اگر شما هم تصمیم به انجام ارتودنسی نامرئی گرفته‌اید باید توجه داشته باشید که طول درمان ارتودنسی نامرئی می‌تواند به شرایط مختلفی بستگی داشته باشد. در ادامه ی این نوشتار قصد داریم که این شرایط را بر بر اساس جدیدترین اطلاعات ارتودنسی و دندانپزشکی با شما درمیان بگذاریم.

درمان با ارتودنسی نامرئی چه مدت طول می کشد؟

ارتودنسی (Orthodontic) یک تخصص دندانپزشکی است.اولین تخصص در علم دندانپزشکی و دومین تخصص در علم پزشکی بعد از علم جراحی قلب، ارتودنسی است که به اصلاح انواع نامرتبی‌های دندان و ناهنجاری‌های فک می‌پردازد. یک متخصص ارتودنسی، دانش‌آموخته همین تخصص دندانپزشکی، به عنوان تنها پزشکی که صلاحیت اصلاح نامرتبی‌های دندان را دارد شناخته می‌شود. نامرتبی‌های دندانی اگر درمان نشوند، مشکلات و عوارض بسیاری را برای فرد بیمار به همراه دارند.

ارتودنسی نامرئی

نامرتبی‌های دندانی می‌توانند توسط روش‌های متفاوت ارتودنسی درمان شوند، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی رایج‌ترین روش‌های درمان ارتودنسی برای اصلاح نامرتبی‌های دندانی هستند.

ارتودنسی نامرئی به عنوان یکی از روش‌های ارتودنسی شناخته می‌شود که درآن دستگاه‌های ارتودنسی یا الاینر‌ها از پلاستیکی شفاف ساخته می‌شوند و به اصطلاح نامرئی هستند.

طول درمان ارتودنسی نامرئی برای افراد مختلف فرق دارد. اکثر بیماران پس از دو هفته اولیه متوجه حرکت واضح دندان‌های خود به وسیله الاینرها خواهند شد. با این حال، حدود دوازده تا هجده ماه طول می کشد تا اثر کامل درمان دیده شود. پس از این زمان نیز، بیمار ارتودنسی که درمان خود را کامل کرده است باید برای جلوگیری از بازگشت یا شکست درمان ارتودنسی همواره در این مرحله از نگه‌دارنده‌های ارتودنسی استفاده کند

با توجه به اینکه نامرتبی‌های دهان و شرایط هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است، تعیین یک بازه زمانی دقیق برای طول درمان ارتودنسی نامرئی دشوار است. بیمارانی که نیاز به اصلاحات جزئی برای نامرتبی‌های خود دارند را می توان در 6 ماه به وسیله ارتودنسی نامرئی درمان کرد. کسانی که نیاز به اصلاحات اساسی دارند ممکن است طول درمان ارتودنسی برایشان تا 18 ماه طول بکشد. در عین حال اگر بیماری به دلیل یک ناهنجاری فکی به جراحی  هم نیاز داشته باشد، در اینصورت هم طول درمان و هم هزینه ارتودنسی برای او طولانی تر و گرانتر خواهد بود.

عوامل تعیین کننده طول درمان ارتودنسی نامرئی

عواملی زیادی می‌توانند تعیین کننده ی طول درمان ارتودنسی نامرئی باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم

  1. فاصله‌های بین دندان‌ها: فاصله بین دندان‌های فرد معمولاً به دلیل رشد بافت اطراف دندان‌ها ایجاد می شود. دندان ها ممکن است نسبت به استخوان فک شما خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند. برخی از فاصله‌ها را می توان در عرض چند ماه اصلاح کرد اما موارد شدیدتر ممکن است طول درمان ارتودنسی نامرئی  را تا 18 ماه بیشتر کنند.
  2. شلوغی و ازدحام دندان‌ها: اگر مشکل شما شلوغی دندان‌ها در دهانتان باشد در بهترین حالت طول دوره ی درمان شما از طریق ارتودنسی نامرئی شش ماه است. اگر مشکل شما خیلی پیچیده نباشد 12 ماه و اگر شدید باشد بیش از یک سال طول درمان ارتودنسی نامرئی شما زمان خواهد برد.
  3. سن : نوجوانان و جوانان به دلیل حرکت سریع‌تر دندان هایشان معمولاً بسیار زودتر از افراد مسن درمان می شوند. بنابر هر چه سن بالاتر باشد طول درمان ارتودنسی نامرئی نیز بیشتر خواهد بود.
  4. همکاری با دندانپزشک :ارتودنسی یک درمان طولانی است. تراز کردن دندان ها و اصلاح نامرتبی‌های آن زمان می‌برد، اما اگر آن را به درستی انجام دهید، نتایج برای همیشه ماندگار خواهد بود.از آنجاییکه در ارتودنسی نامرئی الاینرها متحرک هستند، بعضی از مواقع افراد فراموش می‌کنند که ایزارهای ارتودنسی خود را بپوشند، در چنین شرایطی طول درمان ارتودنسی نامرئی برای این افراد طولانی تر خواهد بود

هنگام استفاده از الاینرهای اینویزیلاین، باید مطمئن شوید که آنها را حداقل 22 ساعت در روز بر دهان داشته باشید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که درمان شما به آرامی و به طور موثر پیشرفت می کند. زمانی که نیاز به غذا خوردن، تمیز کردن یا مسواک زدن دارید، آنها را بیرون بیاورید، اما حتما قبل از رفتن به رختخواب آنها را دوباره بر دندان‌هایتان قرار دهید

طول درمان ارتودنسی نامرئی

 

گفتیم که یکی از عوامل مهم در تعیین مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی، مدت زمان استفاده از الاینرهای ارتودنسی توسط فرد در طول شبانه روز است. اما این زمان چقدر است؟

مدت زمان استفاده از الاینرهای ارتودنسی در شبانه روز :

زمان ایده‌آل برای استفاده از الاینرها برای هر روز ۲۲ ساعت است. به یاد داشته باشید که می توانید (و باید) آنها را برای غذا خوردن بیرون بیاورید و دندان های خود را مسواک بزنید. بر استفاده مداوم از الاینرهای ارتودنسی خود پافشاری کنید در غیر این صورت، احتمالا مدت زمانی که لازم است این الاینرها را در دهانتان داشته باشید را طولانی‌تر می کنید و به سرعت به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید.

هنگامی که برای اولین بارالاینرهای خود را روی دندان‌هایتان قرار می‌دهید، ممکن است دندان ها و فک‌های شما حساس شوند. این احساس کاملاً طبیعی است و معمولاً موقتی است. استفاده مداوم از این الاینرها در این مرحله سخت و طاقت‌فرسا است اما به زودی به آن‌ها عادت خواهید کرد. پس از چند روز، درد کاهش می‌یابد و به استفاده از الاینرها عادت می‌کنید.

چگونه می‌توان طول درمان ارتودنسی نامرئی را کوتاه‌تر کرد؟

چند راهکاروجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که زمان درمان شما تا حد امکان کوتاه‌تر می‌شود.

همیشه دستورالعمل هایی را که متخصص ارتودنسی به شما می دهد دنبال کنید. اگر به شما گفته می شود که حداقل 22 ساعت در روز از الاینرها استفاده کنید، مطمئن شوید که این کار را انجام می دهید. دندان‌ها و فک‌های شما ممکن است در ابتدا کمی حساس به نظر برسند، اما این بخشی از درمان و اصلاح مجدد لبخند شماست.

از الاینرهای  خود به درستی مراقبت کنید. اگرالاینرهای شما ترک خورد، حتماً به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید تا بتواند یک الاینر جایگزین برای شما آماده کند.
ذرات غذا و پلاک‌هایی را که می‌توانند روی الاینر‌ها گیر کنند را پاک کنید. شما باید حداقل یک یا دو بار در هفته الاینرهای خود را تمیز کنید تا به درستی کار کند و دندان‌هایتان در سلامت کامل باشند.

به یاد داشته باشید که اگر قصد سفر دارید، الاینرهای خود را در تاریخ مناسب عوض کنید و با خود ببرید.

در حالی که درمان ارتودنسی با الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین تقریباً به اندازه درمان با بریس های فلزی اذیت کننده نیست، اما تحمل الاینرهای احتمالاً شما را خسته خواهد کرد. پس در نظر داشته باشید که دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را به خوبی انجام دهید تا دوره درمان شما کوتاه‌تر شود.