بر اساس مقاله جدیدی که منتشر شده است، محققان ادعا می کنند بزرگسالانی که روزانه فقط بین سه تا پنج ساعت می خوابند، بیشتر در معرض ریسک ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند.

علاوه بر این، یافته های آن ها نشان می دهد که فقط با خوردن غذاهای سالم هم نمی توان کم خوابی مزمن را جبران کرد.

به گفته دستیار پروفسور در این مطالعه، “ما همیشه به مراجعه کنندگان توصیه می کنیم که خواب را در اولویت قرار دهند. این را هم می دانیم که بعضا با داشتن چند فرزند نمی توان به اندازه کافی خوابید. اما باز هم نباید از خواب غافل شوید.”

بی خوابی و ابتلا به دیابت نوع دو؛ پیش زمینه

زمانی که فرد به دیابت نوع دو مبتلا می شود، بدن او نمی تواند مثل سابق قند (یا گلوکوز) را هضم کند. به طبع آن، جلوی فراوری انسولین را گرفته و با افزایش قند خون مواجه می شویم.

گزارش منتشر شده در سال 2020 نشان داد که بیش از 462 میلیون نفر در سراسر جهان به قند خون بالا مبتلا هستند. به مرور زمان، این بیماری آسیب های جدی به بدن، به ویژه اعصاب و رگ های عصبی وارد می کند.

به گفته یکی از محققان، “در مطالعات قبلی گفته شده بود که استراحت کوتاه در طول روز می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را زیاد کند. اما با ایجاد یک سری تغییرات سالم در رژیم غذایی مثل خوردن میوه و سبزیجات می توان این ریسک را کم کرد. اما جالب است که در این مطالعه اشاره نشده که آیا افرادی که خیلی کم می خوابند هم با خوردن غذاهای سالم می توانند این ریسک را کم کنند یا نه.”

بی خوابی و ابتلا به دیابت نوع دو

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین ابتلا به دیابت نوع 2 و بی خوابی را بررسی کنند. به همین منظور، آن ها از داده های موجود در یکی از بزرگ ترین پایگاه های داده جهان، یعنی بیوبانک انگلیس استفاده کردند.

محققان بیش از ده سال وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که اگر فردی روزانه فقط بین سه تا پنج ساعت بخوابند، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می گیرد.

خوردن غذاهای سالم می تواند ریسک ابتلا به این عارضه را کم کند اما حتی افرادی که به غذاهای سالم می خورند اما روزانه کمتر از شش ساعت می خوابند، باز هم در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند.

البته محققان به این نکته هم اشاره می کنند که بی خوابی تاثیرات مختلفی بر بدن هر فرد دارد و به عواملی مثل ژنتیک و نیاز طبیعی بدن به خواب بستگی دارد.