در نتیجه ابتلا به دیابت نوع 2، میزان قند خون فرد از حد طبیعی، بیشتر می‌شود. با شناسایی و تشخیص علائم دیابت نوع 2 و این شرایط مزمن، می توان سریع تر روند بهبودی را طی کرد و در نتیجه، خطر ابتلا به شرایط وخیم تر و بیماری های خطرناک تر را کاهش داد.

در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا بیشتر درباره دیابت نوع 2 و اهمیت تشخیص زود هنگام آن ،صحبت کرده و شما را با نشانه های آن آشنا کنیم.علاوه بر این، به نکاتی درباره عوامل خطرناکی که در صورت پیشرفت بیماری به وجود خواهند آمد، نیز اشاره خواهیم کرد…

دیابت نوع 2 شرایط پزشکی بسیار معمولی و متداول در میان مردم است. افرادی که در شرایط قبل از دیابت هستند، میزان قند خون شان از میزان مجاز بالاتر است. در عین حال، پزشک هم نمی تواند تشخیص دهد که به دیابت مبتلا شده اند. با توجه به آمارهای سازمان CDC: «افرادی که از شرایط قبل از دیابت رنج می برند، چنانچه تحت درمان قرار نگیرند، تقریبا پنج سال بعد، بیماری شان پیشرفت می کند و به دیابت نوع 2 تبدیل می شود».

دیابت نوع 2 به مرور زمان آغاز شده و نشانه های آن در طول دوره های اولیه بیماری، کاملا خفیف هستند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد متوجه شرایط خطرناک آن نیستند.

علائم دیابت نوع 2 و نشانه های زود هنگام آن

علائم زود هنگام دیابت نوع 2 عبارت است از :

1. تکرر ادرار 

با افزایش میزان قند خون، کلیه مجبور می شود که میزان اضافی قند موجود در بدن را دفع کرده و این کار را با تخلیه ادرار انجام می دهد. از این رو، تکرر ادرار ( معمولا در شب ها بیشتر است) فرد را آزار خواهد داد.

2. تشنگی مفرط

با بالا رفتن میزان قند خون، فرد باید سریع مثانه اش را خالی کند. از این رو، آب بدن از دست رفته و فرد مدام تشنه خواهد شد. با گذشت زمان، بدن مقدار قابل توجهی از آب خود را از دست داده و فرد دچار تشنگی شدید می شود.

3. احساس گرسنگی دائم

در هنگام غذا خوردن، بدن بیماران دیابتی توانایی جذب انرژی موجود در غذا را ندارد. دستگاه گوارش وظیفه شکستن ذرات غذا به قندهای ساده( گلوکز) را برعهده دارد. بدن به عنوان سوخت از گلوکز استفاده می کند تا فعالیت های خود را انجام دهد. در بیماران مبتلا به دیابت، مقدار کافی گلوکز از رگ های خونی عبور نمی کند تا به سلول های خونی و قسمت های دیگر برسد.

خستگی مفرط

در نتیجه این شرایط، حتی اگر چندین دقیقه از غذا خوردن این افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نگذشته باشد،  همیشه احساس گرسنگی می کنند.

4. احساس خستگی 

دیابت نوع 2، میزان انرژی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود که بدن، انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را نداشته باشد که در نتیجه آن فرد همیشه خسته و بی حال است. وقتی رگ های خونی نتوانند به مقدار کافی، قند را به سلول ها برسانند، فرد با خستگی مفرط مواجه خواهد شد.

5. تار شدن بینایی

زمانی که میزان قند خون از مقدار مجاز عبور کند، رگ های خونی موجود در چشم ها آسیب دیده و همین باعث تار شدن دید فرد می شود. این شرایط ممکن است برای یک یا هر دو چشمان فرد، اتفاق بیفتد یا به صورت دائم باشد یا تنها برخی مواقع رخ داده و سپس از بین برود.

این مورد بسیار خطرناک است و چنانچه فرد دیابتی به موقع، تحت درمان قرار نگیرد، شدت آسیب به رشته های عصبی بیشتر خواهد شد و او برای همیشه بینایی اش را از دست خواهد داد.

6. دیر ترمیم یافتن زخم و خراش ها 

بالا رفتن میزان قند خون در بدن عواقب شدیدی به همراه خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به آسیب دیدن رشته های عصبی و رگ های خونی اشاره کرد که در نتیجه آن ها، گردش خون مختل می شود. بنابراین، هفته ها، حتی ماه ها، زمان می برد تا زخم یا خراش کوچکی خوب شود. از طرف دیگر، دیر بهبود یافتن زخم ها در افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها نیز نقش دارد.

7. سوزش، بی حسی یا درد گرفتن دست ها و انگشتان 

میزان بالای قند خون بر گردش خون و آسیب دیدن رشته های عصبی موجود در بدن تاثیر می گذارد. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، آسیب دیدن رشته های عصبی موجب سوزش، بی حسی یا درد گرفتن دست ها و انگشتان خواهد شد.

این شرایط « نوروتراپی» نام دارد که با مرور زمان وخیم تر شده و چنانچه فرد به موقع درمان نشود، باعث بروز شرایط پزشکی و بیماری های خطرناک دیگر خواهد شد.

8. بروز لکه های تیره در پوست 

یکی دیگر از نشانه های ابتلا به دیابت نوع 2، بروز لکه های نرم و تیره در سطح پوست است که معمولا در قسمت گردن، زیر بغل و کشاله ران مشاهده می شود و معمولا نشان دهنده این است که دیابت بیش از پیش، زندگی فرد را تهدید می کند. این شرایط پوستی با نام« آکانتوزیس نیگریکانس» نام دارد.

9. خارش و عفونت های قارچی

زمانی که میزان قند موجود در خون و ادرار زیاد شود، باعث تخمیر مواد خوراکی شده و زمینه ابتلا به عفونت را فراهم می کند. محل های گرم و مرطوب پوست، مثل: دهان، ناحیه تناسلی و کشاله ران، بهترین محل برای رشد و پیشرفت این عفونت هستند.علاوه بر این بعضی از بیماران، خارش شدید بدن، سوزش، قرمزی و بی حس شدن را نیز در این نواحی تجربه می کنند.

خارش پوست

اهمیت شناسایی زود هنگام دیابت نوع 2

شناسایی علائم دیابت نوع 2 و نشانه های  اولیه این بیماری به تشخیص و درمان زودهنگام فرد کمک خواهد کرد. با توجه به بعضی از عوامل، مثل: روش های درمانی مناسب، تغییر سبک زندگی و کنترل میزان قند خون، می توان سلامت و کیفیت زندگی فرد را افزایش و خطر ابتلا به برخی از بیماری سخت تر را کاهش داد.

اگر دیابت نوع 2 به موقع درمان نشود، میزان قند خون همیشه بالا باقی خواهند ماند و برخی اوقات، ابتلا به بیماری های سخت تر، زندگی فرد را به خطر خواهد انداخت. از جمله این بیماری های خطرناک تر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های قلبی؛
  • سکته؛
  • آسیب دیدن رشته های عصبی یا نورو تراپی؛
  • دچار مشکل شدن انگشتان پا؛
  • ابتلا به بیماری های کلیوی که در نتیجه آن فرد باید دیالیز شود؛
  • بیماری چشم ها یا از دست دادن بینایی؛
  • بروز مشکلات جنسی در مردان و زنان.

همان طور که گفتیم، باید با روش های درمانی مناسب، هر چه سریع تر دیابت را درمان کنید و تحت کنترل خود در آورید؛ در غیر این صورت، به سندروم هایپراسمولار هایپر گلیسمیک نانکتونیک (HHNS1) هم مبتلا خواهید شد و در نتیجه میزان قند خونتان به مقدار قابل توجهی بالا خواهد رفت. ابتلا به بیماری یا عفونت، باعث وخیم تر شدن NNHS شده و فرد باید در بیمارستان بستری شود. این دسته از تغییرات ناگهانی در بزرگسالان اتفاق خواهد افتاد.

برای پیشگیری از بروز هر کدام از این شرایط پزشکی و مشکلات، باید توجه زیادی به مقدار فشار خون تان داشته و آن را تحت کنترل درآورده و از آن غافل نشوید. هر چقدر که شما بیشتر نسبت به میزان قند خون خود بی تفاوت باشید، سلامتی تان بیشتر به خطر خواهد افتاد.

نشانه های دیابت نوع 2

عوامل خطر آفرین دیابت نوع 2

هر فردی ممکن است که به دیابت نوع 2 مبتلا شود؛ اما بعضی از عوامل وجود دارند که خطر بزرگی برای زندگی فرد محسوب می شوند و فرد را در معرض ابتلا زود هنگام به دیابت نوع 2 قرار  می دهند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن 45 سال یا بیشتر؛
  • سبک زندگی ثابت و بی تحرک؛
  • داشتن وزن اضافه یا چاقی مفرط؛
  • پیروی از رژیم های غذایی ناسالم؛
  • ابتلا به دیابت ارثی در میان اعضای خانواده تان؛
  • ابتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)؛
  • ابتلا به دیابت بارداری، بیماری قلبی یا سکته ارثی در خانواده تان ؛
  • داشتن شرایط قبل از دیابت.

بررسی اجمالی دیابت نوع 2

افراد زیادی در جامعه به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. در نتیجه ابتلا به این نوع دیابت، میزان قند خون فرد از حالت طبیعی بیشتر  می شود. از جمله نشانه های زود هنگام و اولیه این بیماری شامل: تکرر ادرار، تشنگی مفرط، احساس خستگی و گرسنگی، بهبود دیر هنگام زخم و خراش ها و ابتلا به عفونت های قارچی، هستند.

اگر فردی را می شناسید که هر کدام از نشانه های مذکور را دارد، به او توصیه کنید که سریعا به پزشک مراجعه کرده تا معاینه شود. هر چقدر که دیابت نوع 2 زودتر شناسایی و درمان شود، کیفیت زندگی فرد افزایش یافته و بیماری های خطرناک دیگر زندگی اش را تهدید نخواهند کرد.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

سرطان روده بزرگ – دلایل ابتلا ، علائم ، راه های درمان و طول عمر بیماران مبتلا
علائم زخم معده چیست ؟ چه عواملی باعث ایجاد این زخم می شود؟
علت داغ شدن کمر چیست؟ چه بیماری هایی باعث سوزش پشت می شوند؟

 

منبع