محققان در جدیدترین بررسی های خود به نتایج خیره کننده ای دست یافتند. آن ها می گویند با به کارگیری روش های سلول درمانی و چاپ زیستی سه بعدی می توانند دیابت نوع 1 را درمان کنند.

دیابت نوع 1؛ پیش زمینه

در نتیجه ابتلا به دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن دست به کار شده و سلول های بتا موجود در پانکراس را نابود می کند. این سلول ها مسئول تولید انسولین هستند. انسولین به نوعی هورمون گفته می شود که در روند کنترل گلوکوز خون نقش مهمی دارد.

تاکنون از چه روش دیگری برای درمان دیابت نوع 1 استفاده می شد؟

یک راهکار جایگزین که برای تزریق انسولین وجود دارد، سلول درمانی است. روش قدیمی یک راهکار بی نظیر نیست زیرا نمی تواند عکس العملی پویا نسبت به تغییرات صورت گرفته در میزان گلوکوز نشان دهد. در روش سلول درمانی، بیمار باید عمل پیوند جزیره های کوچک پانکراس را انجام دهد. جزیره های پانکراس به مجموعه ای از سلول های موجود در پانکراس گفته می شود که علاوه بر سایر سلول های بدن، تعداد زیادی سلول بتا تولید کننده انسولین را در خودش جا داده است. با وجود مفید بودن این روش اما چالش های مخصوص به خودش را دارد؛ مثلا نمی توانیم اهدا کننده های واجد شرایط را پیدا کرده و علاوه بر این، سیستم ایمنی فرد دریافت کننده نیز باید سرکوب شود. کار دوم باید حتما انجام شود زیرا سیستم ایمنی بدن گیرنده این جزیره های کوچک اهدایی را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و شروع به حمله می کند.

دیابت نوع 1

درباره این مطالعه

اکنون شاهد این هستیم که گروهی از محققان اعلام کرده اند، تحولاتی در این روش درمان به وجود آورده اند. محققان در این پروژه از یک روش پرینت زیستی سه بعدی نوآورانه برای تولید میکروسفرهای زیست سازگار استفاده کرده اند. در داخل این میکروسفرها، سلول هایی قرار گرفته اند که می توانند در واکنش به سیگنال های خارجی گلوکوز، روند ترشح انسولین را آغاز کنند. از آن جایی که محققان از موانع فیزیکی مانند کپسوله کردن استفاده می کنند، سیستم ایمنی بدن میزبان دیگر نمی تواند به سلول های پیونده زده شده حمله کند. به واسطه یافته های این مطالعه می توان دوره بهبودی پس از پیوند سلول را کاهش داد. علاوه بر این، بدن هم می تواند خودش به طور طبیعی دست به کار شده و میزان گلوکوز را به طور طبیعی تنظیم کند.

محققان به منظور بررسی اثرگذاری این روش، قرار است آن را بر روی نمونه های آزمایشگاهی امتحان کنند. علاوه بر این، با گروه آنا نویال در موسسه تحقیقاتی دیگری همکاری کرده تا به سلول های اهدایی دسترسی داشته باشند.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “در راستای گسترش مطالعات خود، قصد داریم با شرکت های خصوصی همکاری کنیم تا این تکنولوژی با سرعت بیشتری توسعه یافته و در مراکز خدماتی درمانی در دسترس بیماران قرار بگیرد. ما در شرکت خود این پتانسیل را داریم که روند درمان دیابت نوع 1 را دگرگون کرده و امید را به بیماران مبتلا به دیابت بازگردانیم.”