درد بعد از عمل بینی از ترس‌های اصلی متقاضیان این عمل می‌باشد،  تا حدی که خیلی از این افراد به همین علت از انجام این عمل خودداری می‌کنند. در توضیح به این افراد باید گفت این عمل نیز همانند تمامی جراحی‌های دیگر به دلیل برش ها و بخیه هایی که حین عمل روی بینی ایجاد می‌شود، ممکن است دردناک باشد. با این حال پزشک با تجویز درست داروهای تسکین دهنده درد، تا حد زیادی درد ناشی از این عمل را کنترل خواهد کرد.

میزان درد بعد از عمل  بینی، راهکار‌هایی جهت کاهش درد بعد از جراحی بینی، میزان قابل تحمل بودن درد و …پاسخ به سوالات  این چنینی از مواردی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

میزان درد بعد از عمل بینی چقدر است؟

عمل بینی در دسته عمل‌های تهاجمی قرار می‌گیرد. این عمل تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود به همین دلیل بیمار به هیچ عنوان حین عمل دردی را احساس نخواهد کرد. بعد از عمل بینی هم احتمالا بیمار به واسطه برش های ایجاد شده طی فرآیند عمل کمی احساس درد خواهد داشت که طبیعی است.  البته باید گفت بعد از عمل بینی ممکن است به علت مراحلی که طی عمل طی می‌شود، صورت ورم کند یا دچار کبودی شود که این موارد نیز می‌توانند از دلایل احساس درد بعد از عمل باشند. به هر حال باید گفت درد بعد از عمل بینی به طور کلی خفیف بوده و بعد از چند روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

چگونه می‌توان درد بعد از عمل بینی را کاهش داد؟

همانطور که اشاره شد، عمل بینی نیز مانند تمامی جراحی های دیگر ممکن است با درد همراه باشد. البته باید گفت میزان درد در افراد مختلف نیز متفاوت است. با این حال پزشک به طور حتم در رابطه با مدیریت درد با بیمار صحبت خواهد کرد و در صورت لزوم برای کاهش درد مسکن نیز تجویز می‌کند.

برخی از راهکارهای موثر برای کاهش درد بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد روی گونه و اطراف بینی برای کاهش درد
  • استراحت کافی
  • خودداری از فین کردن چرا که ممکن است به بخیه ها فشار وارد شود.
  • خودداری از دستکاری کردن بینی
  • شستشوی بینی برای جلوگیری از انسداد بینی
  • خودداری از انجام ورزش های سنگین
  • رعایت توصیه های پزشک
  • مصرف مواد غذایی نرم و یا مایعات

آیا درد بعد از عمل بینی قابل تحمل است؟

این که میزان درد عمل بینی چقدر است و این که قابل تحمل است یا خیر، به موارد زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال طبق تجربه های بیماران نوع پوست بینی می‌تواند روی میزان درد بعد از عمل موثر باشد، به این صورت که افرادی که پوست بینی آن‌ها نازک‌تر است معمولا بعد از عمل درد  کمتری دارند. اما باید گفت مهم ترین مسئله ای که می‌تواند روی میزان درد بعد از عمل بینی موثر باشد، آستانه تحمل درد بیماران است. گاها آستانه تحمل درد در برخی از بیماران به اندازه ای است که  بعد عمل بینی بیان می‌کنند که جراحی بینی اصلا دردناک نیست. این در حالی است که برخی از افراد می‌گویند که اگر به عقب بازگردند به هیچ عنوان این عمل را انجام نخواهند داد، چرا که بسیار دردناک است.

درد عمل بینی

 درد بعد عمل بینی در چه صورت غیر طبیعی است؟

چند علامت که نشان دهنده درد غیر طبیعی بعد از عمل بینی هستند عبارتند از:

  • دردی که با مسکن تسکین نیابد.
  • دردی که به صورت ناگهانی افزایش یابد.
  • دردی که با علائمی مانند خونریزی یا تورم همراه باشد.
  • دردی که در یک طرف بینی بیشتر از طرف دیگر باشد.
  • دردی که بعد از یک بازه زمانی مشخص ادامه دار باشد.

البته باید گفت درد غیر طبیعی بعد از عمل بینی دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

عفونت

عفونت بعد از عمل بینی در برخی از موارد می‌تواند به شکل تورم و درد در ناحیه بینی بروز پیدا کند.

هماتوم

به وجود آمدن هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست بعد از عمل بینی می‌تواند یکی از دلایل احساس درد بعد از این عمل باشد.

آسیب به عصب

در برخی موارد آسیب دیدن عصب حین عمل می‌تواند از دلایل درد بعد از عمل بینی باشد.

 احساس درد بعد از عمل بینی تا چه مدتی بهبود می‌یابد؟

معمولا طی یک بازه زمانی یک الی دو هفته بعد از عمل بینی درد ناشی از این عمل بهبود می‌یابد .‌در صورت عدم بهبودی درد در این بازه زمانی فرد باید به پزشک مراجعه نماید.

عمل بینی چقدر درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت حین جراحی بینی بیمار هیچ گونه دردی را حس نخواهد کرد.  درد بعد از عمل نیز به آستانه درد فرد بستگی داشته که معمولا با مسکن هایی که تجویز میشود بهبود خواهد یافت.

علت احساس درد بعد از عمل بینی چیست؟

باید گفت درد بعد از عمل بینی به موارد بسیاری بستگی‌ دارد. اما با طور کلی تورم بعد از عمل بینی، کبودی، برش های ایجاد شده حین عمل و بخیه ها از دلایل اصلی درد بعد از عمل بینی می‌باشند.

درد عمل بینی

سخن پایانی

عمل بینی نیز مانند تمام جراحی های دیگر می‌تواند با درد همراه باشد. البته درد در این عمل بسیار خفیف بوده و با مسکن کنترل می‌شود. در واقع می‌توان گفت که میزان درد در این عمل به آستانه تحمل درد افراد بستگی دارد چرا که گاها جراحی بینی برای بیشتر افراد دردناک نیست. به هرحال پزشک وظیفه دارد که در صورت احساس درد توسط بیمار، داروهایی را جهت تسکین درد بیمار تجویز نماید.

برای مشاوره عمل بینی میتوانید به وب سایت دکتر امیر نیازی به آدرس www.dramirniyazi.com مراجعه کنید.