در حالی که این روزها با فاجعه چاقی مفرط کودکان مواجه هستیم، در یک مطالعه جدید به راهکاری برای حفظ وزن سالم در دانش آموزان اشاره شده است: دسترسی به آب تازه و تمیز.

آب؛ درباره این مطالعه

این راهکار که به هیچ گونه تکنولوژی پیشرفته ای نیاز ندارد، حاصل مطالعه صورت گرفته بر روی 18 مدرسه ابتدایی در کالیفرنیا است که عمدتا فرزندان خانواده های کم درآمد در آن ها مشغول به تحصیل هستند. محققان به این نتیجه رسیدند که با برنامه “اول آب” – که برای اجرای این برنامه باید آبخوری در مدارس قرار بگیرند – می توانند روند افزایش وزن در دانش آموزان را تغییر دهند.

این برنامه در نه مدرسه اجرا شد و دانش آموزانی که تا قبل از اجرای این برنامه دچار اضافه وزن بودند، در 15 ماه پیش رو وزن شان ثابت باقی ماند و زیاد نشد. شاخص توده بدنی دانش آموزان مدارسی که این برنامه در آن ها اجرا نشده بود، در این بازه زمانی تقریبا چهار درصد بیشتر شده بود.

دانشمندان ادعا می کنند این نتیجه و تاثیر خیره کننده است. این که دانش آموزان را تشویق به نوشیدن آب کنیم، اقدامی بسیار ساده و تاثیرگذار است.

به گفته مارلن شوارتز، مسئول مرکز راد در بخش سیاست غذا و چاقی مفرط در دانشگاه کنتیکت، “پی بردن محققان به این نکته ساده از نظر من بسیار قابل توجه است.”

به گفته شوارتز (وی در این مطالعه نقشی نداشته است)، وقتی مسئله وزن کودکان و دانش آموزان مطرح می شود، خیلی سخت می توانیم اقدامات تاثیرگذار و مفیدی انجام دهیم زیرا عوامل زیادی در این مسئله تاثیر دارند.

آب برای مبارزه با چاقی مفرط

دکتر آنیشا پاتل که مسئول این مطالعه است به سادگی زیاد این برنامه و تکنیک اشاره می کند؛ برنامه ای که مزایای زیادی برای دانش آموزان دارد. این برنامه مانع از خرابی دندان ها شده، همواره آب مورد نیاز بدن را تامین کرده و یادگیری دانش آموزان با نوشیدن آب (که یکی از روش های افزایش یادگیری از طریق مواد غذایی است) بیشتر می شود.

پاتل که پروفسور طب کودکان در دانشگاه استنفورد است، می گوید “به نظر من مسئولین مدارس خیلی راحت می توانند این برنامه را اجرا کنند.”

نتایج حاصل از این مطالعه در هفتم آگوست در مجله طب اطفال به چاپ رسید. در اصل گروهی از دانش آموزان راهنمایی الهام بخش انجام این مطالعه بودند. پاتل در سال 2006 در مدارس دولتی لس آنجلس مشغول به کار بود تا برنامه های جدیدی برای مبارزه با چاقی مفرط در دوران کودکی ارائه دهد.

همان موقع بود که گروهی از دانش آموزان پیش او رفته و برای انجام یک کار داوطلب شدند: یعنی نوشیدن بیشتر آب.

در آن زمان اکثر مدارس دولتی کالیفرنیا آب نوشیدنی رایگان عرضه نمی کردند. دانش آموزان می توانستند آب معدنی خریداری کنند اما حتما باید یک نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی های حاوی قند را هم خریداری می کردند. (شوارتز می گوید در حال حاضر طبق قانون فدرال در بوفه تمام مدارس باید آب نوشیدنی رایگان همراه با وعده های غذایی عرضه شود و علاوه بر این، عرضه نوشیدنی های حاوی قند نیز ممنوع اعلام شده است).

آب و کاهش وزن کودکان

در نهایت نیز پاتل و همکاران وی توانستند برنامه “اول آب” را انجام دهند: هدف از این برنامه این بود که علاوه بر عرضه آب رایگان در بوفه مدارس، در قسمت های دیگر مدرسه که رفت و آمد زیاد است نیز آب توزیع شود.

18 مدرسه ابتدایی در کالیفرنیای شمالی در این مطالعه شرکت کردند و نه مدرسه موظف بودند این برنامه را اجرا کنند. در نه مدرسه باقی مانده این برنامه اجرا نمی شد.

فقط بعد از گذشت 15 ماه، دانشمندان به تفاوت های قابل توجهی در مسئله افزایش وزن دانش آموزان در مدارس پی بردند. شاخص توده بدنی (BMI) دانش آموزان مدارسی که این برنامه در آن ها اجرا شده بود و تا پیش از اجرای برنامه در دسته اضافه وزن قرار داشتند، همچنان ثابت باقی ماند (در اصل از 49.5% به 50% افزایش یافت). شاخص توده بدنی بر اساس قد و وزن به دست می آید.

از طرف مقابل، نه مدرسه دیگر که این برنامه در آن ها اجرا نشده بود، میزان شاخص توده بدنی از 47.7% به 51.4% رسیده بود (یعنی 4% افزایش).

کودکانی که در مدرسه آب می خوردند، تمایل کمتری به مصرف نوشیدنی های حاوی قند داشتند و همزمان که به زمان 15 ماهه نزدیک می شدند نیز این تمایل کمتر می شد.

به گفته پاتل و شوارتز، یافته های این مطالعه نشان می دهند مدارس با این روش بسیار ساده نه تنها می توانند تغییر قابل توجهی در روند “افزایش وزن دانش آموزان” ایجاد کنند، بلکه سلامت عمومی آن ها را نیز افزایش دهند.

شوارتز در ادامه می گوید، “بهترین نوشیدنی موجود برای مصرف در طول روز، قطعا آب است.” وی خطاب به پدر و مادرها می گوید به فرزند خود آب بدهید تا او هم آب بخورد.