بر اساس مطالعه صورت گرفته بر روی بیش از 17.000 شرکت کننده که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط (با در نظر گرفتن بی ام آی آن ها) بودند و همزمان به بیماری های قلبی عروقی هم مبتلا بودند، بعد از مصرف داروی ویگووی میزان مشکلات مربوط به رگ های خونی و قلب، مانند احتمال بروز حمله قلبی و سکته، تا 20 درصد در آن ها کاهش یافت.

ویگووی یک داروی شناخته شده اما گران قیمت مخصوص کاهش وزن می باشد. یافته های این بررسی نشان می دهد برای این که خطر ناشی از بروز حملات قلبی را در بیماران کاهش دهیم، باید آن ها به این داروی گران قیمت دسترسی داشته باشند. زمانی که این دارو برای اولین بار عرضه شد، شرکت های بدبین بیمه سلامت در آمریکا نپذیرفتند آن را تحت پوشش خود قرار دهند. اما امروز مشخص شد که این دارو صرفا یک روش برای درمان چاقی مفرط و اضافه وزن نیست بلکه مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد.

شرکت سازنده این دارو به نام نوو نوردیسک صبح روز جاری یافته های خودش را منتشر کرد. این مطالعه نشان داد افرادی که میزان 2.4 میلی گرم از این دارو را دریافت کرده بودند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، حملات قلبی یا سکته در آن ها تا 20 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، شرکت در بیانیه خودش اعلام می کند بعد از مصرف ویگووی، دفعات بروز این مشکلات نیز کاهش یافته است. یافته ها نشان می دهند بیماران می توانند هر هفته این دارو را مصرف کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2021 سماگلوتاید را با نام تجاری ویگووی به عنوان داروی مخصوص کاهش وزن و با نام اوزمپیک با حداکثر دوز 2 میلی گرم مخصوص کنترل قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تایید کرد.

سماگلوتاید متعلق به دسته ای از داروها به نام پپتید شبه گلوکاگون ۱می باشد.

ویگووی و پیشگیری از حملات قلبی

کسب نتایج مثبت در بیماران

به گفته ناوید ساتر، دکتر و پروفسور متابولیک در دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند که خودش در این مطالعه حضور نداشته است، “این نتایج هیجان انگیز هستند زیرا پیشگیری از بروز حملات قلبی و سکته قلبی تنها با مصرف یک دارو که می تواند همزمان وزن آن ها را کاهش دهد، اهمیت بسیار زیادی برای بیماران دارد. به ویژه اگر محققان در ادامه مطالعات خود به این نتیجه برسند که همزمان کیفیت زندگی بیماران به خاطر کاهش وزن نیز بهتر شده است، اهمیت مطالعات بیشتر می شود.”

ساتر می گوید، “این خبر خوبی برای بیماران است. با این که می دانیم مصرف این دارو می تواند تا 20 درصد احتمال بروز حملات قلبی، سکته و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، اما نمی دانیم مصرف آن تا چه اندازه موجب کاهش وزن می شود. از این رو، به داده های بیشتری برای پی بردن به جواب این سوال نیاز داریم.”

با وجود این که نمی دانیم کاهش وزن تا چه اندازه در رسیدن به این نتایج نقش داشته است اما این مطالعه مخالفت های طولانی مدت با نیاز به مصرف داروهای کاهش وزن و بی خطر بودن آن ها را به چالش می کشاند.

تغییر چشم انداز نسبت به چاقی مفرط

مارتین هالست لانگ، دکتر و معاون بخش توسعه در شرکت نو نوردیسک در بیانیه خبری جدید این شرکت اعلام می کند، “تاکنون هیچ دارویی تولید نشده است که علاوه بر این که بتواند وزن را به طور موثر کاهش دهد، همزمان خطر بروز حملات قلبی، سکته یا مرگ به خاطر بیماری های قلبی عروقی را نیز کم کند.”

تعدادی از داروهایی که امروزه در بازار مخصوص کاهش وزن وجود دارند، عوارض جانبی شدید و بلند مدت دارند؛ مثل ایجاد مشکلات جدی برای قلب و رگ های خونی. به همین خاطر نیز بسیاری از پزشکان مخالف مصرف این داروها بودند.

ویگووی و پیشگیری از سکته

این یافته باعث می شود داروها و روش های درمانی مخصوص کاهش وزن نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. مثلا یکی از شرکت های بیمه به نام مدیکر از مخالفان سرسخت پرداخت هزینه داروهای کاهش وزن است. علاوه بر این، قانون فدرال سال 2003 نیز پوشش داروهای مخصوص کاهش وزن را ممنوع اعلام کرده بود.

محققان در شرکت نوو نوردیسک در پایان اعلام کردند که آزمایش ها و بررسی های بیشتری انجام داده و نتایج را اعلام می کنند.

داروی ویگووی؛ کلام آخر

شرکت نوو نوردیسک که تولید کننده داروی لاغری ویگووی است، اعلام کرده است در نتیجه مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که این دارو علاوه بر این که وزن را به طور قابل توجه کاهش می دهد، همزمان از بروز حملات قلبی، سکته و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

این یافته اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تاکنون اکثر پزشکان با مصرف داروهای لاغری مخالف بودند و ادعا می کردند این داروها برای قلب و عروق مشکل ایجاد می کنند.