هر کدام از ما، باید همزمان با افزایش سن مان، درگیر فعالیت های ذهنی خاصی شویم تا حافظه مان را تقویت کنیم و از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کنیم.

یادگیری فعالیت های جدید، باعث افزایش آگاهی و تقویت ذهن می شود. به نظر شما بهترین راه حل برای این کار چیست؟ برای فهمیدن این موضوع، ادامه این مطلب از سایت دکتر چک را بخوانید…

بهترین راه تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

روش های مختلفی برای کمک به هوشیار نگه داشتن ذهن و تقویت حافظه و تمرکز وجود دارد که هر کسی با توجه به علایقش می تواند یک یا چند تا از این روش ها را به کار بگیرد. بازی های کارتی، بازی های معمایی، جورچین کلمات، پازل ها و … سرگرمی های محبوب و جذابی هستند که برای تقویت ذهن طراحی شده اند و تا ساعت ها شما را مشغول نگه می دارند.

اگر سنتان بالا رفته و فکر می کنید نمی توانید از رایانه یا گوشی های هوشمند جدید استفاده کنید، بهتر است بدانید که یادگیری کار با این وسایل، یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت ذهن شماست؛ زیرا باعث تغییر در شبکه عصبی مغزتان می شود و مغز را انعطاف پذیر و جوان نگه می دارد.

چه نوع فعالیت هایی به تقویت حافظه ما کمک می کند؟

محققان دریافتند که تقویت ذهن، با انجام فعالیت هایی که برای مغز ما ناآشناست، بهتر انجام می شود. بهتر است برای این کار، فعالیت های جدید و چالش برانگیزی که به تعاملات احساسی و اجتماعی نیاز دارند را انتخاب کنید.

برای اثبات این نظریه، محققان حدود 221 بزرگسال که بین 60 تا 90 سال داشتند را به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه تقسیم کردند.

حتما بخوانید: تفکر منفی چه تاثیری بر روی آلزایمر دارد؟

سپس آن ها را در یک نوع فعالیت خاص برای 15 ساعت در هفته در طول یک دوره سه ماهه، مشغول نگه داشتند. به گروه اول مهارت های جدید مانند: عکاسی دیجیتال، لحاف دوزی و یا هر دو را یاد داده شد.

این فعالیت ها نیاز به خارج شدن از محیط خانه و فعال بودن در کلاس و اجتماع دارند و حافظه کاری، حافظه بلند مدت و سایر فرآیندهای شناختی را درگیر و تقویت می کنند.

محققان از گروه دوم خواستند كه به موسیقی گوش دهند و در خانه جورچین کلمات را بازی کنند. به گروه سوم فعالیت هایی که بر روی تعاملات اجتماعی تمرکز داشتند داده شد؛ مانند: سفرهای گروهی به جاهای مشخص و انجام سرگرمی با سایر اعضای گروه.

نتیجه آزمایش

پس از گذشت سه ماه، شرکت کنندگان گروه اول که به یادگیری مهارت های جدید در خارج از خانه مشغول بودند، پیشرفت هایی در تقویت حافظه شان ایجاد شد؛ در حالی که این پیشرفت ها در دو گروه دیگر دیده نشد.

نتیجه این تحقیق این بود كه با اینکه هر سه گروه برای یادگیری بیشتر و تسلط بیشتر بر مهارت ها تلاش می کردند،  فقط گروهی که در حال یادگیری مهارت های جدید بودند و با چالش های روانی جدید در خارج از محیط خانه روبرو شدند توانستند حافظه شان را بهبود ببخشند.

حتما بخوانید: مصرف ۱۰ غذا که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می کند

بنابراین، از خانه خارج شدن و مشارکت داشتن در انجام فعالیت ها به تنهایی موثر نیست. مهم است كه از محیط فعلی خارج شوید و كاری را انجام دهید كه برایتان ناآشناست و ذهنتان را به چالش می کشد.

«اگر همیشه در مکان امن تان باشید و از دیگران دور بمانید نمی توانید با چالش های زندگی روبرو شوید؛ حتی اگر مهارت های جدید یاد بگیرید. بنابراین یاد گرفتن مهارت های جدید باید با بودن در اجتماع، همراه باشد.»
سخن آخر

برای تقویت حافظه تان می توانید هر فعالیتی که به آن علاقه دارید، اما تا به حال فرصت یادگیری آن را نداشتید، انتخاب کنید. اگر می خواهید نتیجه خوبی بگیرید، بهتر است کار در محیط بیرون از خانه را انتخاب کنید تا با چالش های احساسی و اجتماعی روبرو شوید.