یکی از سوالات والدین و نوجوانان در مورد بدنسازی در سنین زیر 18 سال، این است که آیا بدنسازی قد را میسوزاند یا اصطلاحا رشد قد را متوقف می‌کند؟ دانشمندان و پژوهشگران علوم ورزشی، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده و به نتایج مهمی رسیده‌اند. در این مقاله به‌صورت علمی به تاثیر بدنسازی روی رشد قد نوجوانان می‌پردازیم. درصورتی‌که شما هم از توقف رشد قد فرزند خود بر اثر بدنسازی نگران هستید، فقط 5 دقیقه زمان بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید تا به پاسخ همه ابهام‌ها و پرسش‌های خود برسید.

آیا بدنسازی قد را میسوزاند؟ پژوهشگران پاسخ می‌دهند!

دانشمندان و پژوهشگران علوم ورزشی در دانشگاه تگزاس ایالات متحده، پژوهش‌های گسترده‌ای انجام دادند تا به این سوال پاسخ دهند: «آیا بدنسازی قد را میسوزاند» آن‌ها پس از بررسی تاثیر بدنسازی روی تعداد قابل توجهی از نوجوانان زیر 18 سال، به‌این نتیجه رسیدند که ارتباطی بین بدنسازی و توقف رشد قد نوجوانان وجود ندارد. به‌علاوه این پژوهش‌ها نشان می‌داد که داشتن رژیم غذایی درست، خواب کافی و انجام حرفه‌ای و اصولی تمرین‌های بدنسازی، برای افزایش رشد قد نوجوانان مفید و موثر است.

سنین نوجوانی، دوره رشد استخوان‌ها و عضلات است و به‌همین‌دلیل بدن انسان در این سنین، نیازبه توجه ویژه‌ای دارد. نوجوانانی که به بدنسازی علاقه دارند، باید یک سری نکات مهم را رعایت کنند تا بر اثر تمرین‌های سخت و پرفشار یا مصرف نادرست مکمل‌های بدنسازی، به سلامتی، تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی خود آسیب نزنند. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره شده است:

تغذیه اصولی و خواب کافی؛ نکته کلیدی برای نوجوانان علاقه‌مند به بدنسازی

اولین نکته‌ای که نوجوانان علاقمند به بدنسازی باید رعایت کنند، داشتن یک رژیم غذایی درست و اصولی است. آن‌ها باید برای طراحی یک برنامه غذایی حرفه‌ای، از متخصصان تغذیه کمک بگیرند تا برنامه غذایی‌شان کلیه مواد غذایی لازم مثل پروتئین، انواع ویتامین و مواد مغذی را در خودش داشته باشد. البته استفاده از مکمل‌های تقویتی مثل پودر گینر در کنار مواد غذایی مختلف، بسیار مفید است و به رشد و تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند.

خواب کافی، یکی دیگر از نکات مهمی است که نوجوانان باید به آن پایبند و متعهد باشند. 8 تا 10 ساعت خواب در شبانه‎روز برای نونهالان مناسب و کافی است و به تنظیم هورمون‌ها، رشد عضلات، استخوان‌ها، سایز بدن و قدرت تمرکز ذهن کمک می‌کند.

آیا مصرف مکمل‌های بدنسازی برای نوجوانان بدنساز مناسب است؟

بر اساس یک قاعده کلی، اگر رژیم غذایی ورزشکار، پاسخگوی نیاز بدنی او نباشد، فرد باید مصرف مکمل‌های بدنسازی و ورزشی را در دستور کار خود قرار دهد. ازآنجاکه نوجوانان در سن رشد قرار دارند، نیاز بدن آن‌ها به انرژی، بیشتر از افراد هم‌قد و هم‌وزن آن‌هاست. درنتیجه نوجوانان پس از مشورت با متخصص تغذیه و مربی بدنسازی خود، می‌توانند مصرف مکمل های بدنسازی تقویتی مثل پودر گینر، مولتی ویتامین مینرال، گلوتامین، آرژین، امگا 3 و آمینواسیدهای شاخه‌دار را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

تمرین‌های کششی و هوازی؛ لازمه افزایش قدرت جسمانی و تناسب اندام

قبل از انجام حرکات بدنسازی، ابتدا بدن خود را با حرکات کششی گرم کنید. با این حرکات، از آسیب دیدن عضلات خود در حین بدنسازی جلوگیری می‌کنید. از طرفی تمرین‌های هوازی و کاردیو مثل بسکتبال، دویدن، ایروبیک و شنا هم به سلامتی قلب، تقویت عضلات، چربی‌سوزی و تناسب اندام کمک می‌کند. برای افزایش بازدهی تمرین‌های کششی و هوازی خود، مصرف پروتئین را فراموش نکنید؛ چون پروتئین نقش بسیار مهمی در بدنسازی دارد و به عضله‌سازی و دفع بیماری‌ها و عفونت‌ها از بدن ما کمک می‌کند.

با مصرف مواد غذایی مختلفی مثل گوشت مرغ و  بوقلمون، تخم مرغ، آجیل، ماهی، حبوبات و لبنیات، پروتئین موردنیاز بدن را تامین کنید. مکمل‌های تقویتی حاوی پروتئین، مثل «پروتئین وی» هم در کنار پروتئین موجود در مواد غذایی، نقش سازنده‌ای در پروتئین‌رسانی به بدن دارند؛ ازاین‌رو بسیاری از متخصصان علوم تغذیه و مربیان ورزشی، خرید پروتئین وی و مصرف آن را برای نوجوانان علاقمند به بدن‌سازی توصیه می‌کنند.

تمرین‌های کششی و هوازی؛ لازمه افزایش قدرت جسمانی و تناسب اندام

انتخاب وزنه‌های درست با راهنمایی مربی؛ مسیری هوشمندانه برای بدنسازی نونهالان

در ماه‌های نخست بدنسازی، با وزنه‌های سبک پیش بروید تا عضلاتتان تقویت و برای وزنه‌ها و حرکات سنگین‌تر و سخت‌تر آماده شود. همچنین با یک مربی بدنسازی حرفه‌ای مشورت کنید تا در انتخاب بهترین وزنه‌ها یا تغییر آن‌ها به شما کمک کند. انتخاب وزنه‌های سنگین و غیراصولی، به استخوان‌ها و عضلات دست، پا و ستون فقرات نوجوان آسیب می‌زند. به‌علاوه سعی کنید شیوه انجام درست حرکت‌های بدنسازی را از مربی یاد بگیرید؛ چون انجام غیراصولی حرکات و تمرین‌ها برای بدن، آسیب‌زا و خطرناک است.

افزایش قدرت بدنی و رشد عضلانی نوجوانان با مکمل‌های تقویتی مکمل شاپ 

افزایش قدرت بدنی و رشد عضلانی نوجوانان با مکمل‌های تقویتی مکمل شاپ

در ابتدای این مقاله تلاش کردیم تاثیر بدنسازی روی قد نوجوانان را بررسی کنیم و سپس به چند مورد از نکاتی اشاره کردیم که نوجوانان بدنساز باید برای افزایش قدرت بدنی و رشد عضلانی مدنظر قرار دهند. امیدواریم که این نکات به پرورش اندام و تقویت عضلات فرزند شما کمک کند.

استفاده از مکمل‌های تقویتی تایید شده، یکی از نکات مهمی است که فرایند عضله‌سازی و محکم و متراکم کردن استخوان‌های نوجوانان را به‌میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. البته باید این مکمل‌ها را از مراکز معتبر خریداری کنید.

داروخانه مکمل شاپ، کلکسیونی از مکمل‌های تقویتی را برای نوجوانان در سایت خود عرضه کرده است. درصورت تمایل به خرید این مکمل‌ها، کافی است به سایت این داروخانه به آدرس mokamelshop.com مراجعه و سفارش خود را ثبت کنید.