زمانی که سلول های بتا در پانکراس به مشکل خورده و دیگر نتوانند مثل سابق به فعالیت های خود ادامه دهند، فرد به دیابت نوع یک مبتلا می شود؛ به همین خاطر هم فرد تا آخر عمرش به انسولین وابسته شده و باید انسولین تزریق کند. با وجود مطالعات گسترده در بخش های ایمنی شناختی، زیست شیمی، بالینی و همه گیر شناختی، علت و معلوم این بیماری هنوز مشخص نشده است.

محققان در مطالعات قبلی خود به این نتیجه رسیده بودند که عفونت های ویروسی باعث ایجاد خود ایمنی در پانکراس و در نتیجه، ابتلا به دیابت نوع یک می شوند. به طور ویژه، عفونت های ایجاد شده ناشی از انتروویروس در بروز این بیماری نقش دارند.

در مقاله ای که به تازگی در یک ژورنال منتشر شده است، محققان به بررسی این مسئله پرداختند که آیا با استفاده از داروهای ضدویروسی ریباویرین و پلکورناریل می توان کاری کرد که انسولین در بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع یک ساخته شود یا خیر.

درمان دیابت نوع یک با داروهای ضد ویروس؛ درباره مطالعه

47 نفر در این مطالعه حضور داشتند که 28 نفر آن ها مرد و 19 نفر زن بود. آن ها باید دو بار در روز و برای مدت شش ماه قرص های دهانی ضدویروسی ریباویرین و پلکورناریل را مصرف می کردند تا سلول بتا پانکراس دوباره شروع به فعالیت کند. به 49 نفر دیگر نیز دارونما داده شد. محققان تا دو سال وضعیت شرکت کنندگان را پیگیری می کردند.

اولین نتیجه حاصل بعد از گذشت یک سال ظاهر شد: انسولین در داخل بدن ساخته شد. دومین نتیجه به دست آمده این بود که میزان پپتید C از 0.20 پیکومول/میلی لیتر فراتر رفت.

درمان دیابت نوع یک با داروهای ضد ویروس

یافته های مطالعه

دانشمندان توانستند به اولین هدف خودشان برسند و میزان پپتید C مربوط به سرم شناسی در میان شرکت کنندگانی که با داروهای ضدویروس تحت درمان قرار گرفته بودند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که دارونما مصرف کرده بودند، در بازه یک ساله بیشتر شد. مصرف داروهای ضدویروس نتوانست مشکلی برای شرکت کنندگان ایجاد کند.

در ماه سوم و ششم میزان هموگلوبین گلیکوزیله در بدن افرادی که با داروهای ضدویروسی درمان شده بودند، به طور چشمگیری کم شده بود. میزان آلبومین گلیکوزیله هم در ماه سوم و ششم به طور چشمگیری در شرکت کنندگان گروه دوم کم شده بود.

شرکت کنندگان هیچ گروه با مشکلات شدید مواجه نشده و مسئله نگران کننده ای گزارش نشد. البته دو نفر از شرکت کنندگان در گروه اول بعد از گذشته سه و پنج ماه از شروع درمان به عفونت حاد مجرای تنفسی کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) مبتلا شدند. این در حالی است که این عفونت فقط در میان شرکت کنندگان گروه اول دیده شد و شرکت کنندگان گروه دوم به مشکل نخوردند.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، احتمالا با مصرف ترکیبی دو داروی ضدویروسی ریباویرین و پلکورناریل، انسولین در بدن بیماران جوان مبتلا به دیابت نوع یک شروع به تولید می کند. این مطالعه زمینه را برای انجام تحقیقات بیشتر فراهم کرد: آیا عوامل ضدویروس برای پیشگیری و درمان دیابت نوع یک فایده ای دارند؟