حتما حین خرید کرم ضد آفتاب با عبارتی به‌نام SPF روی بسته‌بندی آن روبه‌رو شده‌اید. جلوی این عبارت عددی ثبت شده که نشان‌دهنده ویژگی خاصی از ضدآفتاب است. اما این عدد دقیقا به چه معناست؟

مصرف ضدآفتاب در تمام طول سال الزامی است اما این ضرورت در تابستان بیشتر خود را نشان می‌دهد. حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان نور خورشید به شما کمک می‌کند تا روند پیری و ایجاد چروک روی آن را آهسته کنید و همچنین جلوی بروز برخی بیماری‌های پوستی را بگیرید.

در این بین آشنایی با مفهوم SPF و اینکه چه ویژگی خاصی در ضدآفتاب به‌وجود می‌آورد به شما کمک می‌کند محصول مناسب‌تری برای خود خریداری کنید. برای آگاهی از این موارد و اینکه چه میزان اس‌پی‌اف در یک ضدآفتاب لازم است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

SPF چیست؟

واژه SPF (Sun Protection Factor) که تقریبا روی تمام محصولات ضدآفتاب دیده می‌شود به معنای حفاظت از پوست در برابر اشعه‌ آسیب‌رسان خورشید است. میزان این محافظت از طریق عددی که روبه‌روی واژه نوشته‌ شده مشخص و در هنگام انتخاب کرم ضد افتاب مناسب باید به آن توجه شود.

این عدد در حقیقت درصد محافظت از پوست در مقابل آفتاب‌سوختگی را به ما نشان می‌دهد. اس‌پی‌اف 15 یعنی کرم ضدافتاب می‌تواند تا 15 برابر از پوست شما محافظت کند.

اگر بدون استفاده از این محصول در برابر آفتاب قرار بگیرید و پس از 15 دقیقه دچار سوختگی یا قرمزی ناشی از اشعه‌های خورشید می‌شوید، بعد از استفاده از آن حدودا 15 دقیقه در برابر اشعه‌های مضر مصون می‌مانید.

اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب؛ برای جلوگیری از آسیب نورخورشید به پوست

اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب؛ برای جلوگیری از آسیب نورخورشید به پوست

به‌طور کلی باید گفت نور خورشید از اشعه‌های مختلفی تشکیل شده که برخی از آنها بدون هیچ تاثیر مخربی به زمین می‌رسند و برخی دیگر که طول موج کوتاهی دارند به‌راحتی وارد بافت پوست می‌شوند و آسیب‌های مختلفی در آن به‌وجود می‌آورند.

اشعه‌های مخرب خورشید در محدوده فرابنفش هستند و با نام پرتوهای UVA و UVB شناخته می‌شوند. کرم ضد آفتاب باید به‌گونه‌ای تولید شود که بتواند از پوست در برابر این پرتوهای آسیب‌رسان محافظت کند.

اشعه‌های مضر UVA که بخش عمده‌ای از پرتوهای ماوراءبنفش را به‌خود اختصاص می‌دهند به‌راحتی از ابرها و شیشه‌ها نفوذ می‌کنند. یعنی پوست شما حتی در روزهای ابری و بارانی نیز از آسیب‌های این اشعه در امان نیست.

اشعه دیگر که با نام UVB شناخته می‌شود عامل ایجاد آفتاب‌سوختگی و حتی پیشرفت بیماری‌های پوستی است. این پرتو در طول تابستان قوی‌تر از سایر فصل‌ها عمل می‌کند و لازم است از محصولی استفاده کنید که محافظت کاملی از پوست انجام دهد.

Sun Protection Factor چه کاربردی در کرم ضد آفتاب دارد؟

SPF می‌تواند جلوی اشعه‌های مضر نور خورشید را بگیرد. به همین دلیل نیز استفاده از آن در کرم ضد آفتاب به‌شدت رایج است. اما میزانی که در هر محصول ترکیب می‌شود می‌تواند متفاوت باشد و افراد باید طبق نیاز خود و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند ضدآفتابی با درصد اس‌پی‌اف مناسب بخرند.

درواقع باید گفت اس‌پی‌اف بیشتر وظیفه محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UVB را دارد و با استفاده منظم از آن، پوست افراد دیگر دچار آفتا‌ب سوختگی نمی‌شود.

برای پوست‌های روشن و حساس که خیلی زود دچار سوختگی و قرمزی می‌شوند؛ استفاده از محصولاتی مناسب است که میزان SPF آنها بالا باشد. به همین دلیل نیز حین خرید کرم ضد افتاب باید به این مشخصه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

Spf در واقع مانند یک سپر محافظتی در برابر پرتوهای مضر به‌خصوص اشعه‌های UVB عمل می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید از دست دادن این خاصیت بعد از قرارگیری در معرض تابش نور خورشید است. یعنی اس‌پی‌اف با گذشت مدتی شکسته می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. اگر می‌خواهید خاصیت محافظت‌کنندگی آن برگردد، باید مجددا ضدآفتاب خود را تمدید کنید.

میزان اس‌پی‌اف در کرم ضد آفتاب چه تاثیری دارد؟

میزان اس‌پی‌اف در کرم ضد آفتاب چه تاثیری دارد؟

در کنار آگاهی از بهترین زمان برای استفاده از کرم ضد آفتاب باید با درصد اس‌پی‌افی که مناسب پوست است نیز آشنا شویم تا بتوانیم بهترین نتیجه را از این محصول کاربردی ببینیم.

این میزان به‌صورت رایج از عدد 15 شروع می‌شود و حتی در بعضی ضدآفتاب‌ها تا 100 نیز می‌رسد. اما کدام‌ یک برای استفاده روزانه مناسب‌تر است؟ آیا هرچه SPF یک محصول محافظتی بیشتر باشد نشان‌دهنده قدرت بیشتر آن خواهد بود؟

بسیاری از محققان در این زمینه توافق نظر دارند که میزان اس‌پی‌اف در درصدهای بالا نشان‌دهنده قوی‌تر بودن محصول نیست. بلکه این عدد بیشتر تکنیکی برای بازاریابی و افزایش فروش است. یعنی تفاوت چندانی بین ضدافتاب با اس‌پی‌اف 30 و 50 وجود ندارد.

به همین دلیل نیز در برخی کشورها درج اعداد بالاتر از 30 بر روی محصولات ضدآفتاب غیرقانونی است و برندهای تولیدکننده تنها می‌توانند از واژهSPF+30  استفاده کنند. با این کار دیگر خریدار درگیر تبلیغات بازاریابی نمی‌شود و مشخصه‌های خود برای خرید یک محصول مراقبتی را به میزان اس‌پی‌اف محدود نمی‌کند.

با اینکه کرم ضدآفتاب با اس‌پی‌اف 50 می‌تواند محافظت بیشتری روی پوست ایجاد کند اما این میزان بسیار اندک است به‌طوری‌که لازم نیست بابت این ویژگی هزینه بیشتری پرداخت کنید. پس باید مشخصه‌های دیگری نیز در کنار میزان اس‌پی‌اف برای خود در نظر بگیرید.

خرید کرم ضدآفتاب با کدام SPF مناسب‌تر است؟

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که برای تولید ضدآفتابی با SPF بالا باید از درصد چربی زیادی استفاده شود. معمولا با این کار می‌توان مواد شیمیایی مختلفی در ترکیب ضدآفتاب وارد کرد تا کرمی با اس‌پی‌اف بالا تولید شود.

درواقع SPF‌های بالای 50 برای افرادی که پوست معمولی دارند گزینه مناسبی نیستند و ممکن است باعث نازک شدن پوست و ایجاد حساسیت در آن شوند. پس حین خرید ضدافتاب حتما به این نکته توجه داشته باشید.

همچنین باید گفت اس‌پی‌اف بالای 50 و 70 برای افرادی مناسب است که حساسیت‌های شدید پوستی دارند یا به بیماری‌هایی مانند سرطان پوست مبتلا هستند. البته این افراد حتما باید محصولات محافظتی را با مشورت پزشک خریداری کنند.

لازم است بدانید اس‌پی‌اف، میزان محافظت ناچیزی در برابر اشعه UVA دارد و بیشترین تاثیر آن در برابر پرتوهای UVB دیده می‌شود. پس این ماده محافظت‌کننده بیش از اینکه جلوی بیماری‌های پوستی را بگیرد از سوختگی آن جلوگیری می‌کند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد باید گفت ضدآفتاب‌هایی با اس‌پی‌اف 30 می‌توانند بهترین گزینه باشند تنها باید در زمان مناسب آن را روی پوست تمدید کنید. همچنین می‌توانید در ساعاتی از روز که نور آفتاب شدید نیست مانند اوایل صبح یا غروب خورشید از محصولاتی با اس‌پی‌اف 15 نیز استفاده کنید.

در حین انتخاب ضدآفتاب با SPF مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید کرم ضد آفتاب نیز مانند سایر محصولات مراقبتی باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید که توجه به میزان اس‌پی‌اف تنها یکی از آنها است. در ادامه با نکاتی که در انتخاب SPF مناسب باید به آنها توجه کرد آشنا می‌شویم.

  • نوع پوست فرد و میزان حساسیت آن نسبت به پرتوهای UVB که باعث می‌شوند فرد زودتر دچار سوختگی شود از جمله مواردی است که در انتخاب میزان اس‌پی‌اف باید به آن توجه کرد.

اگر پوست شما خیلی زود دچار سوختگی می‌شود استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالاتر برای شما بهتر است. همچنین می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر، ضدآفتاب‌ خود را در بازه‌های زمانی کوتاه تمدید کنید.

  • منطقه‌ای که در آن ساکن هستید نیز در این انتخاب تاثیر دارد. از آنجایی که این محصول با تابش آفتاب شدید و تعریق زیاد اثر خود را از دست می‌دهد؛ می‌توانید ضدآفتاب‌هایی با اس‌پی‌اف‌ بالاتر استفاده کنید تا زمان بیشتری تاثیر خود را روی پوست بگذارد. در غیر این صورت باید تمدید ضدآفتاب را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام دهید.
  • اینکه به چه کاری مشغول هستید نیز در انتخاب ضدآفتابی با درصد اس‌پی‌اف مناسب تاثیر دارد. اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که به‌طور مرتب فعالیت می‌کنید و تعریق شما زیاد است، احتمالا باید از کرم ضد آفتاب با اس‌پی‌افی بالا استفاده کنید.

این موضوع برای ورزشکاران و به‌خصوص افرادی که شنا را جزئی از برنامه روزانه خود می‌دانند نیز صدق می‌کند. حتی اگر محصول خریداری‌شده ضدآب باشد پس از تعریق زیاد یا شنا در استخر اثر آن تا حد زیادی کم خواهد شد. پس باید مجددا آن را تمدید کرد یا استفاده از ضدآفتاب‌هایی با اس‌پی‌اف بالاتر را در اولویت قرار داد.

با در نظر گرفتن این موارد باید گفت هر زمان و هر موقعیتی نیازمند استفاده از کرم ضد آفتاب با درصد SPF خاصی است. اما شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها و عدم خریداری چند محصول مختلف، ضد آفتابی با سی‌پی‌اف 30 درصد خریداری کنید. تنها چیزی در استفاده از این محصول اهمیت دارد بازه زمانی برای تمدید آن است.

خرید ضدآفتاب‌هایی با اس‌پی‌اف 30 برای استفاده در مکان‌های مختلف و با شرایط پوستی متفاوت به‌جز برای افراد دارای بیماری و حساسیت شدید پوستی، مناسب است. اما درصورت فعالیت شدید یا تعریق زیاد باید آن را به‌طور مرتب و در بازه‌های زمانی کوتاه تمدید کنید.

هر درصد SPF در کرم ضدافتاب چه میزان محافظتی از پوست ایجاد می‌کند؟

هر درصد SPF در کرم ضدافتاب چه میزان محافظتی از پوست ایجاد می‌کند؟

اینکه بدانیم اس‌پی‌اف‌های مختلف تا چه حدی می‌توانند روی پوست ما محافظت ایجاد کنند باعث می‌شود با خیالی راحت‌تر برای خرید نوع مناسبی از آنها اقدام کنیم. به‌طور کلی باید گفت رایج‌ترین درصدهای SPF به‌صورت زیر می توانند از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کنند.

  • ضد آفتاب SPF15: تا 93 درصد می‌تواند از پوست محافظت کند.
  • ضدآفتاب 30 SPF: تا 97 درصد قابلیت محافظت از پوست را دارد.
  • ضدآفتاب 50 SPF: تا 98 درصد از پوست محافظت می‌کند.

می‌بینیم که تفاوت چندانی بین اس‌پی‌اف‌های مختلف نیست و اعداد بیشتر از 50 معمولا جنبه بازاریابی دارند و تنها باعث افزایش قیمت محصول می‌شوند. البته در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان حتی یک‌ درصد محافظت بیشتر نیز اهمیت دارد. به همین دلیل پزشکان معمولا استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF بالای 50 را به این افراد پیشنهاد می‌کنند.

قیمت خرید کرم ضد افتاب چقدر است؟

کرم‌های ضد آفتاب در مدل‌های مختلف با میزان محافظت‌ گوناگون تولید می‌شوند. به همین دلیل نیز معمولا تفاوت قیمت زیادی بین این محصولات وجود دارد. توجه داشته باشید که SPF بالا نشان از قدرت بالای کرم نیست و نباید بابت این مشخصه هزینه زیادی پرداخت کنید.

قیمت کرم ضد افتاب به عوامل مختلف دیگری مانند برند و محافظت در برابر اشعه UVA نیز بستگی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید قدرت محافظت محصول از پوست در برابر این پرتوی مضر است. چراکه اشعه UVA به‌شدت می‌تواند در ایجاد بیماری‌های پوستی و چروک در آن تاثیرگذار باشد.

کرم ضد آفتاب را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید انواع کرم ضد آفتاب که از SPF مناسبی برخوردار هستند می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر حضوری مراجعه کنید. همچنین امکان خرید این محصولات با قیمت مناسب‌تر از طریق فروشگاه‌های انلاین نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه استفاده از کرم ضد آفتاب به‌خصوص در تابستان به‌شدت مهم است، فروشگاه لوازم ارایشی بهداشتی شاواز سعی دارد انواع این محصول را با تخفیف‌های مختلف به مشتریان عرضه کند. با استفاده از این شرایط می‌توانید محصولات مورد نظر خود را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

در فروشگاه لوازم ارایشی بهداشتی شاواز می‌توانید علاوه‌بر خرید کرم ضد آفتاب، دیگر محصولات مورد نیاز خود را نیز با قیمتی مناسب به‌صورت اصل خریداری کنید و نسبت به اورجینال بودن آنها اطمینان داشته باشید.

جمع‌بندی

استفاده از کرم ضد آفتاب نه فقط در تابستان بلکه در تمام فصول سال اهمیت دارد. این موضوع در فصل تابستان به‌دلیل شدت بیشتر تابش و احتمال سوختگی پوست در برابر اشعه‌های مضر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها در خرید ضدآفتاب توجه به میزان اس‌پی‌اف آن است. SPF درواقع نشان‌دهنده محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. اما بالا بودن عددی که در مقابل این اصطلاح نوشته می‌شود نشان‌دهنده قدرت بیشتر آن نخواهد بود.

محققان باور دارند اس‌پی‌اف بالا ممکن است در برخی افراد آسیب‌هایی مانند نازک کردن پوست نیز ایجاد کند. البته شخصی که دارای حساسیت شدید نسبت به آفتاب باشد یا به بیماری‌های پوستی مبتلا شود، متخصص معمولا ضد آفتابی با درصد بالایی از SPF برای وی تجویز می‌کند.

بهترین میزان اس‌پی‌اف برای افرادی با پوست معمولی 30 درصد است اما توجه داشته باشید در صورت تعریق زیاد یا قرارگیری در معرض تابش شدید نور خورشید، باید در بازه‌های زمانی کوتاه آن را تمدید کنید.