سیستم ایمنی بدن انسان مجهز به مکانیسم های دفاعی مخصوص به خودش است که می تواند از شما در برابر بیماری ها محافظت کند. اما برای این که این سیستم به خوبی به وظایف خودش عمل کند، شما هم باید هوایش را داشته باشید! پس باید با رژیم غذایی شروع کنید.

به گفته کریستین دیلی، متخصص رژیم غذایی در دانشگاه ایالتی اوهایو، “تمام سلول ها، از جمله سلول های دستگاه ایمنی، برای این که وظایف خودشان را به درستی انجام دهند، به مواد مغذی نیاز دارند. وقتی که این سیستم برای واکنش نشان دادن نسبت به یک پاتوژن (یک میکروارگانیسم که باعث ابتلا به بیماری می شود) فعال می شود، به مواد مغذی بیشتری نیاز پیدا می کند. سوء تغذیه یا نداشتن تغذیه مناسب باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می شود.”

9 نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

علاوه بر آب مغز استخوان و شیر زردچوبه، با کمک این 9 نوشیدنی نیز می توانید سلامت دستگاه ایمنی بدن را افزایش دهید.

1. آب و تقویت سیستم ایمنی بدن

آب مهم ترین نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است زیرا وجود آن برای جذب مواد مغذی مانند ویتامین سی، انتقال این مواد در سراسر ارگان ها، حفظ دمای بدن و دفع سموم ضروری است.

2. کفیر

کفیر یک منبع سرشار از پروبیوتیک است. عاملی که کفیر را از سایر محصولات لبنی متمایز می کند، وجود یک نوع باکتری خاص به نام لاکتوباسیلیوس در آن است. این باکتری از بدن در برابر ابتلا به عفونت ها (مانند عفونت ادراری، عفونت واژن و عفونت چشم) محافظت می کند.

3. آگوسا فرسکا (آب طعم دار شده با میوه)

آگوسا فرسکا یک نوشیدنی محبوب مکزیکی است که از آب، تکه های میوه و آب لیمو تشکیل می شود. این نوشیدنی سرشار از ویتامین C است.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن با دانه های چیا

برای این که سیستم ایمنی بدن بتواند به درستی کارهایش را انجام دهد، به یک ماده مغذی دیگر به نام زینک هم نیاز دارد. دانه های چیا سرشار از زینک هستند.

سه قاشق غذاخوری از دانه های چیا را در یک فنجان آب ریخته، سر فنجان را بپوشانید و 15 تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید. می توانید در تهیه اسموتی هم از این دانه ها استفاده کنید.

5. شیر گاو

شیر گاو سرشار از ویتامین D، پروتئین، ویتامین A و زینک است. ویتامین D به جذب کلسیم کمک کرده و در بهبود خلق و خوی نقش دارد. وجود پروتئین برای ترمیم ماهیچه ها ضروری است. ویتامین A هم از سیستم ایمنی بدن و چشم ها محافظت می کند.

سیستم ایمنی بدن

6. شیر بادام هندی

شیر بادام هندی یک منبع غنی از زینک است. توصیه می کنیم نمونه های شیرین نشده این نوشیدنی را خریداری کنید زیرا مصرف زیاد قندهای افزوده خطر افزایش التهاب کل بدن را زیاد می کند.

7. چای زنجبیل و لیمو

آبلیمو با دارا بودن ویتامین C و زنجبیل با برخورداری از آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

8. آب گوجه فرنگی

آب میوه و سبزیجات به افزایش سلامتی کمک می کنند. مهم تر از آن، گوجه فرنگی سلامت سیستم تنفسی را تضمین می کند.

9. سیستم ایمنی بدن و آب مرکبات

با خوردن آب مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت دیگر بیمار نمی شوید زیرا هر دو سرشار از ویتامین C هستند.