اعتیاد و وسوسه­‌های بعد از ترک

اعتیاد یکی از معضلاتی است که جوامع بشری با آن درگیر هستند. بیماری اعتیاد به گونه ای است که شخص بیمار پس از وابستگی و اعتیاد نمی تواند به تنهایی ترک کند. کسانی که به تنهایی اقدام به ترک مواد مخدر می کنند معمولا دچار مشکلاتی می شوند که باعث می شود به حالت قبلی خود بازگردند. این بیماران معمولا دچار وسوسه می شوند و همچنین سلامت عقلی آنها به مخاطره می افتد.

این افراد تدریجا ناامید می شوند و احساس می کنند به پایان خط رسیده اند. کمپ ترک اعتیاد از ایجاد چنین مشکلاتی برای بیماران جلوگیری می کند. در این مراکز با استفاده از روش ها و متد های جدید علمی به فرد بیمار کمک می کنند که ترک کند و دیگر به حالت قبل برنگردد.

برای انتخاب کمپ ترک اعتیاد باید به برخی نکات توجه کنید. برخی کمپ های غیر مجاز به دلیل استفاده از شیوه های اشتباه برای ترک، نه تنها به بیمار کمک نمی‌کنند، بلکه باعث آسیب رساندن به بیمار و ایجاد عوارض در بدن او می شوند.

یک کمپ اعتیاد استاندارد از بهزیستی و نهادهای مربوطه مجوز اخذ می کنند. این نهادها قوانینی را تعیین می‌کنند که مرکز کمپ ترک اعتیاد موظف است که آنها را رعایت کند. این نهادها هر ماه وضعیت کمپ و فضای آن و متخصصان و اعضای آنجا را بررسی و تایید می کند.

ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد

همانطور که گفته شد داشتن مجوز رسمی برای یک کمپ ترک اعتیاد بسیار با اهمیت است. معمولا این مجوزها در تهران توسط سازمان بهزیستی صادر می شود. چنین مراکزی موظف هستند که طبق شیوه نامه ها و استاندارد های تعیین شده عمل کنند. ارائه خدمات به شیوه صحیح و رفتار درست با بیمار از جمله مسائلی است که توسط کارکنان این مراکز باید رعایت شود.

پس از اطمینان از داشتن مجوز، نوبت به بررسی کیفیت خدمات مرکز کمپ ترک اعتیاد می رسد. شما می توانید با افرادی که در این مرکز موفق به ترک مواد مخدر شده اند صحبت کنید و از سوابق این مرکز مطلع شوید. علاوه بر اینها وجود پزشکان و روانشناسان متخصص و بهره گیری از روش های جدید و علمی از جمله ویژگی های یک کمپ ترک اعتیاد خوب به حساب می آید.

ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد

 

در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که تاثیر کمپ های ترک اعتیاد بر بیماران چگونه است؟

محیطی امن و آرام را برای بیمار فراهم می‌کند

تصور کنید شخص بیماری بخواهد در خانه اقدام به ترک کند. چنین شخصی به علت آزاد بودن به راحتی می تواند به مواد مخدر دسترسی پیدا کند. ممکن است فرد بیمار در لحظات سخت ترک کردن دوباره سراغ مواد برود. احتمال بحث و دعوا با خانواده و اطرافیان برای چنین شخصی وجود دارد.

همچنین وجود دوستان مصرف کننده در اطراف بیمار، باعث وسوسه و بازگشت او به سمت مواد می شود. کمپ ترک اعتیاد چنین چالش‌هایی را نخواهد داشت. علاوه بر آن با بهره‌گیری از روانشناسان و پزشکان متخصص مسائل روحی و مشکلات مربوط به دوره سم زدایی کنترل می شود.

معمولا در این دوران بیمار دچار ناامیدی، درد های ناشی از ترک، وسوسه و تمایل به مصرف مواد و همچنین عدم تعادل روحی و عصبانیت می شود. وجود مشاور و متخصص و افرادی که شبیه به بیمار هستند، مقاومت و سپری کردن این دوران را  برای او محتمل می کنند.

انتخاب بهترین روش درمانی متناسب با شرایط بیمار

پس از ورود بیمار به کمپ ترک اعتیاد، طبق وضعیت جسمی او، میزان مقاومت بدنی، شدت وابستگی او به مواد مخدر و میزان و نوع مواد مصرف شده شیوه‌ی درمانی متناسب با او را اتخاذ می‌کنند. این کار باعث می‌شود بیمار کمتر درد بکشد و عوارض ناشی از ترک برای او کاهش یابد. همچنین به لحاظ روانی آمادگی لازم را پیدا می‌کند و احتمال استفاده از مواد مخدر و بازگشت به حالت قبل به حداقل می‌رسد.

فضای آرام و سرشار از محبت و احترام، تاثیر کمپ های ترک اعتیاد را برای افراد بیمار بیشتر می‌کند. اینکه بیمار از نظر شخصیتی دچار رکود نشود و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد، در تسریع روند درمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اینکه به جای واژه معتاد، واژه بیمار به این افراد اطلاق شود باعث می شود فرد به این وابستگی خود به شکل یک بیماری نگاه کند و راحت تر با آن کنار بیاید.

بیمار در طول درمان خود باید بتواند با خانواده و دوستان نزدیک خود دیدار داشته باشد. فراهم کردن چنین شرایطی تاثیر کمپ های ترک اعتیاد را در بهبود بیماران بیشتر خواهد کرد. یک کمپ اعتیاد خوب، علاوه بر همدردی و افزایش روحیه بیمار، باید دسترسی به انواع مختلف مواد مخدر را برای بیمار محدود کند.

 

شروع مجدد مصرف مواد اعتیاد آور

در جواب این سوال که آیا کمپ ترک اعتیاد خوب است؟ باید بگوییم نقش اساسی کمپ های ترک اعتیاد در مواقع بحرانی مشخص می شود. معمولا افرادی که برای ترک به این مراکز مراجعه می کنند از وضعیت گذشته ی خود خسته شده اند و ابراز پشیمانی می کنند. اما همین افراد در حین انجام روند درمان احساس ناامیدی می کنند و افکار منفی به سمت آنها هجوم می آورد.

شروع مجدد مصرف مواد اعتیاد آور

ممکن است شخص در حین درد کشیدن بازگشت به وضعیت گذشته را ترجیح دهد.

در این مواقع نقش کلیدی مشاور و روانشناس مشخص می شود. آنها با استفاده از روش های جدید علمی روحیه بیمار را احیاء می کنند و به او کمک می کنند روند درمان را تا پایان راه طی کند. مشاور به بیمار کمک می کند که از تجربیات گذشته ی خود درس بگیرد و با تحمل درد موقت، مسیر زندگی اش را عوض کند.

در زیر لیست کمپ‌های ترک اعتیاد را گرد آورده‌ایم:

در سایت‌ از نو شروع کن! می‌توانید لیست کمپ‌های ترک اعتیاد شیراز، کرج، اصفهان و همچنین کمپ های ترک اعتیاد شیشه، سیگار و الکل را نیز بیابید.

سخن پایانی

کمپ ترک باید به گونه ای باشد که علاوه بر خروج مواد از بدن بیمار، روحیه او را نیز تقویت کند. در واقع تاثیر کمپ های ترک اعتیاد وقتی مشخص می شود که روح و جسم بیمار همزمان درمان شوند. بنابراین لازم است برای انتخاب کمپ دقت کنید.