بر اساس مطالعه جدیدی که به طور مشترک توسط دانشگاه سوری و دانشگاه عبری اورشلیم انجام شد، دانشمدان به این نتیجه رسیدند که با تحریک غیرتهاجمی مغز و ترکیب آن با درمان شناختی می توان به طور قابل توجهی نشانه های ناشی از اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD را در کودکان درمان کرد.

در یک مطالعه بالینی تعداد 23 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (که بین 6 تا 12 سال سن داشتند) حضور داشتند. دانشمندان به دنبال این بودند که با روشی منحصر به فرد مغز را تحریک کنند و برای این کار از طریق دو الکترود یک جریان الکترونیکی ضعیف ایجاد کردند.

آن ها این کار را در هنگام درمان شناختی انجام داده و به این نتیجه می رسند می توانند با این روش علائم ناشی از اختلال نقص توجه و بیش فعالی را درمان کنند.

بعد از دو هفته از اجرای برنامه تحریک مغز، دانشمندان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که علائم ناشی از اختلال نقص توجه و بیش فعالی در 55 درصد از کودکان همان طور که پدر و مادرهایشان گزارش داده بودند، کمتر شده است.

در مقایسه با این گروه، یک گروه کنترل شده دیگر را داشتیم که در جلسه درمان شناختی به آن ها تحریک کننده مغزی شبه دارو داده شده بود که این میزان در آن ها 17 درصد بود.

نقص توجه و بیش فعالی

یکی دیگر از یافته های دانشمندان این بود که بهبودهای حاصل در علائم تا سه هفته بعد از اتمام درمان هم مشاهده می شدند و حتی طبق گزارش 64 درصد از بیماران نیز بدن شان واکنش های معناداری نسبت به درمان ها نشان داده است. این میزان در گروه کنترل شده 33 درصد بود.

پروفسور روی کوهن کادوش، مسئول مشترک این مطالعه، رییس دانشکده روانشناسی و پروفسور علوم عصب شناختی در دانشگاه سوری گفت:

“به باور من این وظیفه جامعه علمی است که روش های درمانی موثرتری را برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کشف کرده و توسعه بدهد که تاثیرات ناشی از آن بلند مدت تر باشند. یافته هایی که ما در مطالعه خودمان به آن ها رسیدیم نشان می دهد ترکیبی از تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای که عوارض جانبی کمی داشته و خطری برای سلامتی ندارد، می تواند زندگی کودکان و خانواده هایشان را متحول کند.”

وی در ادامه صحبت هایش ادعا کرد، “نتایج حاصل از این مطالعه در کنار یافته های دیگر حاصل استفاده از تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای، به ما این اطمینان را می دهند که با تحریک غیرتهاجمی مغز در آینده می توانیم برای این کودکان دارو تولید کنیم که حکم راهی برای درمان را دارد. با این حال، مهم ترین آزمایش ما در اصل نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی میان چندین مرکز است که نمونه های بیشتری را در آن بررسی می کنیم. این آزمایش به زودی شروع می شود. اگر تاثیر این روش ثابت شود، سازمان غذا و دارو آمریکا آن را به عنوان روشی پزشکی برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان تایید می کند.”

اختلال نقص توجه و بیش فعالی چیست؟

عارضه اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانایی تمرکز، فعالیت و تحریک پذیری افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 5.2 درصد از کودکان سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و بیشتر در کودکانی قابل مشاهده است که در افزایش تمرکز، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر و کنترل خودشان مشکل دارند.

به گفته یکی از مسئولین این مطالعه، “با این روش می توانیم خلق و خوی کودک را بهبود ببخشیم که البته یک سری عوارض جانبی مثل سردرد یا بی اشتهایی هم دارد. از این رو، باید روش های جدید و منحصر به فرد برای درمان این عارضه خیلی زود بررسی شوند.”

نقص توجه و بیش فعالی و ADHD

سایر یافته های مطالعه

دکتر مور ناهوم، مسئول دیگر این مطالعه و رییس آزمایشگاه نوروپاتی دانشگاه هبرو اضافه می کند، “یافته های این مطالعه قدمی مهم در ارائه روش های درمانی جدید برای درمان این عارضه محسوب می شوند. در مطالعاتی که در آینده انجام شده و از نمونه های بیشتر و متنوع تری استفاده می شود، شاید بتوانیم این روش را به عنوان روشی قابل اعتماد برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی تایید کرده و مکانیسم های اصلی این اختلال را شناسایی کنیم.”

یکی دیگر از مسئولین این مطالعه می افزاید، “اگر مطالعات بزرگ تری که در آینده انجام می شوند نیز به همین نتایج برسند، می توانیم یک روش درمانی منحصر به فرد، غیرتهاجمی و بی خطر برای کودکان مبتلا و خانواده هایشان ارائه دهیم. این روش درمانی صرفا محدود به این اختلال نخواهد بود، بلکه سایر اختلال های عصبی رشد را نیز در بر می گیرد.”

تیم تحقیقاتی به این نکته نیز اشاره کرد که بعد از درمان الگوهای فعالیتی الکتریکی مغز نیز تغییر کرد و این رویه حتی تا سه هفته بعد از درمان هم ادامه داشت.