کمربند طبی یا بریس طبی راهکاری عالی برای حل مشکل کمردرد است که به عنوان شایع‌ترین علت ناتوانی جسمی در جهان شناخته شده و متأسفانه افراد زیادی با این عارضه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. توصیه بسیاری از متخصصان استفاده از بریس طبی مخصوص برای محافظت از کمر و سایر اندام‌ها بوده که ایده بسیار خوب و مؤثری است.

مزایای مهم کمربندهای طبی

سؤال اغلب مردم این است که آیا استفاده از کمربند های طبی هنگام مشکلات ستون فقرات فایده‌ای هم دارد یا خیر؟ همان‌طور که می‌دانید نواحی مختلفی از کمر امکان دارد منجر به درد و عارضه‌ای شود.

شما برای کاهش این درد در ناحیه ستون فقرات میانی یا پایین ستون فقرات خود ممکن است نیاز به استفاده از بریس طبی داشته باشید. فروشگاه لوازم ارتوپدی اورتینو در زمینه ساخت انواع کمربندهای طبی به طور اختصاصی برای انواع بیماران با شرایط مختلف محصولات باکیفیتی برای انواع کمربند طبی دیسک کمر اورتینو LO، کمربند طبی آرتروز، بریس طبی LSO و… ارائه می‌دهد.

افزایش اثربخشی داروها با استفاده از کمربندهای طبی

یکی از مزایای کمربندهای طبی افزایش تأثیرپذیری بدن از داروهای ضدالتهابی و ضد عفونتی است. داروهای تجویز شده برای درد کمر با استفاده از کمربندهای جااندازی دیسک تأثیر بیشتر و سریع‌تری می‌گذارند.

سالم نگه‌داشتن فرم بدن با کمربند

بستن کمربند طبی در هنگام فعالیت‌های روزمره مانع از تغییر فرم ناسالم کمر و عضلات شما در این نواحی می‌شود. ازاین‌رو حتی وقتی کمردرد نداشته باشید هم می‌توانید از این خاصیت بریس طبی به نفع خود استفاده کنید، همچنین پزشکان استفاده از کمربند طبی بعد از عمل جراحی که از مهمترین مراقبت های بعد از عمل کمر میباشد همیشه توصیه میکنند.

حمایت از ستون فقرات

در هنگام ضعیف‌شدن و آسیب‌دیدگی ستون فقرات استفاده از کمربندهای طبی در ثبات و حمایت از این مشکلات بسیار مؤثر است. با قرارگیری بدن در یک وضعیت مناسب و ایمن، این وسیله می‌تواند یک محیط درمانی مناسب را برایتان ایجاد کند تا از آسیب‌های اضافی جلوگیری شود.

افزایش اثربخشی داروها با استفاده از کمربندهای طبی

احساس راحتی

استفاده از بریس طبی در حین کار و فعالیت‌های روزانه می‌تواند احساس راحتی برای شما ایجاد کند و کارهایی که قادر به انجام آن نبودید به دلیل اثر توان‌بخشی کمربندها برای شما مقدور خواهد شد.

تثبیت عضلات کمر و ناحیه پشت

به دلایل مختلفی مانند بد نشستن یا داشتن شغلی نامناسب ممکن است عضلات کمر و پشت در فرم خوبی قرار نداشته باشند که در این صورت بستن بریس طبی می‌تواند موجب راحتی شما شود و انجام‌دادن کارها را هم برایتان راحت‌تر کند.

اصلاح ناهنجاری

درصورتی‌که به دلیل مشکلات مادرزادی و عوارض ناشی بعد از عمل جراحی منجر به ناهنجاری‌هایی در ناحیه کمر شده باشید، بریس طبی می‌تواند ستون فقرات شما را در شرایط ایده‌آلی نگه دارد.

کاربرد آسان

فرایند استفاده از کمربند کاهش فشار روی بخش پایینی کمر، نسبتاً ساده است. بااین‌حال برای داشتن بهترین و راحت‌ترین کارکرد و تناسب شاید بخواهید خصوصاً بار اول از فرد دیگری درخواست کنید تا در پوشیدن کمربند به شما کمک کند.

اگر قدرت بالاتنه محدودی دارید یا مبتلا به آرتریت هستید، اطمینان کسب کرده که حتماً از حلقه‌های دستی مناسبی استفاده کنید. نوارهای الاستیک دارای کشش دوبرابر به شما کمک می‌کنند تا به وضعیت بی‌خطر و تناسب سفارشی خود برسید.

کاهش فشار بر ساختار ستون فقرات

استفاده از کمربندهای طبی برای کاهش بخشی از وزن وارد شده روی کمر بسیار مناسب و مؤثر است. یعنی با پوشیدن این کمربندها مقداری از فشار روی مفاصل، دیسک و عضلات ستون فقرات کاهش می‌یابد و با کم‌شدن این فشار، روند بهبودی سریع‌تر طی می‌شود و از پیشرفت آسیب نیز جلوگیری می‌شود.

انواع کمربند طبی

کاهش دامنه حرکتی در طول روند بهبودی

کمربند طبی برای پیشگیری یا محدودکردن حرکات دردناک مانند پیچش ستون فقرات یا خم‌شدن به جلو، عقب یا پهلو استفاده می‌شود. کم‌کردن حرکات و وضعیت‌های ناخوشایند نیز می‌تواند به بهبود آگاهی از موقعیت بدن حس عمقی کمک کند. این روند باعث می‌شود تا فرد به طور آگاهانه وضعیت بدن را برای بهبود سلامت کمر خود تغییر دهد.

کاهش حرکت اجسام خرد بین مهره‌ها

بریس‌های طبی حرکات اضافی اجسام خرد بین مهره‌ها در یک قسمت خاص از ستون فقرات یا محل شکستگی مهره‌ها را محدود می‌کنند. در نتیجه درد ناشی از تنش عضلانی و مفاصل یا ریشه‌های عصبی تحریک شده نیز کاهش می‌یابد.

انواع کمربند طبی

کمربندهای طبی در تمام نقاط جهان از مواد مختلف و با سازوکارهای گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. مواد سازنده این کمربندها در برطرف‌کردن طیفی از انواع کمردردها شامل رگ‌به‌رگ شدن شدید عضلات تا بهبودی پس از عمل نقش زیادی دارند. اغلب کمربندهای طبی از مواد مشابهی ساخته شده‌اند؛ اما از نظر سختی و کنترل وضعیتی با هم متفاوت هستند.

بریس‌های طبی باکیفیت و قیمت‌های متفاوت در دسترس هستند در این بخش به نمونه‌ای از این کمربندها اشاره‌ خواهیم کرد.

کمربند طبی سخت

کمربندهای طبی سخت از یک فریم ترموپلاستیک یا فلزی تشکیل می‌شوند که به‌دور تنه می‌پیچند و شامل پانل‌های محکمی هستند که قسمت جلو، عقب و گاهی کناره‌های کمربند را می‌پوشانند.

بعضی از این مدل‌ کمربندها شامل تسمه‌های فلزی سخت از جنس آلومینیوم بوده که قسمت بیرونی کمربند را نیز می‌پوشانند. کمربندهای فلزی سالیان دراز به‌عنوان ثبات‌دهنده اصلی ستون فقرات بعد از عمل جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کمربند طبی نیمه‌سخت

بریس‌های طبی نیمه‌سخت از مواد اولیه انعطاف‌پذیرتر طراحی و ساخته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در یک کمربند نیمه‌سخت به‌جای فریم‌های ترموپلاستیک سخت از تسمه‌های پلاستیکی، ضربه‌گیرهای فومی و تنظیم‌کننده‌های کشی استفاده می‌شود و معمولاً دارای 6 آتل عمودی نگهدارنده در ناحیه کمری و پشتی ستون فقرات هستند.

این کمربندها معمولاً به‌صورت پیش‌ساخته در سایزبندی‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. در مواردی که بیمار دارای ناهنجاری خاصی در ستون فقرات یا اینکه اضافه‌وزن داشته باشد بر اساس اندازه‌گیری‌های دقیق از ستون فقرات وی طراحی و ساخته می‌شوند.

کمربند طبی نرم

بریس‌های طبی نرم و انعطاف‌پذیر از مواد اولیه نرم؛ مانند ترکیب پارچه، پنبه، کتان، کش یا پارچه‌های نئوپرن ساخته می‌شوند. این کمربندها معمولاً در ناحیه مهره‌های کمری و خاجی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کمربندهای طبی نرم لومبار یا کرست‌های انعطاف‌پذیر به طور معمول در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند. این کمربندها در دودسته تمام کشی و دارای آتل نگهدارنده قرار می‌گیرند و در نوع آتل دار معمولاً از 4 آتل عمودی در ناحیه کمری و پشتی ستون فقرات استفاده می‌شود.

نکات مهم در خرید بریس طبی

در هنگام خرید بریس‌های طبی توجه‌کردن به برخی از فاکتورها یکی از مهم‌ترین دلیل در انتخاب این وسیله‌ها است. درصورتی‌که به این استانداردها توجهی نداشته باشید با مشکلات جبران‌ناپذیر ستون فقرات مواجه خواهید شد. حال در این بخش به بررسی این نکات بسیار مهم می‌پردازیم.

انتخاب نوع کمربند

اولین نکته در خصوص خرید بریس‌های طبی، توجه به نوع آن‌هاست. نکته‌ای که این جا باید یادآوری کنیم این است که تنها پزشک می‌تواند مشخص کند که شما برای التیام و کاهش درد و بازسازی عضلات کمر خود نیاز به چه نوع کمربندی دارید.

تعیین سایز کمربند

نکته دوم برای انتخاب کمربند طبی توجه به سایز آن است؛ پس باید بدانید که برای خرید یک بریس طبی حتماً باتوجه‌به سایز دور کمرتان اقدام به خرید این محصول کنید.

جنس کمربند

یادتان باشد جنس کمربند شما از هر نوعی که باشد، باید از قابلیت شستشوی آسان برخوردار باشد و ثانیاً موجب ایجاد حساسیت پوستی برایتان نشود تا بتوانید در طول دوران درمان خود به نحو احسن از آن استفاده کنید.

تجهیزات ارتوپدی پیشرفته اورتینو

تجهیزات ارتوپدی اورتینو تولید کننده دانش بنیان برتر کشور با بهرهگیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در ضمینه کمربندهای طبی پیشرفته برای درمان کمردرد های مزمن میباشد ، شما میتوانید با مراجعه به سایت اورتینو و یا شماره تلفن 02177791203 مشاوره تخصصی برای خرید انواع کمربند طبی   بیرون زدگی خفیف دیسک بین مهره‌ای lo ، کمربند انحراف ستون فقرات TLSO و کمربند های ایجاد ثبات در مهره‌های کمری و لگنی در دوره‌ توانبخشی بعد از عمل

LSO با مشاوران اورتینو داشته باشید.