معاینات طب کار چیست؟

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار در هر کشوری که به عضویت سازمان بین المللی کار و بهداشت جهانی درآمده انجام معاینات پزشکی نیروی کار است که به معاینات پزشکی طب کار شناخته می‌شود. به صورت کلی این معاینات را به چند دسته کلی زیر می توان تقسیم بندی کرد:

  • معاینات بدو استخدام
  • معاینات دوره‌ای
  • معاینات جهت تعیین محدودیت‌های شغلی
  • معاینات ویژه و چکاپ کارمندان

چرا انجام معاینات بدو استخدام طب کار یک الزام قانونی است؟

بر اساس ماده ۹۰ قانون تامین‌اجتماعی، افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند. به این منظور کارفرمایان موظف هستند پیش از به کار گرفتن نیروی انسانی، معاینات بدو استخدام کارگران را انجام دهند. در صورتی که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که مزدبگیران در حین استخدام، قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته‌اند و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده و در نتیجه بیمه‌شده دچار حادثه شده یا بیماری‌اش شدت یافته، سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا کرده و هزینه‌های مربوط به آن را از کارفرما طبق ماده۵۰ قانون تامین‌اجتماعی مطالبه و وصول خواهد کرد.

معاینات دوره ای طب کار برای چه کسانی الزامی است؟

طبق ماده ۹۲ قانون کار هر فرد شاغل به منظور تشخیص زودرس بیماریهای ناشی از کار باید حداقل سالی یکبار مورد معاینه طب کار قرار گیرد. در این معاینات برای بررسی عواملی که می توانند در محیط کار بر سلامت فرد تاثیر بگذارند، مورد بررسی قرار می گیرند. یکی از راه‌های تعیین این موارد، انجام آزمایش طب کار می‌باشد. از آنجا که درمان اکثر بیماریهای شغلی بسیار مشکل و یا غیر قابل درمان می باشد؛ هدف از انجام معاینات ادواری تشخیص زودرس بیماریهای ناشی از کار بوده تا با اقدامات مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری شده و درمان بیماری راحتتر انجام پذیرد.

شناسایی زودهنگام بیماری‌های شغلی از این جهت اهمیت دارد که اگر بیماری‌های ناشی از کار هر چه سریع‌تر و زودتر شناسایی شوند می‌توان با انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه مناسب از پیشرفت آن‌ها به مراحل شدید و غیر قابل درمان ممانعت کرده و از ایجاد ناتوانی دائمی‌کارگر جلوگیری کرد که این مسأله در نهایت هم به نفع کارگر، هم به نفع کارفرما و هم به نفع سلامت جامعه خواهد بود.

آزمایشات طب کار چیست و شامل چه مواردی است؟

از جمله مواردی که در معاینات بدو استخدام و معاینات ادواری طب کار سنجیده می‌شود، آزمایش خون و ادرار می‌باشد. آزمایشات معاینات طب کار شامل آیتم‌ها و موارد زیادی است که در آزمایشات بدو استخدام و همچنین آزمایشات دوره ای طب کار هریک از این موارد با توجه به وضعیت شغلی کارکنان و با تشخیص متخصص طب کار می توانند مورد تست یا آزمایش قرار گیرند. هر شرکت و یا کارفرما ممکن است بنا به شرایط موجود و قوانین شرکت آزمایشات متقاوتی را درخواست کند، اما طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی برای معاینات قبل از استخدام و همچنین گایدلاین وزارت بهداشت و درمان کشور آزمایشات روتین مشخصی بدین منظور تعیین شده است.

بنابراین آزمایش خون و ادرار معاینات طب کار جهت بررسی شاغل از نظر سلامت عمومی، نیازهای شغلی و تاثیر مواجهات محیط کار بر وی بوده طبق آزمایشات مصوب وزارت بهداشت و درمان شامل موارد زیر می باشد:

آزمایشات طب کار چیست

 

  • CBC (شمارش سلول‌های خونی)
  • FBS  (قند خون ناشتا)
  • Cholestrol (کلسترول)
  • Cr (کراتینین)
  • BUN (نیتروژن اوره خون)
  • TG (تری گلیسیرید)
  • SGOT & SGPT (آنزیم‌های کبدی)
  • U/A (تجزیه کامل ادرار)

آزمایش اعتیاد معاینات طب کار

آزمایش عدم‌ اعتیاد معاینات طب کار، توسط کارفرمایان درخواست می‌شوند و جزء آزمایشات روتین معاینات بدو استخدام محسوب نمی‌شوند. کارفرمایان می‌توانند مطابق با قوانین و ضوابط داخلی شرکت‌ها در خواست نمایند که این تستها برای هر فردی انجام شود. این تستها انواع مختلفی دارند. تست مورفین، آمفتامین و متافتامین که تست سه پارامتری اعتیاد محسوب می‌شود از شایعترین تستهای درخواستی هستند. تستهای کاملتر شامل بررسی وجود متادون، ترامادول، بنزودیازپینها و … است. لذا لازم است که افراد حداقل یک هفته قبل از مراجعه برای انجام این تستها از مصرف داروهای مسکن و افسردگی و … به علت احتمال ایجاد تداخلات و خطا در نتیجه آزمایش خودداری فرمایند.

سایر معایناتی که در معاینات طب کار انجام می‌شود شامل:

  • تست اسپیرومتری (تست تنفس)
  • تست اودیومتری ( تست شنوایی)
  • تست بینایی
  • نوار قلب (برای افراد بالای ۳۵ سال الزامی است)
  • معاینه پزشک متخصص

مدارک و شرایط لازم جهت انجام معاینات قبل از استخدام در طب کار پرانا چیست؟

جهت انجام معاینات طب کار بدو استخدام بایستی صبح در حالی که حداقل ۹-۸ ساعت ناشتا باشید به مرکز طب کار پرانا مراجعه کنید و مدارک لازم شامل (کارت ملی، معرفی‌نامه (از محل کار)، کارت پایان‌خدمت (آقایان) یک عدد عکس ۳*۴) را نیز همراه خود داشته باشید. در این صورت کلیه معاینات در همان روز انجام شده و جواب معاینات به همراه پرونده در پایان ساعت کاری همان روز به شما تحویل داده می‌شود.

هزینه معاینات طب کار 1400 چقدر است؟

هزینه معاینات بدو استخدام طبق مصوبه سال ۱۴۰۰ در صورتی که تنها آزمایشات و موارد مورد نیاز تامین اجتماعی باشد، برای افراد زیر ۳۵ سال ۳،۱۰۰،۰۰۰ ریال و بالای ۳۵ سال بعلت الزام نوارقلب ۳،۶۳۰،۰۰۰ ریال است. اگر در معرفی نامه آزمایش عدم اعتیاد (سه گانه) درخواست شده باشد مبلغ ۶۰۰،۰۰۰ ریال به جمع هزینه فوق اضافه می‌شود .طبق قانون هزینه معاینات بدو استخدام طب کار بر عهده خود فرد و هزینه معاینات دوره ای بر عهده کارفرما است.

هزینه معاینات طب کار 1400 چقدر است؟

مرکز تخصصی طب کار پرانا تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی ایران و با مدیریت دکتر صبا ناسوتی‌فرد (متخصص طب کار و بیماریهای شغلی) از سال 1399 در مرکز تهران محدوده عباس‌آباد مشغول به فعالیت می‌باشد. سازمان ها، ادارات، شرکت‌ها و کارفرمایان محترم می‌توانید از طریق تماس با ما جهت استعلام تعرفه‌ها و اقدام برای انجام معاینات طب کار اقدام نمایید. مرکز تخصصی طب کار پرانا آمادگی خود را در خصوص انجام انواع معاینات پزشکی طب کار شامل معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای، معاینات بازگشت به کار کرونا، معاینات پزشکی بیمه تامین اجتماعی و همچنین خدمات مربوط به سلامت عمومی پرسنل مانند خدمات ارگونومی و تغذیه نیز اعلام می‌دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.