فاکتورهای ژنتیکی از فاکتورهای تعیین کننده در پایداری گلوکوز و احتمالا ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. مطالعه انجام شده درباره ویژگی های گلیسمیک در افراد غیردیابتی که نشان داد فاکتورهایی وجود دارند که انسولین، گلوکوز و سایر واکنش ها بعد از تست چالش گلوکوز یا در هنگام ناشتا را پیش بینی می کنند.

در مطالعات بالینی معمولا میزان قند خون در زمان های مختلف در طول روز اندازه گیری می شود. طبق ادعای محققان این مطالعه، آزمایش تصادفی گلوکوز نشان می دهد فرایندهای تنظیم کننده گلوکوز پیچیده تری در تمام ارگان های بدن وجود دارد.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2؛ درباره مطالعه

محققان اطلاعات مربوط به 476.326 فرد اروپایی و با نژادهای دیگر را بررسی کردند. مبتلایان به دیابت و هایپرگلیسمی حذف شدند. آن ها 150 سیگنال مختلف را بررسی کردند. گفته شد 53 سیگنال اولین باری است که برای ارزیابی ویژگی های گلیسمیک تحت بررسی قرار می گیرند.

محققان به این نکته اشاره کردند که اتصال درست mini-Gs در اصل حکم پیش بینی تاثیر گلوکوز تصادفی متغیرها را دارد. علاوه بر این، GLP-1R عامل تعیین کننده در حالت پایداری گلوکوز خون است. از طرف دیگر، بررسی های بیشتری صورت گرفت تا نقش بافت ها و سلول های دیگر در متابولیسم گلوکوز مشخص شود.

یافته های محققان نشان می دهد ارتباطی میان متغیرهای آزمایش تصادفی گلوکوز و سلامت روده و معده وجود دارد. علاوه بر این، ارتباط های ژنتیکی مثبتی میان این گلوکوز و سلول های سنگفرشی سرطان ریه و سرطان ریه و رابطه ای عکس میان این گلوکوز و ویژگی های مرتبط با عملکرد ریه وجود دارد.

به گفته این گروه از محققان، دیابت نوع 2 و گلوکوز تصادفی بر عملکرد ریه تاثیر می گذارند اما ریه تاثیری بر این دو فاکتور ندارد. صرف نظر از اثرات ناشی از دیابت نوع 2 و گلوکوز تصادفی، در صورتی که فرد فعالیت بدنی نداشته باشد و سیگار بکشد، عملکرد و کارایی ریه ها کم می شود. یکی از پیامدهای ناشی از ابتلا به دیابت که به تازگی توسط این گروه از محققان کشف شد، تاثیر اختلال در گلیسمیک بر عملکرد ریه می باشد.

نتیجه گیری

به گفته محققان، گلیسمیک در تنظیم گلوکوز خون نقش بسزایی دارد. آن ها در مطالعه خود به فاکتورهایی در تنظیم گلیسمیک اشاره کردند که تا پیش از این شناسایی نشده بود. از این رو، مشخص می شود که گلیسمیک در روده نقش دارد. علاوه بر این، مشخص شد گلوکوز تصادفی و دیابت نوع 2 هم از عوامل تاثیر گذار دیگر در عملکرد ریه هستند. با توجه به این گفته ها مشخص می شود که وقتی گلیسمیک دچار اختلال شود، عملکرد ریه تحت تاثیر قرار گرفته که یکی از پیامدهای جدید ناشی از ابتلا به دیابت محسوب می شود.