به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد تنهایی باعث افزایش شدید تمایل به خوردن انواع خوراکی شیرین می شود.

تنهایی و خوردن خوراکی شیرین؛ پیش زمینه

پس اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که یک شب در خانه تنها بودید و حسابی شکلات و/ یا بستنی خورده اید، نباید بعدا خیلی از دست خودتان عصبانی شوید؛ به این خاطر که امری کاملا طبیعی است.

علاوه بر این، وضعیت شیمیایی مغز افرادی که دچار انزوای اجتماعی هستند، یک سری پیامدهای ناخوشایندی برایشان دارد؛ از تضعیف سلامت روان و اضافه وزن و بروز مشکلات شناختی گرفته تا ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت نوع دو و چاقی مفرط.

درباره مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “در مطالعات قبلی هم به این نکته اشاره شده بود که اضطراب و افسردگی باعث بروز چاقی مفرط می شوند. حتی در بعضی دیگر از مقالات هم گفته شده که پرخوری یک مکانیسم برای مقابله با تنهایی است. اما ما با انجام این مطالعه قصد داشتیم مسیرهای مغز که با بروز این احساسات و رفتارها در ارتباط هستند را بررسی کنیم.”

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند نحوه تغییر وضعیت شیمیایی مغز و پردازش غذا بر اساس محیط را بررسی کنند. به همین منظور، 93 نفر را برای مطالعه انتخاب کردند.

محققان برای این که نحوه واکنش شرکت کنندگان به خوراکی های شیرین و خوشمزه را بررسی کنند، از مغز آن ها اسکن ام آر آی گرفتند.

تنهایی و خوردن خوراکی شیرین

یافته های مطالعه

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد درصد چربی بدن افرادی که احساس تنهایی یا انزوا می کنند، بسیار بیشتر از مردم دیگر است. علاوه بر این، عادت های غذایی ناسالم، مثل اعتیاد به یک غذای مشخص و غذا خوردن کنترل نشده، هم بیشتر در آن ها دیده می شود.

بررسی اسکن های ام آر آی نشان داد در افرادی که احساس تنهایی می کنند، قسمت های مشخصی از مغز در واکنش به هوس کردن برای غذا فعال می شوند. علاوه بر این، فعالیت قسمت هایی از مغز که مرتبط با کنترل این احساس هستند هم بسیار کم می شود.

محققان در ادامه چندین راهکار برای حل این مشکل پیشنهاد می کنند:

1. خوراکی شیرین؛ محرک ها را شناسایی کنید

جو محیط، انسان ها و کارهایی که دوست ندارید را ژورنال کنید. مثلا اگر از حضور در مکان های شلوغ خوشتان نمی آید، به جای این که به پرخوری روی بیاورید، با کمک تراپیست مشکل را حل کنید.

2. بر دیگران تمرکز کنید

به گفته محققان، اضطراب اجتماعی عمدتا به خاطر ترس از قضاوت شدن است. سعی کنید به جای خودتان بر دیگران تمرکز کنید. اگر در یک مکان حضور دارید و حس خوبی نسبت به خودتان ندارید، یک نفر را پیدا کرده و با او شروع به صحبت کنید.

3. افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

در ازای هر انتقاد، به سه تا پنج ویژگی خودتان فکر کرده و شروع به تعریف و تمجید از خودتان کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا دیگر اثری از افکار منفی باقی نماند.

مثلا به جای این که بگویید، “من برای انجام این کار حسابی تنبل هستم” بگویید، “سعی می کنم بعضی از اولویت هایم را دوباره بررسی کنم.”

منبع