به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که وجود تعادل در رژیم غذایی پدر بر میزان اضطراب فرزند پسر و سلامت متابولیک فرزند دختر تاثیر می گذارد.

یافته های این گروه از محققان نشان می دهد که رژیم غذایی از طریق اسپرم پدر چه تاثیر شگرفی بر سلامت نسل بعد از او دارد. در نهایت باید دستورالعمل های غذایی مشخصی برای پدرها تهیه شود تا ریسک ابتلا به بیماری متابولیک و اختلال های روانی در فرزندان او کم شود.

رژیم غذایی پدر و سلامت فرزند؛ پیش زمینه

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که رژیم غذایی موش پدر نه تنها بر سلامت دستگاه تولید مثل خود او، بلکه بر سلامت فرزندانش هم تاثیر می گذارد. مصرف تغذیه های ناسالم در موش ها با ریسک ابتلا به سرطان هم رابطه دارد.

با این حال تاکنون در این زمینه اطلاعات زیادی به دست نیامده بود و مشخص نبود که آیا نوع و ترکیب رژیم غذایی موش نر قبل از آبستنی تاثیری بر سلامت فرزندان او دارد یا نه.

درباره مطالعه

محققان ده رژیم غذایی مشخص کردند. میزان پروتئین، چربی و کربوهیدرات هر کدام از رژیم های غذایی مختلف بود.

این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است. بعد از تغذیه موش های نر، آن ها را در کنار موش های ماده قرار دادند. رژیم غذایی موش های ماده، استاندارد بود. سپس محققان رفتار و فیزیولوژی فرزندان آن ها را بررسی کردند.

رژیم غذایی پدر و سلامت فرزند

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که رژیم غذایی مصرفی قبل از آبستنی تاثیر بسزایی در خصوصیات و شخصیت فرزندان دارد. جالب است که با تعیین میزان پروتئین، چربی و کربوهیدرات در رژیم غذایی پدر می توانیم بر سلامت روان و رفتار فرزندان پسر و دختر تاثیر بگذاریم.”

محققان آن گروه از موش هایی که با رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات اما مقدار پایین پروتئین تغذیه شده بودند را بررسی کردند. به گفته محققان، میزان اضطراب فرزندان آن ها بیشتر بود.

سپس آن گروه از موش هایی که با رژیم های غذایی سرشار از چربی تغذیه شده بودند را بررسی کردند. شاخص توده بدنی و نشانگرهای بیماری متابولیک در بدن فرزندان ماده آن ها بیشتر شده بود.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی موش های ماده کم شود، به طور کلی بیشتر غذا می خورند.

علاوه بر این، میزان کالری دریافتی و ترکیب مواد مغذی در رژیم غذایی پدر بر سلامت فرزندان او تاثیر می گذارد.

به گفته یکی دیگر از محققان، “صرفا مهم نیست که پدر کم یا زیاد غذا می خورد؛ بلکه ترکیب رژیم غذایی او اهمیت زیادی دارد.”

منبع