بخشی از میان وعده بسیاری از مردم را کره بادام زمینی به خود اختصاص داده است اما مصرف روزانه بیش از حد آن باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته ای می شود. در این مقاله از سایت دکتر چک ما به تعدادی از عوارض کره بادام زمینی ناشی از مصرف بیش از حد اشاره کرده ایم.

عوارض کره بادام زمینی

1. باعث بروز رفلاکس اسید معده می شود

به گفته پزشکان، زیاده روی در خوردن کره بادام زمینی باعث شروع یا تحریک ابتلا به اختلال رفلاکس اسید معده می شود.

باید بگوییم که فرد زمانی به اختلال رفلاکس اسید معده مبتلا می شود که خوراکی یا نوشیدنی های اسیدی موجود در معده از معده به سمت مری برگردند و باعث بروز حس سوزش شوند.

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند هم می توانند کره بادام زمینی مصرف کنند اما با توجه به این که یک خوراکی با میزان چربی نسبتا بالا محسوب می شود، نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

خوردن خوراکی های چرب باعث می شود تا دسته ای از ماهیچه ها که مری را از معده جدا می کنند، به آرامش رسیده و اجازه دهند تا اسید معده به سمت بالا به داخل مری برگردد.

2. چربی های ناسالم را مصرف می کنید

میزان روغن های ناسالم به کار رفته در تولید بعضی از برندهای کره بادام زمینی بیشتر از میزان طبیعی است.

بگذارید تا همین جا یک نکته را روشن کنیم: کره بادام زمینی یک منبع خوب از اسیدهای چرب تک اشباع نشده و چند اشباع نشده است اما بعضی از برندها روغن های دیگری مثل روغن خرما یا روغن های سبزیجات تماما هیدروژنه را به بادام زمینی های تولیدی خود اضافه می کنند و از این رو باعث افزایش میزان چربی های اشباع شده در رژیم غذایی می شوند.

3. کره بادام زمینی میزان مصرف قندهای افزوده را بالا می برد

در کنار بعضی از برندها که روغن به کره بادام زمینی تولیدی خود اضافه می کنند، تعدادی دیگر هم قندهای افزوده زیادی اضافه می کنند. این میزان در بعضی از شرکت ها به ازای هر دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی مقدار 8 گرم قند است.

4. ممکن است کره بادام زمینی حاوی نوع خطرناکی از کپک قارچی باشد

شاید برای تان عجیب باشد اما ممکن است کره بادام زمینی حاوی نوعی ماده سرطان زا به نام آفلاتوکسین باشد که در نوعی کپک قارچی به نام آسپرژیلوس یافت می شود.

بادام زمینی در زیر زمین رشد کرده و توسط کپک قارچی تکثیر می شوند اما بعضی از مطالعات نشان داد که فراوری بادام زمینی به کره بادام زمینی باعث کاهش میزان آفلاتوکسین موجود در آن تا 89 درصد می شود.

بد نیست بدانید که در تعدادی از مطالعات انسانی، دانشمندان توانستند میان تماس با آفلاتوکسین و ابتلا به سرطان کبد یک رابطه پیدا کنند.