همسر وسواسی دیر یا زود شما را خسته می‌کند. او با اعمالی مثل افکار تکراری، تصورات یا اعمال‌ خاصی که به آن‌ها وابسته شده تمام زندگی و رابطه تان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. همسر وسواسی باور دارد که باید ترتیب دادن، شستشو، چک کردن یا دیگر رفتارهای تکراری انجام دهند، تا از وقوع یک مشکل یا خطر جلوگیری کند.

کارهای او باعث نگرانی، تنش و محدود شدن در روابط می‌شود. عدم حمایت شما وضعیت را بدتر می‌کند. در این شرایط حتما باید برای بهبود اوضاع از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید. اگر هنوز ازدواج نکرده اید توصیه داریم که حتما برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر وسواسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

با همسر وسواسی چه کنیم؟

زندگی با همسر وسواسی هرگز راحت نخواهد بود. اما با کمک روش‌هایی می‌توان به زندگی مشترک ادامه داد. با پیشرفت علم، روش‌های درمانی برای وسواس ابداع شد که علائم این افراد را کاهش می‌دهد. ازدواج‌هایی که یکی از طرفین دچار وسواس فکری عملی است؛ باید روش‌های برخورد با همسر وسواسی را یاد بگیرید. تا در زندگی مشترک آرامش برقرار شود. در ادامه به طور کل راجع به همسر ‌وسواسی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان وسواس کلیک کنید.

نشانه های همسر وسواسی

همسر وسواسی شما در موقعیت های مختلف نشانه‌های بروز می‌دهد که حتی قبل از ازدواج می‌توانید آن ها را مشاهده کنید. برخی از رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

🔸 تلاش بیش از حد برای دریافت اطمینان و زیر سوال بردن دائمی افکار و رفتار

🔸 خود قضاوتی افراطی

🔸تاخیر همیشگی برای پایان رساندن کارهای ساده

🔸 اشتغال ساعات طولانی به اعمال ساده به شکل غیر منطقی (شستن دست ها، لباس پوشیدن، حمام و …)

🔸 تکرار دائم کارها

🔸اختلال خواب

🔸 اختلال خوراک

🔸 نگرانی و اشتغال فکری بیش از اندازه برای کوچکترین مسائل

🔸اجتناب از قرار گیری در موقعیت های خاص

🔸 ناتوانی در تصمیم گیری

پیامدهای زندگی با همسر وسواسی

زندگی با همسر وسواسی برای شما پیامدهایی دارد. دیر یا زود در زندگی مشترک خود شاهد آن ها خواهید بود. معمولا در برخورد با این شرایط اگر برخورد درست را ندانید، اختلافات زیادی را تجربه خواهید کرد.

➰ دغدغه فکری درباره شیوه تربیتی همسر

➰ نگرانی در خصوص پیشرفت بیماری و سلامتی همسر

➰فرسودگی و خستگی روانی ناشی از کمک به مدیریت و همکاری در کارها

➰ استرس ناشی از شروع ناگهانی علائم شریک زندگی در موقعیت های نامناسب

➰ نگرانی در رابطه با سلامت روان فرزندان

➰خستگی روانی و روان رنجوری به دلیل تشریفات وسواسی همسر

➰ تماس فیزیکی دشوار

➰ از بین رفتن دلیلی برای خوشحالی

روش های کنار آمدن با همسر وسواسی

همانطور که گفته شد؛ زندگی با همسر وسواسی چالش های بسیار زیادی به همراه دارد. به همین دلیل باید روش های کنار آمدن با او را بدانید. برخورد با همسر وسواسی بدون در نظر گرفتن شرایط او، قطعا موجب درگیری خواهد شد. پس اگر به دنبال حفظ زندگی مشترک خود هستید حتما روش های زیر را جدی بگیرید.

✨ به پذیرش برسید

در قدم اول باید به پذیرش برسید. اختلال همسر خود را بپذیرید و تمامی رفتاری های او را شناسایی کنید. شاید در ابتدا سخت باشد. اما به مرور زمان با نشانه‌های همسر آشنا خواهید شد. برای این مرحله حتما از روانشناس کمک بگیرید یا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

✨ از کارهای وسواسی همسر دور شوید

یکی از کارهایی که باید برای برخورد با همسر وسواسی انجام دهید، عدم مشارکت در اعمال وسواسی است. در اغلب زندگی های زناشویی، زوج مقابل در دراز مدت شبیه به همسر وسواسی می‌شود. برای اینکه شما هم در دام وسواس نیافتید؛ از مشارکت در اعمال او دوری کنید. با این کار شاید همسرتان را اندکی به سوی خود سوق دادید.

✨ مراقب خودتان باشید

از کارهایی که باید در برخورد با همسر وسواسی انجام دهید، مراقبت از خود است. زمانی که با یک فرد دارای اختلال زندگی می‌کنید؛ باید حواستان به خودتان هم باشد. این تنها وظیفه شما نیست که از روح و روان همسر مراقبت کنید؛ روح خودتان را هم در اولویت قرار دهید. برای اینکه به آرامش برسید؛ باید زمان هایی را به استراحت، بازی، تفریح و تنهایی سپری کنید.

✨ با همسر خود صحبت کنید

صحبت با شریک احساسی از راه‌های برخورد با همسر وسواسی است. زمانی که به گفتگو با همسر خود می‌پردازید؛ می‌توانید او را به کمک از درمانگر تشویق کنید. حتی با صحبت متوجه دلیل رفتارهای او خواهید شد. اکثر کسانی که به وسواس مبتلا هستند؛ نسبت به اعمال خود آگاه‌اند اما نیاز به فردی برای درک خود دارند. به همین جهت برای راهنمایی همسر نیاز به صحبت دارید.

✨ صبر داشته باشید

برای برخورد با همسر وسواسی باید صبر داشته باشید. زمانی که این صبر را به همسر نشان دهید، متوجه آرامش و حمایت شما خواهد شد. برای اینکه به همسر خود نشان دهید به او علاقه دارید و قصد شما تنها کمک رسانی است؛ باید قضاوت را فراموش کنید. با این کار می‌توانید همسرتان را جهت کمک از روانشناس تشویق کنید.

ریشه خیلی از رفتارهای او اضطراب است، اگر قصد کمک به او را دارید، حتما درباره درمان استرس بخوانید.

اهمیت مشاوره و همسر وسواسی

همسر وسواسی علاوه بر اینکه نیاز به حمایت و پشتیبانی های شما دارد؛ به درمان تخصصی هم نیاز دارد. کسانی که از اختلال وسواس رنج می‌برند؛ نسبت به نشانه‌ها و علائم خود آگاهی دارند. اما راهی برای درمان پیدا نمی‌کنند. بنابراین نیاز به درک و حمایت افراد نزدیک دارند. زمانی که این افراد مورد حمایت قرار گرفتند، باید به روانشناس ارجاع داده شوند. روانشناس و مشاورین نیز با استفاده از روش های مناسب می‌توانند به این افراد کمک کنند. روان درمانی، رفتار درمانی و دارو درمانی از روش های بسیار موثر در درمان وسواس هستند.

روانشناس و متخصصین حوزه سلامت به همسر وسواسی شما کمک می‌کنند تا مهارت های لازم زندگی را کسب کند، به آگاهی برسد، از عواقب رفتار خود مطلع شود و رفتار های بهتری را جایگزین کند. به خاطر داشته باشید که حتما باید روند درمان کامل طی شود تا از شدت نشانه ها کاسته شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر وسواسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.