شاید از خودتان بپرسید که برای افزایش یادگیری چی بخوریم و چگونه مغزمان را آماده دریافت اطلاعات جدید کنیم؟ اگر دانش آموز یا دانشجو هستید و می خواهید حافظه خودتان را تقویت کرده و اطلاعات زیادی به آن اضافه کنید، حتما باید به سلامت تان توجه کنید. سلامتی باعث افزایش یادگیری می شود.

با وجود این که رژیم غذایی اهمیت بسیار زیادی برای حفظ سلامت بدن و مغز و آماده سازی آن ها برای انجام کارهای سخت دارد، خوردن یک سری از خوراکی ها از اهمیت بیشتری برای حفظ سلامت مغز برخوردار است.

در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک به این سوال پاسخ میدهیم که برای افزایش یادگیری چی بخوریم و به یک سری از مواد غذایی اشاره می کنیم که با خوردن آن ها می توانید سلامت مغز و میزان یادگیری تان را بیشتر کنید.

خوراکی های مفید برای افزایش یادگیری

با خوردن این خوراکی ها می توانید میزان یادگیری خودتان را افزایش دهید.

1. انواع توت ها

توت ها سرشار از ترکیبات متنوعی هستند که به بهبود یادگیری کمک کرده و سلامت مغز را تامین می کنند. توت ها از جمله بلوبری، توت فرنگی و بلک بری سرشار از نوعی ترکیبات فلانوئید به نام آنتوسیانین ها هستند.

آنتوسیانین ها میزان جریان خون به سمت مغز را افزایش داده، از بدن در برابر التهاب محافظت کرده و به بهبود عملکرد سلول های مغزی که در یادگیری و حافظه نقش دارند کمک کرده و به این صورت عملکرد مغز را افزایش می دهند.

مصرف توت تاثیری مثبت بر روی عملکرد مغز دارد. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بعد از مصرف میوه و مکمل های حاوی بلوبری،  عملکرد ذهنی، از جمله حافظه کوتاه مدت، بلند مدت و حافظه سه بعدی شرکت کنندگان بهبود یافته است.

2. مرکبات

مرکبات میزان قابل توجهی ماده مغذی در خود جای داده و فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارند که بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری از جمله آن ها است.

مثل توت ها، مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت هم سرشار از فلانوئیدها هستند. هسپریدین، نارینژین، کوئرستین و روتین از جمله این فلانوئیدها هستد.

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب مرکبات باعث تقویت عملکرد مغز می شود.

با وجود این که آب میوه ها منابعی هستند که بر روی این ترکیبات تقویت کننده سلامت مغز متمرکز شده اند، اما در مجموع مرکبات از منابع غنی از فلانوئیدها هستند و هنگامی که مطالعه می کنید یا می خواهید برای امتحان آماده شوید، می توانید این میوه ها را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

بهتر است که مرکبات را در کنار یک خوراکی دیگر که سرشار از پروتئین و چربی سالم است، مثل ترکیب آجیل ها، مصرف کنید تا بدن از خواص بیشتری برخوردار شود.

3. شکلات تلخ و محصولات کاکائویی

میزان فلانوئید موجود در کاکائو از هر نوع خوراکی دیگری بیشتری است و به همین خاطر است که محصولاتی مثل شکلات نقش قابل توجهی در جذب فلانوئید به بدن دارند. مصرف خوراکی های کاکائوی غنی از فلانوئید به تقویت یادگیری و عملکرد مغز کمک می کند.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که اگر نوشیدنی هایی را مصرف کنید که میزان فلانوئید موجود در آن ها زیاد است، عملکرد بهتری در امتحان خواهید داشت.

علاوه بر این، این دسته از خوراکی ها می توانند حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش دهند و به همین خاطر است که در هنگام مصرف آن ها، عملکرد مغز بهتر می شود.

انسولین نوعی هورمون است که به انتقال قند از خون موجود در سلول های خونی، یعنی جایی که از قند برای تامین انرژی استفاده می کنند، کمک می کند.

از سوی دیگر، مصرف کاکائو باعث کاهش خستگی روحی، تقویت جریان خون به مغز و بهبود عملکرد مغز و زمان واکنش نسبت به اقدامات روحی می شود.

4. آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار سرشار از مواد غذایی مورد نیاز برای عملکرد مغز، از جمله ویتامین E و زینک هستند و می توانند یادگیری را افزایش دهند. آجیل ها گزینه خوبی برای میان وعده هم محسوب می شوند.

آجیل و خشکبار از منابع متمرکز چربی سالم، پروتئین و فیبر هستند.

خوردن این نوع خوراکی ها باعث افزایش زمان واکنش و عملکرد در هنگام امتحان می شوند.

5. تخم مرغ

در ادامه مقاله برای افزایش یادگیری چی بخوریم میرسیم به تخم مرغ! تخم مرغ یک منبع سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن است و باعث افزایش یادگیری می شود؛ علی الخصوص مواد مغذی ضروری برای بهبود عملکرد مغز از جمله ویتامین B12، کولین و سلنیوم را هم در خود جای داده است.

مثلا سلنیوم در ایجاد هماهنگی، تقویت حافظه، ادراک و پویایی نقش دارد. کولین هم برای تقویت مغز مفید است.

ویتامین B12 نیز نقش چشمگیری در سلامت عصب شناختی دارد و هنگامی که میزان این ویتامین در بدن کم می شود، عملکرد مغز هم ضعیف می شود.

یکی دیگر از مواد موجود در تخم مرغ لوتئین است؛ لوتئین نوعی ماده رنگی کاراتنوئید است که باعث بهبود عملکرد مغز و بینایی می شود.

دانشمندان می گویند که اگر زرده تخم مرغ را بخورید، حافظه کوتاه مدت و حواس تان تقویت می شود.

6. آواکادو

آواکادو یک میوه همه کاره است که به بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری کمک می کند.

این میوه یک منبع بی نظیر از لوتئین است و افرادی که این میوه را مصرف می کنند، عملکرد ذهنی بهتر در جلسه امتحان دارند.

به طور کلی، میزان لوتئین موجود در خون و میزان دریافتی این ماده رابطه مستقیمی با عملکرد بهتر مغز دارد.

7. ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 از چربی هایی هستند که نقش قابل توجهی در سلامت مغز و کم کردن سرعت زوال عقل دارند. این دسته از اسیدها را می توان در ماهی های چرب پیدا کرد. ماهی های چرب یک منبع عالی از ویتامین B12 و سلنیوم هستند.

مصرف ماهی باعث افزایش یادگیری و بهبود عملکرد مغز می شود. و شاید برای تان جالب باشد بدانید که در مقایسه با افرادی که ماهی کمتر می خورند، مصرف روزانه ماهی رابطه مستقیمی با میزان یادگیری زبان آلمانی و ریاضیات دارد.

8. ترب و چغندر

چغندر و محصولات چغندی سرشار از نیترات هستند که بدن آن ها را به مولکول هایی به نام نیتریک اکساید تبدیل می کند. محصول به دست آمده هم نقش قابل توجهی در بهبود ارتباطات سلول عصبی، جریان خون، عملکرد مغز و افزایش یادگیری دارد.

می توانید قبل از شروع امتحان یا در هنگام درس خواندن چغندر یا ترب بخورید.

9. سبزیجات قرمز، سبز و نارنجی رنگ

به طور کلی، مصرف سبزیجات باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش سلامت عمومی بدن می شود.

سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز حاوی ترکیبات متعدد گیاهی هستند؛ از جمله کارتنوئید که برای تقویت عملکرد مغز مفید است.

سبزیجاتی که غنی از لوتئین و زی زانتین هستند شامل کلم، جعفری، اسفناج، ریحان، نخود، پیازچه، کاهو، کلم بروکلی، هویج و فلفل دلمه ای سبز و قرمز می شوند. پسته و تخم مرغ هم از منبع سرشار از لوتئین و زی زانتین محسوب می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله ذکر کردیم که برای افزایش یادگیری چی بخوریم تا مغز آماده دریافت اطلاعات جدید شود. در هنگام مطالعه و برای افزایش یادگیری باید از یک الگو سالم در رژیم غذایی استفاده کنید.

با وجود این که رژیم غذایی و سبک زندگی سالم اهمیت خیلی زیادی دارند اما یک سری از خوراکی ها باعث بهبود یادگیری و عملکرد مغز می شوند.

اگر به دنبال افزایش عملکرد مغز و بهبود سلامت عمومی بدن تان هستید، توصیه می کنیم از خوراکی های گفته شده در این مقاله استفاده کنید.