگی نقش فراتری بازی می کنند و در درمان بیماری های روحی و روانی به صاحبان خود کمک می کنند. اسب درمانی یکی از این روش ها می باشد که در آن بیمار باید علاوه بر نوازش اسب، مدتی نیز از او نگهداری کند. همچنین نگاه کردن به ماهی ها، مراقبت از جیرجیرک ها یا بازی با دلفین ها از سایر روش های درمانی می باشد. حتی مشاهده فیلم حیوانات اهلی نیز احساس خوبی را به انسان منتقل می کند.

تاثیر حیوانات خانگی بر استرس و افسردگی

چگونه همه این موارد به ما کمک می کند؟

از نظر جسمی، گذراندن وقت با حیوانات می تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش ضربان قلب و فشار خون و کاهش درد شود.

از نظر عاطفی، تعامل با حیوانات می تواند به کاهش احساس تنهایی ، افزایش شادی ، کاهش اضطراب ، سهولت ناراحتی های اجتماعی و کاهش درد عاطفی کمک کند. در حقیقت ، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن اخیراً دریافتند كه نوازش سگ یا گربه به مدت 10 دقیقه می تواند كورتیزول (هورمون اصلی استرس بدن شما) را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

اگرچه هیچ کس به طور دقیق نمی داند چه نوع تعاملی با حیوانات برای انسان کاملا مفید می باشد ولی تعدادی نظریه در این باره وجود دارد. بسیاری از حامیان درمان با حیوانات خانگی معتقد به فرضیه بیوفیلی هستند که اولین بار در سال 1984 توسط زیست شناسی با نام ویلسون مطرح شد. این فرضیه بیان می کند که مردم به طور طبیعی جذب سایر موجودات زنده می شوند و بنابراین مشاهده آنها آرامش بخش است. نظریه یادگیری نیز چنین توضیح می دهد که حیوانات مردم را از چیزهایی که باعث ناراحتی آنها می شوند ، منحرف می کنند و به آنها اجازه می دهند آرامش بیشتری داشته باشند. با تکرار این مسئله به مرور زمان ، آنها کمتر مضطرب می شوند.
نظریه دیگری بیان می کند كه حیوانات تعامل اجتماعی را تسهیل می كنند و برخی نیازهای اجتماعی را برآورده می كنند. زمانیکه در نزدیکی بعضی حیوانات هستید ، تمایل به لبخند زدنتان بیشتر می شود، مشغول صحبت با آنها می شوید و اوقات خوبی را با دیگران سپری می کنید. این واکنش شبیه به نحوه پاسخ دادن افراد به نوزادان یا کودکان خردسال است.
اگر علاقه دارید حیوان خانگی داشته باشید، طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد. هم می توانید گربه ، سگ یا همستر (حیوانات خانگی متعارف) را انتخاب کنید هم مار ، موش خرما یا لاک پشت (حیوانات خانگی نامتعارف). به خاطر داشته باشید درست همانطور که افراد در مزاج و نیازهای خود متفاوت هستند ، حیوانات نیز چنین می باشند. بنابراین حیوان خانگی را انتخاب کنید که به خلق و خوی شما و سبک زندگیتان نزدیک باشد.
برای لذت بردن از حیوانات لازم نیست که حتما آنها را به خانه بیاورد و مسئولیتشان را قبول کنید، می توانید داوطلبانه در یک پناهگاه حیوانات یا مرکز آموزش سگ ها برای افراد نابینا، فعالیت کنید. روش های متفاوتی برای سنجش میزان علاقه ی شما به حیوانات خانگی وجود دارد و با این روش ها می توانید تصمیم بگیرید که آیا توانایی مراقبت از یک حیوان خانگی به مدت طولانی را دارید یا نه.
اگر احساس اضطراب، افسردگی یا تنهایی دارید، روشهای زیادی هست که می توانید در این باره به خودتان کمک کنید ولی در این بین مراقبت از حیوان خانگی را در گوشه ی ذهن خود داشته باشید.مطمئن باشید از این روش ضرری نخواهید دید