به نقل از کلینیک لاغری دکتر سلامت، بی ام آی معیاری برای سنجش تناسب قد و وزن می باشد. معادل فارسی BMI، شاخص توده بدن است که از این شاخص، برای سنجش میزان چاقی افراد استفاده میشود.

اگر احساس میکنید دچار چاقی شده اید، بهتر است قبل از آنکه به سراغ روش های لاغری بروید، وضعیت چاقی خود را بررسی کنید. این کار بسیار ساده است.

در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که با محاسبات ساده و با کمک بی ام آی، از میزان چاقی خود مطلع شوید.

فرمول محاسبه بی ام آی

فرمول محاسبه بی ام آی

طبق توضیحاتی که در صفحه اختصاصی بی ام آی از سایت دکتر سلامت ذکر شده است، شاخص BMI به اینصورت محاسبه میشود:

  • عدد قدتان را تقسیم بر 100 کنید تا قد خود را بر حسب متر بدست آورید. (مثلا 180 سانتی متر معادل 1.8 متر است).
  • عدد به دست آمده از مرحله قبل را به توان 2 برسانید. (یعنی همان مجذور قد – بر حسب متر)
  • عدد وزن خود را (بر حسب کیلو گرم) بر مجذور قد تقسیم کنید.
  • عدد بدست آمده از محسابات بالا، همان بی ام آی شما است.

فرمول بی ام آی در تصویر زیر نمایش داده شده است:

بی ام آی

جدول بی ام آی

نتیجه بدست آمده از فرمول bmi یک عدد خواهد بود، که باید تفسیر شود و نتیجه ی سنجش وضعیت چاقی مشخص شود. توضیحات سایت دکتر سلامت در مورد جدول بی ام آی به این شرح است:

عدد حاصل از فرمول بالا، اگر در بازه های مختلف باشد، معنی و مفهوم متفاوتی خواهد داشت. در زیر تفسیر نتیجه بی ام آی را آورده ایم:

  • اگر عدد بی ام آی شما برابر عددی کمتر از 18.5 باشد، به این معنی است که شما، دچار کمبود وزن هستید. در این حالت شما میتوانید از رژیم های غذایی افزایش وزن استفاده کنید.
  • اگر شاخص BMI شما، از 18.5 بیشتر باشد و از 24.9 کمتر باشد، به این معنی است که شما در محدوده نرمال هستید. یعنی شما از نظر سلامت بدن نیازی به افزایش وزن ویا کاهش وزن ندارید.
  • اگر عدد حاصل از فرمول بی ام آی برای شما، بزرگتر از 30 و کوچکتر از 34.9 باشد، به این معنی است که شما دچار چاقی درجه یک هستید. معمولا در این شرایط، با رعایت یک رژیم لاغری اصولی، به راحتی به محدوده سلامت وارد میشوید.
  • اگر بی ام آی شما، برابر عددی بزرگتر از 35 و کوچکتر از 39.9 باشد، یعنی شما دچار چاقی درجه دو هستید. در این شرایط ممکن است شما علاوه بر رژیم لاغری ، به برنامه ورزشی نیز نیاز داشته باشید. چراکه ورزش های هوازی و کار با وزنه، به چربی سوزی شما کمک میکند. لذا برنامه ورزشی به شما کمک خواهد کرد که سریعتر به محدوده سلامت نزدیک شوید.
  • و در آخر اگر عدد حاصل از فرمول bmi برای شما، بیشتر از 40 باشد، به این معنی است که شما دچار چاقی مفرط هستید. اگر متوجه شدید در این محدوده قرار دارید، بهتر است برای درمان چاقی به متخصص مراجعه کنید. معمولاً افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند، نیاز به اصلاح سبک زندگی خود دارند.

تفسیر بی ام آی

تفسیر بی ام آی

در سایت مرجع لاغری دکتر سلامت، علاوه بر طبقه بندی بالا، توضیحات دیگری نیز ذکر شده است که دانستن آن خالی از لطف نیست. فرمول ذکر شده، شاید برای عده ی زیادی دقیقاً مطابق با وضعیت چاقی آن ها باشد. اما طبیعتاً تفسیر نتایجی که از فرمول بی ام آی بدست می آید، همیشه به این سادگی نیست و این نتایج نمیتواند قطعی باشد.

البته ممکن است فرمول بی ام آی، نتیجه ای نزدیک به حالت قطعی را ارائه کند. چراکه عوامل دیگری نیز هستن که میتوانند بر وضعیت چاقی شما تأثیر گذار باشند. لذا باید برای تصمیم گیری نهایی حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. برای مثال ورزشکاران حرفه ای را در نظر بگیرید که توده عضلانی انها تقویت شده است. برای این افراد علی رغم تناسب اندام، ممکن است بی ام آی آنها در محدوده چاقی قرار گرفته باشد.

لذا جهت بررسی دقیق تناسب قد و وزن، از پارامتر های دیگری نظیردور کمر نیز استفاده نمود.

در این مطلب سعی کردیم، توضیحات کاربردی را بصورت کاملا مستند و علمی خدمات شما ارائه کنیم. اما با این حال شما میتوانید با مراجعه به وبسایت رسمی دکتر سلامت، وارد صفحه BMI شده و توضیحات کامل تری را دریافت نمایید.

منبع: https://drsalamat.clinic