تبخال چیست؟

برخی از آسیب‌ های پوستی نشات گرفته از نوعی ویروس می‌ باشند که باید سریعاً شرایط برای رفع التهاب و درمان آنها انجام پذیرد، تبخال یا هرپس سیمپلکس عارضه پوستی است که در بخش‌ های مختلف بدن به ویژه صورت و اطراف لب اتفاق افتاده و به صورت تاول‌ های ریز در کنار یکدیگر نمایان میشوند.

تبخال در دیگر بخش‌ های بدن از جمله ناحیه تناسلی، مغز و چشم نیز اتفاق می ‌افتد و اغلب افراد این عارضه را در اطراف لب به دلیل حساس‌ تر بودن پوست و لطافت بیشتر آن تجربه می‌ کنند.

به محض ابتلا به تبخال باید دوره نقاهت آن سپری شود و بهتر است که در این مدت از متخصصان راهنمایی‌ های لازم را دریافت کرده و با استفاده از انواع کرم و دارو شرایط را برای بهبود سریع‌ تر آنها فراهم سازید.

تبخالی که در بخش‌ های مختلف بدن ظاهر میشود علائم و نشانه‌ های متفاوتی دارد، به عنوان مثال اگر تبخال در نواحی مختلف صورت رخ دهد معمولاً به صورت برآمدگی‌ های تب‌ دار بوده که در روزهای اولیه ممکن است ضربان ضعیفی را هم احساس کنید، البته این تاول‌ ها در روزهای ابتدایی کاملاً تازه هستند و مایعی که درون آنها وجود دارد به مرور زمان خشک شده و سطح تبخال شبیه به زخم خواهد شد و روند بهبود آغاز می‌ گردد.

اما اگر تبخال در دیگر بخش‌ های بدن همچون ناحیه تناسلی رخ دهد منجر به ترشحات واژینال برای بانوان شده و همواره درد و خارش زیادی را برای آقایان و بانوان مبتلا به تبخال به همراه دارد.

کسانی که با این ویروس مواجه هستند ممکن است بزرگتر شدن و یا حساسیت بیشتر غدد لنفاوی را متوجه شوند، البته این افراد ممکن است در بدن کمی افزایش حرارت را تجربه کرده و این تب موقتی برای عموم مبتلایان به ویروس تبخال رخ می‌ دهد.

هر چه میزان تبخال وسیع‌ تر باشد علائم و حالاتی همچون ضعف و بی‌ حالی نیز شدت پیدا می‌ کند، مهم است که به محض بروز علائم اولیه تبخال به پزشک مراجعه کرده و راهکارهای موثر جهت پیشگیری از گسترش تبخال را در پیش بگیرید و البته درمان زود هنگام به رفع و بهبود کامل تبخال کمک خواهد کرد.

دلایل ایجاد تبخال چیست؟

زمانی که تبخال در بخش‌ های مختلف بدن ظاهر میشود این مسئله در ذهن افراد به وجود می‌ آید که چه عاملی باعث ایجاد تبخال شده و چگونه می‌ توانند از شدت گرفتن و عود این آلودگی پیشگیری نمایند.

طبق تحقیقات انجام شده متخصصان به این نتیجه دست پیدا کرده‌ اند که انتقال ویروس هرپس سیمپلکس به بدن افراد نهایتاً منجر به بروز تبخال و تاول‌ های کوچک و بزرگ میشود، اما اغلب کسانی که با این ویروس مواجه هستند ممکن است به این مرحله نرسیده و این آلودگی به صورت پنهان در بدن آنها باقی بماند.

اما دلیل ایجاد تبخال در بخش‌ های مختلف بدن متفاوت است، زمانی که تبخال در ناحیه تناسلی رخ می‌ دهد نشات گرفته از رابطه جنسی با فرد آلوده بوده که این تبخال‌ ها معمولاً در ناحیه واژینال برای بانوان و برای آقایان در ناحیه مقعد و کشاله ران رخ می‌ دهد، از طرف دیگر داشتن رابطه دهانی با فرد آلوده به تبخال باعث میشود که این آلودگی به بخش‌ های مختلف بدن انتقال پیدا کند و ممکن است تبخال در اطراف دهان و بخش‌ های داخلی و خارجی آن ظهور پیدا کند.

در هر صورت راه انتقال تبخال ویروسی به نام هپرس می‌ باشد، پس اگر متوجه میشوید که با این آلودگی مواجه هستید بهتر است که از دیگر افراد دوری کرده و تا بهبودی کامل هرگز تماس پوستی با افراد نداشته باشید.

تنها راه پیشگیری از ابتلا به تبخال تقویت سیستم ایمنی بدن است و اگر با ویروس سیمپلکس هم مواجه شوید بدن می تواند با مقابله درست و کاملاً قوی از انتشار بیشتر این ویروس در بدن پیشگیری کرده و هرگز علائمی همچون تبخال را مشاهده نخواهید کرد.

همچنین رعایت بهداشت فردی و دوری از افراد مشکوک به این ویروس کمک می‌ کند تا همواره سلامت جسمانی خود را حفظ کرده و از خطرات و آسیب‌ های جانبی محفوظ می مانید.

درمان تبخال

درمان تبخال

  1. دارو های درمان تبخال
  2. کرم درمان تبخال
  3. پماد تبخال
  4. ژل درمان تبخال
  5. شربت درمان تبخال
  6. قرص درمان تبخال

پس از مشاهده علائم اولیه ویروس تبخال و برآمدگی‌ های کوچک در سطح پوست باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا شدت و میزان آسیب بررسی شود و در صورت نیاز فرایندهای درمانی و تخصصی آغاز می‌ گردد.

اما متخصصان با توجه به شدت آسیب و شرایط جسمانی بیماران و مراجعین فرایندهای متفاوتی را برای درمان تبخال در نظر می‌ گیرند.

باید بدانید که در کنار فرایندهای تخصصی و دارویی مراقبت‌ های خانگی به بهبود سریع‌ تر تبخال کمک زیادی می‌ کند.

اگر تبخال در نواحی حساس بدن رخ دهد می ‌توانید از انواع مسکن‌ های ضد التهاب مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید، ناگفته نماند که شستشوی ناحیه تبخال با آب نمک کاملاً رقیق به بهبود سریع‌ تر آن کمک می‌ کند.

بهتر است که ناحیه تبخال را همه روزه با آب ملایم و شوینده مناسب شستشو داده و از دستکاری تبخال‌ ها خودداری نمایید.

انواع کرم های درمانی جهت بهبود تبخال به خشک شدن سریع تاول‌ ها کمک کرده و پماد تبخال در چنین موقعیتی کاربرد خوبی خواهد داشت، استفاده از این محصولات تحت نظر متخصصان به رفع سریع تر تبخال کمک کرده و از انتشار بیشتر این آلودگی پیشگیری می‌ کند.

اما در مواردی متخصصان ژل درمانی تبخال را گزینه مناسب‌ تری دانسته و به دلیل محتویات خاصی که دارد برای بهبود سریع تبخال‌ ها مناسب است، اگر تبخال در نواحی حساس بدن همچون ناحیه تناسلی رخ دهد برای پیشگیری از انتقال آن به دیگر افراد بهتر است که از ژل درمانی و یا پماد تبخال استفاده کرده و شرایط را برای درمان فوری فراهم سازید.

ناگفته نماند که متخصصان از شربت های دارویی برای درمان تبخال استفاده کرده و در مواردی قرص‌ های موثر بر بهبود این ویروس را برای بیماران تجویز می‌ کنند، توجه داشته باشید که به محض مشاهده اولین تبخال در سطح بدن باید به پزشک مراجعه کرده تا درمان‌ های تخصصی آغاز شود.

البته متخصصان در کنار این فرایندهای تخصصی برای سرکوب این ویروس مراقبت‌ های خانگی را مناسب دانسته و توصیه دارند که خیلی بهتر و دقیق‌ تر از سلامت خود محافظت نمایند تا بتوانند بدن را از این ویروس فعال پاکسازی کنند.

راه های درمان تبخال در خانه

پس از ابتلا به تبخال متخصصان مراقبت‌ های خانگی را بسیار موثر دانسته و معتقدند که با چند راهکار ساده می‌ توانید شرایط را برای درمان و بهبود سریع تر تبخال فراهم سازید.

قبل از هر چیز باید تمامی عوامل حساسیت زا را از سطح پوست خود برطرف کرده و به هیچ عنوان از شوینده‌ های عطری استفاده نکنید.

از طرف دیگر بهتر است که به جای شوینده‌ های عطری با ph بالا از محصولاتی استفاده کنید که ph متعادل داشته و با پوست سازگاری دارند، همچنین شما می‌ توانید در طی روز برای کمتر کردن درد ناشی از تبخال، از انواع مسکن‌ هایی استفاده کنید که مصرف روزانه آنها خطری برای سلامتی ندارد.

اما اگر تبخال در نواحی حساس بدن رخ دهد بهتر است که از انجام روابط جنسی خودداری کرده تا علاوه بر عدم انتقال آن به دیگر افراد به درستی از سلامت خود مراقبت کنید و فرایند درمان را کامل کنید.

اگر تبخال در بخش‌ های مختلف بدن اتفاق بیفتد به هیچ عنوان نباید از لباس‌ های تنگ استفاده کنید، البته استفاده از وازلین برای چرب کردن تبخال‌ ها مناسب است که باید در طی روز نهایتاً دو بار و آن هم در مقادیر بسیار جزئی مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر تبخال در ناحیه صورت و یا در بخش داخلی دهان رخ دهد با استفاده از آب نمک کاملاً رقیق می‌ توانید به بهبود سریع‌ تر آن کمک کنید، اما اگر ناحیه تناسلی با این آلودگی مواجه است می‌ توانید در یک وان حاوی آب و نمک نشسته و اجازه دهید که برای مدتی تبخال‌ ها در مجاورت با این محلول قرار بگیرند.

از طرف دیگر رعایت بهداشت فردی، تعویض البسه و شستشوی ناحیه تبخال‌ ها به بهبود سریع‌ تر آن کمک می‌ کند اما مراقب باشید که تبخال قابلیت انتقال و سرایت دارد و برای پیشگیری از انتقال این ویروس به بدن دیگر افراد حتماً فاصله را رعایت کرده و به هیچ عنوان فرایندهای مانند روابط جنسی، بوسیدن و یا لمس تبخال و پس از آن تماس با پوست سالم را انجام ندهید.

در مواردی که قید شد در بالا اشاره داشتیم به درمان خانگی تبخال که مسئله مهمی و جواب سوالات بسیاری از مخاطبان و بیماران ابتلا به تبخال بوده است.

عوارض تبخال چیست؟

عوارض تبخال چیست؟

تمامی کسانی که با ویروس هرپس سیمپلکس مواجه هستند نهایتاً برجستگی‌ هایی را شبیه به تاول در سطح پوست مشاهده خواهند کرد، البته این آلودگی به بخش‌ های مختلف بدن سرایت پیدا می‌ کند و در صورت مراقبت نادرست ممکن است سلامت بدن به طور جدی به خطر بیفتد.

از مهمترین عوارض ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس و یا تبخال پوستی باید به تحریک غدد لنفاوی اشاره کرد، به گونه‌ ای که با لمس به راحتی متوجه خواهید شد که این غدد بزرگتر از حد طبیعی شده و حتی ممکن است کمی درد را در این نواحی احساس کنید.

از طرف دیگر افراد مبتلا به این ویروس درجه و دمای بدن را بیش از حد نرمال تجربه کرده و در موارد شدید ممکن است افراد برای ساعات پیوسته تب را تجربه نمایند، از طرف دیگر افراد مبتلا به تبخال در صورت تشدید این آلودگی و گسترش آن در بدن مشکلاتی همچون ضعف و بی‌ حالی شدید را تجربه کرده و حال عمومی مساعدی نخواهد داشت.

تاول‌ های قرمزی که در سطح پوست نمایان میشوند ممکن است همواره افزایش پیدا کرده و گسترش آنها علاوه بر درد و خارش بسیار زیاد محدودیت‌ های زیادی را برای افراد به همراه دارد.

اما عوارض تبخال زمانی شدت پیدا می‌ کند که این عارضه پوستی در بخش‌ های حساس مانند ناحیه تناسلی رخ دهد، ناحیه تناسلی، اطراف مقعد و کشاله ران همگی ممکن است در معرض تبخال قرار گرفته و فراهم کردن شرایط برای بهبود این آسیب پوستی کمی سخت است.

مهم است که افراد به طور پیوسته از پوشش نخی و آزاد استفاده کرده و اجازه دهند که هوا به این مناطق انتقال یابد و از تجمع رطوبت و نهایتا بروز بیماری های شدیدتر پیشگیری نمایند.

با این حال ابتلا به ویروس تبخال آسیب های زیادی را به وجود می آورد و باید دوره بهبودی به طور کامل طی شود تا این تاول‌ ها و برجستگی‌ ها به طور کامل از سطح پوست پاکسازی شوند.

چطور از شیوع تبخال جلوگیری کنیم؟

همانطور که می‌ دانید تبخال نشات گرفته از ویروس می‌ باشد که اغلب این ویروس به صورت خاموش و پنهان در بدن افراد وجود دارد، اما تنها زمانی متوجه ابتلا به این آلودگی میشوید که ضایعه‌ های پوستی و برجستگی‌ های مشابه با تاول در سطح بدن نمایان شوند.

اما روش‌ های مختلفی برای پیشگیری از شیوع تبخال وجود دارد که باید با رعایت چند نکته ساده از گسترش آن در بدن پیشگیری کرده و مانع انتقال آن به دیگر افراد شوید.

قبل از هر چیز باید بدانید که این ویروس در بدن بسیاری از افراد وجود دارد اما تحقیقات نشان می‌ دهد که عوامل مختلفی همچون قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تب بالا، استرس و حتی قاعدگی از جمله عواملی است که منجر به تحریک تبخال میشود، پس مهم است که برای داشتن جسمی سالم و پوستی عاری از آلودگی از مقابله با نور خورشید خودداری کرده و هرگونه استرس و تنش را از خود دور کنید.

ویروس هرپس سیمپلکس از طریق استفاده از لوازم شخصی مشترک، مصرف غذا در یک ظرف مشترک با فرد آلوده و حتی تماس پوستی به دیگران منتقل میشود، اگر می‌ خواهید از سلامت خود مراقبت کرده تا با همچین آلودگی مواجه نشوید باید فاصله را با دیگر افراد رعایت کرده و نکات بهداشتی را اولویت قرار دهید، این مسئله از انتقال ویروس هرپس به بدن جلوگیری کرده و هرگز آسیب‌ های پوستی همچون تبخال را تجربه نخواهید کرد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر ویروس هرپس به بدن انتقال پیدا کند هرگز پاکسازی نشده و به صورت پنهان در سیستم عصبی مرکزی بدن باقی می‌ ماند، به همین دلیل است که برخی از افراد بعد از اولین تبخالی که تجربه می‌ کنند در مدت زمان دیگر بنا به دلایل مختلف عارضه مشابه را تجربه خواهند کرد و این مسئله نشان می‌ دهد که این ویروس به صورت غیر فعال در بدن آنها باقی مانده و در صورت مواجهه با محرک‌ های مربوطه فعال میشود و به صورت تبخال در سطح پوست نمایان خواهد شد.

انواع تبخال

  1. ویروس تبخال نوع 1 چیست؟
  2. ویروس تبخال نوع 2 چیست؟