جالب است بدانید که لب‌های ما بیش از یک میلیون پایانه عصبی دارند و به همین جهت بسیار حساس تر از نوک انگشتان ما هستند. آنها نیاز به مراقبت ویژه دارند. بعضی اوقات تغییر در حالت لب‌ها به ما نشان می دهند که ما در سلامتی خود مشکلی خاص داریم و باید نسبت به این شرایط توجه کافی داشته باشیم.

در این مقاله از دکتر چک قصد داریم بگوییم که تنها چشم یا پوست شما، آینه سلامتی تان نیستند، بلکه لب هایتان هم می توانند برخی از مشکلات بدنتان را به شما نشان دهند. بیایید با هم درباره 8 مورد از تغییر شکل لب‌ها ودلایل آن بیشتر بدانیم…

1.ترک هایی در گوشه های لب ها

تغییر در حالت لب‌ها

هنگامی که بزاق در گوشه های دهان شما جمع می شود، پوست را خشک می کند که این امر می تواند باعث ایجاد ترک شود. اگر عادت به لیس زدن مداوم لب هایتان دارید باید بدانید که  گرما و رطوبت دو عاملی است که در گوشه های لب شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت ها محیا می کند.

عفونت شایع ترین علت بروز این ترک ها است. اگر بیش از حد این مورد برایتان اتفاق می افتد ،لطفاً به پزشک مراجعه کنید.

2. لبهای خشک و شکافته شده

لبهای خشک و شکافته شده

خشکی لب شما می تواند نشانگر آبرسانی نامناسب بدنتان باشد. همچنین این مشکل می تواند به دلیل آب و هوا یا استرس اتفاق بیفتد؛ در این حالت آب بیشتری بنوشید و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

همچنین یکی از دلایل شکافته شدن لب می تواند حساسیت باشد. به عنوان مثال اگر برخی از علائم دیگر مانند احساس خارش دارید برای درمان علائم آلرژی به پزشک مراجعه کنید.

3. برآمدگی روی لب

برآمدگی روی لب

برجستگی های روی لب می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد، اما بیشتر اوقات بی ضرر هستند و بدون هیچ درمانی از بین می روند.

به عنوان مثال پس از تزریق «اسید هیالورونیک» این برجستگی ها ممکن است روی لب هایتان ظاهر شوند. واکنش های غذایی نیز ممکن است به این شرایط دامن بزند.

خیلی اوقات اتفاق می افتد که علت این برآمدگی ها عفونت ویروسی مانند «تبخال »باشد. اگر دلیل برآمدگی تبخال باشد به درمان مناسب پزشکی احتیاج دارد.

4. حلقه قرمز دور لب

تغییر در حالت لب‌ها

یكی از شایع ترین دلایل حلقه قرمز در اطراف دهان ، آماس پوستی ناشی از لیسیدن لب است. لیسیدن مکرر لب‌ها روغن‌های طبیعی موجود در پوست اطراف لب را خشک کرده و باعث قرمزشدن و خارش آنها می شود.

استفاده مداوم از مرطوب کننده های ساده و ترک این عادت بد می تواند مشکل ترک لب‌ها را برطرف سازد.

5. چین و چروک روی لب فوقانی

چین و چروک روی لب فوقانی

اگر متوجه شدید که روی لب بالاییتان چین و چروک های بسیاری ظاهر شده است، باید بدانید که دلایل جسمی و عاطفی می تواند باعث بروز این مشکل شده باشند.

به عادت های بد خود مانند استفاده از نی برای نوشیدن مایعات یا سیگار کشیدن زیاد به دلیل استرس، توجه کرده و سعی در ترک این عادت ها کنید.

6. تغییر رنگ لب ها

تغییر رنگ لب ها

لبهای کبود می توانند نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون باشند. در این صورت در انگشتان دست و پا علائم مشابهی خواهید یافت.

هم چنین لب های سفید یا کم رنگ می تواند نشانگر کم خونی باشد. در این صورت به مراقبت پزشکی و مصرف دارو نیاز دارید. ممکن است قند خون، مشکلات گردش خون یا کمبود ویتامین داشته باشید. برای درک علت اصلی تغییر لب هایتان نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایش دارید.

7. تورم لب

تورم لب

تورم می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد. اگر متوجه شدید که هر بار که بعد از استفاده از مواد آرایشی خاص یا مصرف غذای ویژه‌ای لب‌های شما بزرگتر می‌شود ، دیگر از آنها استفاده نکنید.

اگر لب‌های شما در مدت زمان کوتاهی بزرگ و بزرگتر شد بهتر است با یک پیراپزشک تماس بگیرید.

8. لکه های سیاه روی لب

لکه های سیاه روی لب

دلایل مختلفی برای ایجاد لکه های سیاه روی لب ها وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. بهترین گزینه برای تشخیص آنها مراجعه به پزشک است.

«هایپرپیگمنتیشن» یک بیماری شایع است که باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی لب و صورت می‌شود ؛ممکن است این لکه ها روی گونه ها، بینی و پیشانی هم به وجود بیایند.

آفتاب نیز می توانند یک دلیل برای ظاهر شدن این لکه ها باشد. در این حالت بهتر است سریعا با پزشک خود صحبت کنید ؛چرا که ممکن است این لکه ها یک زائده پیش سرطانی باشند.

از طرف دیگر ممکن است بدن شما آهن زیادی را از طریق غذایی که می خورید جذب کند و همین عامل باعث ایجاد لکه های سیاه روی  لب‌ها شود.

اگر در ظاهر لب‌های خود تغییری مشاهده کردید لطفاً در قسمت نظرات آن را طرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم…


مطالب مرتبط :

9 ماده غذایی خوشمزه ای که در مقابله با میگرن به شما کمک می کنند
بررسی روش های مختلف راه رفتن می تواند به تشخیص نوع زوال عقل کمک کند
آیا نوسان فشار خون ممکن است باعث کاهش عملکرد شناختی در بیماران آلزایمر شود؟

 

منبع