کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است که برای سلامت مفاصل و حفظ خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست نقش ویژه‌ای دارد. این پروتئین در ساختار استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و خون نیز وجود دارد و سه چهارم پروتئین پوست و یک سوم پروتئین کل بدن انسان را تشکیل می‌دهد.

در بدن انسان کلاژن به طور طبیعی از طریق ترکیب اسیدهای آمینه تولید می‌شود. بدن شما برای تولید کلاژن به موارد زیر نیاز دارد:

  • پرولین: در سفیده تخم مرغ، لبنیات، کلم، قارچ و مارچوبه یافت می‌شود.
  • گلایسین: در پوست خوک، پوست مرغ، ژلاتین و انواع دیگر غذاهای غنی از پروتئین یافت می‌شود.
  • ویتامین ث: در مرکبات و فلفل دلمه‌ای یافت می‌شود.
  • روی: در گوشت گاو، بره، گوشت خوک، صدف، نخود، عدس، لوبیا، شیر، پنیر و انواع مغزها و دانه‌ها یافت می‌شود.
  • مس: در گوشت، پودر کاکائو، بادام هندی، کنجد و عدس یافت می‌شود.

تاثیر کلاژن بر سلامت و زیبایی پوست

پوست، بزرگترین ارگان بدن است و به طور پیوسته در معرض محیط خارجی قرار دارد. عوامل داخلی و خارجی متعددی در فرآیند پیری پوست نقش دارند. پیری پوست با از دست دادن آب پوست (دهیدریشن)، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک مشخص می‌شود.

کلاژن جزء اصلی پوست است. با افزایش سن، به مرور کلاژن موجود در بدن تجزیه می‌شود و تولید مجدد کلاژن نیز کاهش می‌یابد که منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. از دست دادن کلاژن مرتبط با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، اما عوامل مربوط به رژیم غذایی و شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می‌توانند این روند را تسریع کنند.

در نتیجه، بسیاری از افراد به مصرف پودر کلاژن یا انواع دیگر مکمل‌های کلاژن مانند کپسول، قرص و نوشیدنی‌های حاوی کلاژن روی می‌آورند. مصرف مکمل کلاژن در استحکام، الاستیسیته، کشسانی و آبرسانی پوست نقش مهمی دارد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل‌های حاوی کلاژن می‌توانند با کاهش چین و چروک و خشکی پوست به کند کردن روند پیری پوست شما کمک کنند. برخی مطالعات شواهدی مبنی بر تاثیر مکمل‌های کلاژن بر جلوگیری از ایجاد آکنه و سایر بیماری‌های پوستی نیز نشان داده‌اند که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

کدام مکمل کلاژن بهتر است؟

اگر علاقه‌مند به امتحان مکمل‌های کلاژن هستید، چند معیار وجود دارد که قبل از خرید باید در نظر بگیرید:

  • نوع کلاژن: انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها در مکمل‌ها انواع I و II و III هستند. نوع I و III برای پوست، مو و ناخن مفید است. نوع II برای سلامت مفاصل و غضروف‌ها کاربرد دارد.
  • منبع: کلاژن معمولاً از منابع گاوی یا دریایی (ماهی) به دست می‌آید. اگر محدودیت‌های غذایی یا آلرژی دارید، این مورد فاکتور مهمی است که باید در نظر بگیرید.
  • شکل: مکمل‌های کلاژن به اشکال مختلف از جمله پودر، کپسول، آدامس و مایع وجود دارد. فرمی را انتخاب کنید که با سبک زندگی و ترجیحات شما مطابقت داشته باشد.
  • مواد تشکیل دهنده: از خرید محصولاتی که قند اضافه یا طعم و رنگ مصنوعی دارند خودداری کنید. به جای آن محصولاتی را انتخاب کنید که برای سلامتی مفید هستند مانند مکمل‌هایی که علاوه بر کلاژن حاوی ویتامین C و اسید هیالورونیک باشند.
  • پپتید کلاژن یا کلاژن هیدرولیز شده: هر دوی این اصطلاحات به این معنی است که کلاژن به مولکول‌های کوچکتر تجزیه شده است که جذب آن را برای بدن آسان‌تر می‌کند. توصیه می‌شود از مکمل‌هایی که حاوی کلاژن پپتید یا کلاژن هیدرولیز شده هستند استفاده کنید.
  • برند: در مورد برند مکمل کلاژن تحقیق کنید. به دنبال برندهایی باشید که تاثیر آنها به خوبی اثبات شده و شناخته شده باشد.

در این مقاله به معرفی 6 نمونه از بهترین مکمل های کلاژن خارجی برای سلامت پوست می‌پردازیم.

سمانیک کلاژن (SAMANIK COLLAGEN)

منبع تهیه سمانیک کلاژن از شرکت آلمانی Gelita با نام تجاری کلاژن پپتید ®VERISOL می‌باشد که از شناخته‌ شده‌ترین و بهترین شرکت‌های تولیدی کلاژن در دنیا می‌باشد که در بازار ایران نیز موجود است. ®VERISOL می‌تواند متابولیسم سلول‌های پوستی را تحریک کرده و با از بین رفتن ماتریکس خارج سلولی کلاژنی مقابله کند. افرادی که از این نوع کلاژن استفاده می‌کنند از پوستی محکم‌تر و صاف‌تر با چین و چروک‌های کمتر برخوردار می‌شوند. مصرف سمانیک کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد، چین و چروک و خطوط ریز پوستی را کاهش می‌دهد، سطح پوست و سلولیت را بهبود می‌بخشد، استحکام مو و ناخن را بهبود می‌بخشد و ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می‌دهد. از طرفی بدون بو و مزه ماهی است و طعم مطبوع بلوبری دارد. سمانیک کلاژن به صورت ساشه (پودر کلاژن برای تهیه محلول خوراکی) بوده و هر ساشه از آن حاوی ۲۵۰۰ میلی‌گرم کلاژن پپتید و ۶۶ میلی‌گرم ویتامین C می‌باشد. شما می‌توانید روزانه یک ساشه از سمانیک کلاژن را در یک لیوان پر از آب سرد یا گرم حل نموده و مصرف کنید.

سمانیک کلاژن (SAMANIK COLLAGEN)

کلاژن پپتید اورجینال وایتال پروتئین (Vital Proteins Original Collagen Peptides)

این مکمل حاوی پپتیدهای کلاژن با منشا گاوی بوده و در هر دو پیمانه از آن ۲۰ گرم کلاژن موجود است. همچنین حاوی ویتامین C و اسید هیالورونیک برای بهبود ظاهر پوست است. این محصول فاقد گلوتن، مواد لبنی و شیرین کننده است. کلاژن Vital Proteins دارای انواع طعم‌دار و بدون طعم است که می توان آنها را به نوشیدنی‌های گرم یا سرد اضافه کرد. نوع بدون طعم آن بهتر است با قهوه، چای، اسموتی یا سوپ مخلوط شود تا طعم ناخوشایندی که هنگام مخلوط کردن با آب احساس می‌شود، پوشانده شود. این مکمل کلاژن حاوی کلاژن نوع I و III است که برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن شما طراحی شده است.

کلاژن مای ویتامینز (My Vitamins Collagen Gummies)

هر بسته از این مکمل حاوی ۶۰ عدد آدامس‌ با طعم انار است که علاوه بر طعم مطبوع، دارای ویتامین A و C نیز می‌باشد. هر آدامس حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم کلاژن با منشا دریایی است. مطالعات نشان داده‌اند مصرف این مکمل موجب صافی و استحکام پوست، افزایش رشد مو و استحکام ناخن می‌شود.

کلاژن مای ویتامینز (My Vitamins Collagen Gummies)

سوپر کلاژن نئوسل (Neocell Super Collagen)

این مکمل به صورت قرص‌ بوده و حاوی دو شکل کلاژن (کلاژن تیپ I و III) به همراه ویتامین C (آنتی اکسیدانی که در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نقش حفاظتی دارد) و بیوتین است. از آنجایی که کلاژن موجود در این محصول به صورت هیدرولیز شده است، جذب آن برای بدن آسان‌تر می‌باشد.

مولتی کلاژن پروتئین (CB Multi Collagen Protein)

مکمل CB Multi Collagen Protein دارای انواع بدون طعم و طعم‌دار پودر کلاژن می‌باشد. این مکمل حاوی کلاژن با منشا گاوی، ماکیان، ماهی و پوسته تخم‌مرغ است و پنج نوع کلاژن (کلاژن‌های نوع I, II, III, V, & X) را تامین می‌کند.

هر یک پیمانه از این مکمل حاوی ۷.۸ گرم کلاژن می‌باشد و بر خلاف سایر مکمل‌های کلاژن، دوز توصیه شده بر اساس وزن شما متفاوت است. توصیه می‌شود این محصول را در نوشیدنی‌های گرم مخلوط کنید، زیرا در نوشیدنی‌های سرد به خوبی حل نمی‌شود. در صورت حساسیت به ماهی و تخم مرغ از مصرف این مکمل خودداری کنید.

مولتی کلاژن پروتئین (CB Multi Collagen Protein)

کلاژن پپتید دریایی نچرال فورس (Natural Force Marine Collagen Peptides)

اگر کلاژن‌های دریایی را ترجیح می‌دهید، کلاژن پپتید دریایی نچرال فورس را توصیه می‌کنیم که حاوی ۱۱.۱ گرم کلاژن مشتق شده از ماهی در هر پیمانه است. این مکمل حاوی کلاژن نوع I است که برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن شما مفید است.

این پودر برای حل شدن در آب نیاز به زمان بیشتری دارد. توصیه می‌شود ابتدا این پودر را با آب گرم یا داغ مخلوط کنید و سپس در صورت تمایل، یخ یا آب خنک را به آن اضافه کنید. از طرف دیگر، می‌توانید آن را مستقیماً به اسموتی‌ها اضافه کنید. این محصول با وجود بوی خفیف ماهی پس از باز کردن بسته، طعمی کاملاً خنثی (و بدون مزه) در نوشیدنی‌های سرد و گرم دارد.

نتیجه‌گیری

سمانیک کلاژن به عنوان بهترین کلاژن ساز پوست خارجی که از شرکت آلمانی Gelita با نام تجاری کلاژن پپتید ®VERISOL می‌باشد، شناخته می‌شود. سمانیک کلاژن حاوی کلاژن هیدرولیز شده است که به بهبود سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. علاوه بر این، سمانیک کلاژن با تضمین کیفیت بالا و خلوص 100 درصد به مشتریان ارائه می‌شود و به عنوان یکی از بهترین منابع کلاژن در بازار شناخته می‌شود.