در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، گروهی از محققان تاثیر نئومایسین سولفات در پیشگیری از ابتلا به ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا آ و سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (سارس کووید 2) را بررسی کرده اند.

نئومایسین سولفات و درمان عفونت های ویروسی تنفسی؛ پیش زمینه

ویروس های تنفسی در اصل گروهی از پاتوژن ها متعلق به دسته های ویروسی مختلف هستند که سلامت انسان را حسابی تهدید می کنند.

ویروس همه گیر کرونا در سال 2019 توانست شدت تهدید ویروس های تنفسی را ثابت کند. علاوه بر این، ویروس آنفولانزا به تنهایی مسئول مرگ و میر 500.000 نفر و بیماری پنج میلیون نفر در سراسر جهان است.

با این حال و با وجود پیشرفت های خیره کننده ای که در تولید واکسن ها و کشف روش های جدید برای درمان ویروس های تنفسی صورت گرفته است، باز هم این پاتوژن ها یک تهدید جدی برای سلامت انسان ها به حساب می آیند.

علاوه بر این، اکثر روش های درمان، مثل داروهای ضدویروس، عوامل تنظیم کننده ایمنی، پلاسما درمانی کونوالسانت و آنتی بادی های مونوکلونال فقط جلوی پیشروی ویروس ها را می گیرند.

نئومایسین یک نوع آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید است که منجر به بیان ژن تحریک‌ شونده توسط اینترفرون می شود. این دسته از ژن ها در چرخه زندگی ویروس اختلال ایجاد کرده و از فرد در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کنند.

معمولا زمانی شدت این عفونت های ویروسی زیاد می شود که قسمت بالایی مجرای تنفسی بدن میزبان نمی تواند به موقع واکنش نشان داده و قبل از این که ویروس خودش را به قسمت پایین مجرای تنفسی برساند، آن را از بدن خارج کند.

نئومایسین سولفات و درمان عفونت های ویروسی تنفسی

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر نئومایسین سولفات یا نئومایسین در موش ها را بررسی کرده و ببینند که آیا این آنتی بیوتیک با تحریک بیان ژن تحریک‌ شونده توسط اینترفرون از آن ها در برابر ابتلا به ویروس آنفولانزا آ و سارس کووید 2 محافظت می کند یا خیر.

دو میلی گرم نئومایسین به موش های بیمار داده شد. سپس نمونه بافت از بینی جمع آوری شد.

به چندین موش سالم هم این آنتی بیوتیک داده شد تا مشخص شود که آیا بیان ژن های تحریک‌ شونده توسط اینترفرون به میکروبیوتای بدن میزبان بستگی دارد یا خیر.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که نئومایسین از موش ها در برابر ابتلا به عفونت های قسمت بالایی مجرای تنفسی و عفونت حاد سارس کووید 2 محافظت می کند.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که حتی اگر یک رشته از ویروس آنفولانزا آ وارد بدن موش شود، نئومایسین درون بینی از موش در برابر عفونت های قسمت بالایی و پایینی مجرای تنفسی محافظت می کند.

بعلاوه، این آنتی بیوتیک مانع از انتقال سارس کووید 2 در هنگام لمس و تماس می شود. به گفته محققان، بیان این ژن ارتباطی به میکروبیوتای میزبان یا مسیرهای مرتبط با اینترفرون ندارد.

نئومایسین ؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از نئومایسین در موش ها منجر به بیان ژن های تحریک‌ شونده توسط اینترفرون شده و از بدن در برابر ویروس های تنفسی مثل آنفولانزا و سارس کووید 2 محافظت می کند.

منبع