پرتقال میوه ای بسیار پر طرفدار است که با مزه تند و تیز و رایحه دلنشین، نزد عموم مردم محبوبیت پیدا کرده است. در این مقاله از سایت دکتر چک به خواص پرتقال، مواد معدنی و انواع ویتامین های موجود در آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

ویتامین های پرتقال

  • ویتامین C؛
  • ویتامین A؛
  • ویتامین B؛
  • کلسیم؛
  • منیزیم؛
  • پتاسیم؛
  • فسفر؛
  • کولین؛
  • و سایر مواد مغذی و حیاتی برای بدن.

پرتقال حاوی بیش از 170 فیتوشیمی و حدود 60 نوع فلانوئید است که تاثیر ضد التهاب دارد و یکی از آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. پرتقال دشمن تمام بیماری هاست، مواد مغذی لازم برای بدن را فراهم کرده و با تاثیرات ناشی از کهولت سن مبارزه می کند.

از بارزترین خواص پرتقال که آن را متمایز از دیگر مرکبات ساخته است، وجود منابع حاوی از ویتامین C در این میوه است. به صورتی که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال، خواص امنیتی چندین برابر بیشتر از قرص های جوشان ویتامین C دارد.

توصیه می کنیم که در مصرف این میوه زیاده روی نکنید تا از فواید آن بهره مند شوید. در صورتی که بیش از حد ، از این پرتقال استفاده کنید، به مشکلاتی، مثل: پوسیدگی یا افتادگی دندان دچار خواهید شد؛ علت آن هم، خواص اسیدی و وجود مقدار قابل توجهی از قند در آن است.

خواص پر تقال

مهمترین خواص پرتقال برای سلامتی

1.  تقویت سیستم ایمنی بدن

مهمترین خواص پرتقال تقویت سیستم ایمنی بدن است. پرتقال در دسته مرکبات قرار دارد و از این رو میزان منابع ویتامین C موجود در آن فراوان است که این ویتامین برای تقویت سیستم دفاعی بدن ضروری است.

تعداد سلول های سفید خونی در نتیجه تاثیرات این ویتامین رشد قابل توجهی پیدا می کنند. همان طور که همه شما هم می دانید، سلول های سفید خون، با ویروس ها، باکتری ها و سایر بیگانگان، مقابله می کنند و اجازه نمی دهند که آنان به سطح بدن برسند.

علاوه بر این، از آن جایی که پرتقال حاوی برخی از پلی فنول های حیاتی است، از بدن در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کند. از طرف دیگر، تمام مواد مغذی که نقشی حیاتی و تاثیر گذار برای تامین امنیت بدن شما بر عهده دارند؛ مثل: ویتامین A، فولات و کوپر در این میوه گنجانده شده است.

توصیه می کنیم که روزانه تعدادی پرتقال یا یک لیوان آب پرتقال تازه نوش جان کنید تا همواره سیستم ایمنی بدن تان را برای مبارزه با عوامل بیماری زا، قوی نگه دارید.

فواید پرتقال

2. بازسازی و جوان سازی پوست

از دیگر خواص پرتقال میتوان به بازسازی پوست اشاره کرد.

وجود منابع فراوان از ویتامین C در پرتقال، آن را به میوه ای بی نظیر برای ساخت پوستی صاف و بی غیب و نقص تبدیل کرده است. زمانی که اشعه خورشید و همین طور آلودگی های هوا به پوست فرد آسیب می زنند، این ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها به نابودی عوامل ایجاد کننده، می‌پردازد.

یکی دیگر از فواید پرتقال، کمک به تولید کالوژن پوست است. پس نتیجه می گیریم که پرتقال حالت ارتجایی پوست را تقویت کرده و با نشانه های پیری، چین و چروک مبارزه می کند.

برای این که برای همیشه از چین و چروک خلاص شوید، بهتر است که از این میوه مرکب استفاده کنید. پرتقال و آب پرتقال بنوشید و یا به طور مستقیم، این میوه را روی پوست صورت تان قرار دهید.

برای تهیه ماسک های خانگی می توانید از پوست پرتقال استفاده کنید. پوست آن به سیتریک اسید مجهز شده است؛ در نتیجه پوست را شفاف و درخشان می کند و منافذ پوست را هم می بندد.

3.  میزان کلسترول را پایین می آورد

یکی دیگر از فواید پرتقال کاهش کلسترول است. پکتین، فیبر انحلال پذیر در آب است که در پرتقال به وفور یافت می‌شود. این ماده کلسترول را دریافت کرده و قبل از این که کلسترول در رگ های خونی جذب شود، آن را از بدن دفع می کند.

یکی دیگر از موادی که در پرتقال وجود دارد، فلانوئید هسپریدین است. محققان طبق یافته های پزشکی در این زمینه، نتیجه گرفته اند:« هسپریدین مقدار کلسترول بدن و همین طور فشار خون را پایین می آورد.»

در حقیقت، با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، مشخص شده است :« فلانوئیدهای موجود در این میوه، مقدار کلسترول LDL (یا کلسترول بد) را کاهش و در عین حال، مقدار کلسترول های خوب را افزایش می‌دهد.

پس بهتر است که یک پرتقال یا یک لیوان آب پرتقال را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا از مشکلات افزایش کلسترول جلوگیری کنید. همین طور مصرف روزانه 2 لیوان آب پرتقال تازه، در پایین آوردن میزان فشار خون هم تاثیر گذار است.

مهم ترین خاصیت پرتقال

4.  سلامت قلب را تضمین می‌کند

از آن جایی که پرتقال سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، فولات و پتاسیم است، به عنوان میوه ای پرخاصیت برای تامین سلامت قلب محسوب می شود. وجود انواع آنتی اکسیدان ها در این میوه(  ویتامین C) از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر شریان های خونی و همینطور اکسیداسیون شدن کلسترول جلوگیری می کنند.

از آن جایی که پرتقال دارای فتوشیمی است، اجازه نمی دهد که پلاکت های خونی به هم دیگر بچسبند و نیز رگ های خونی را که مسئول انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سراسر سلول های بدن هستند، تقویت می کند.

فولات یا ویتامین B9، آمینو اسید هوموسیستئین در بدن تولید می‌کند. در صورتی که مقدار این آمینو اسید زیاد باشد، حمله قلبی که هیچ ارتباطی هم با میزان کلسترول های خون فرد ندارد، فرد را تهدید خواهد کرد.

یکی دیگر از مواد مغذی که حضور آن در بدن برای تامین سلامت قلب مهم است، پتاسیم می‌باشد. این ویتامین، نقشی اساسی و مهم در بهبود کارایی های قلب و ماهیچه ها بر عهده دارد. علاوه بر این، محققان به این نتیجه رسیده اند :« فلانوئید هسپریدین موجود در این میوه و همین طور آب آن، به تاثیرات محافظتی قلبی عروقی کمک می کند.»

بسیار خب، توصیه می کنیم که روزانه یک پرتقال تازه یا آب پرتقال طبیعی را میل کنید تا همواره سلامت قلب خود را تضمین کنید.

5.   با رماتیسم مفصلی مبارزه میکند

یکی از مهم ترین خاصيت پرتقال مبارزه با رماتیسم است.

محققان بر طبق مقاله ای، در روزنامه مواد مغذی بالینی آمریکا، به این نتیجه رسیده‌اند :«نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال طبیعی می‌تواند در کاهش رماتیسم مفصلی موثر باشد.»

از آن جایی که پرتقال حاوی منابع غنی از ویتامین C است، التهاب و تورم مفاصل را کم می کند. از طرف دیگر، این میوه به واسطه برخورداری از ماده مغذی گیاهی ، شامل: زآکسانتین و بتاکریپتوزانتین، است که با آسیب های اکسیداسیون مبارزه می‌کند و التهاب را به طور کلی بهبود می‌بخشد.

6. پیشگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه

ویتامین C موجود در این میوه، خاصیت دیگری هم برای بدن دارد و آن پیشگیری از تولید سنگ کلیه است. پرتقال اثرات مخرب سیترات در ادرار را که با فرآیند بلور سازی اوریک اسید و جوهر نمک، کلسیم بدن را کاهش می‌دهد، خنثی می کند و در این صورت خطر ایجاد سنگ کلیه را به حداقل می‌رساند.

در حقیقت، محققان در مرکز پزشکی شمالی غربی دانشگاه تکزاس به این نتیجه رسیده اند:« مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال، به نسبت آب سایر مرکبات، بسیار موثرتر است و خطر به وجود آمدن سنگ های کلیه را کاهش می‌دهد.»

آب پرتقال طبیعی

7. کمک به کم کردن وزن

لاغری یکی دیگر از مهمترین خواص پرتقال است. پرتقال، یک میوه عالی در زمینه کم کردن وزن است؛ علت آن هم ، وجود منابع سرشار از ویتامین c و فیبر در آن می‌باشد.

فیبر موجود در آن، باعث حس سیری در شما و کمتر غذا خوردن تان در طول روز می‌شود. ویتامین C در تبدیل کردن گلوکز به انرژی و سوزاندن چربی ها، نقش اساسی دارد. از این گذشته، پرتقال میزان کالری کمی دارد و فاقد چربی نیز می‌باشد. برای داشتن بدنی سالم و پویا، تمامی این موارد الزامی است.

برای این که هر چه سریع تر به هدف مورد نظرتان، یعنی کاهش وزن برسید، توصیه می کنیم که روز خود را با مصرف پرتقال شروع کنید. از نوشیدن روزانه آب پرتقال نیز غافل نشوید. آب پرتقال های صنعتی و بسته بندی شده را خریداری نکنید؛ زیرا مقدار قند و مواد نگه دارنده آن‌ها بسیار زیاد است.

8. پیشگیری از ابتلا به سرطان

از دیگر فعالیت هایی که پرتقال در بدن انجام می دهد، پیشگیری از ابتلا به سرطان است که علت آن هم وجود انواع ترکیبات آنتی اکسیدان، مثل: هسپریدین و نارنجین، در این میوه است که در مبارزه با امواج رادیکال آزاد نقشی کلیدی بر عهده دارد.

زآکسانتین و کاروتنوئید موجود در پرتقال، از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان ها، به خصوص سرطان پروستات محافظت می کنند. نوعی  ترکیب دیگر در پرتقال با نام لیمونوئید نیز وجود دارد که با سرطان دهان، سرطان سینه، ریه، پوست، معده و روده مبارزه می کند.

محققان در طی تحقیقاتی، در روزنامه علم امراض مسری (شاید برای والدین جالب باشد) به این نتیجه رسیده اند:« مصرف پرتقال، آب پرتقال، و موز در دو ساله اول تولد کودک، خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی را کاهش می دهد.» علاوه بر این، آب پرتقال در زمینه درمان سرطان سینه، روده و کبد موثر است.

9. سلامت چشم ها

انواع میوه ها و سبزی‌ها به رنگ‌های زرد و نارنجی، برای سلامت چشم ها بسیار مفید هستند؛ علت آن هم، فراوان بودن میزان بتاکاروتن، (نوعی پیش ماده ویتامین A که وجود آن برای چشم ها ضروری است) در این میوه است.

علاوه بر بتاکاروتن ، پرتقال به سایر کاروتنوئیدها هم مجهز شده است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند؛ به طور مثال: محققان به این نتیجه رسیده اند :« کاروتنوئید، لوتئین و زآکسانتین نقش محافظتی در بدن را برعهده دارند و از ابتلا به بیماری های چشمی مزمن جلوگیری می کنند.

نوشیدن آب پر تقال

علاوه بر این، وجود ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها در پرتقال، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و روند اختلالات مربوط به افزایش سن و مشکلات جسمی را هم از بین می برد.

10. مبارزه با کهولت سن

از آن جایی که پرتقال حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند است، همواره از این میوه به عنوان میوه ای نام برده می شود که با پیری و کهولت سن مقابله می کند. این ترکیبات، از پوست در برابر امواج رادیکال آزاد، که در پیری پوست و برخی از بیماری ها نقش دارند، محافظت می کنند.

با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند، آن‌ها اعلام کرده اند:« مقدار قابل توجهی از نوعی از ویتامین در پرتقال است که زمینه ساز مبارزه با کهولت می‌باشد.» در حقیقت، با نوشیدن روزانه یک فنجان آب پرتقال، می توانید نیمی از نیاز روزانه تان به ویتامین C برآورده کنید.

از طرف دیگر، پرتقال منابع غنی از ویتامین C و بتاکاروتن است که این مواد، روند بازسازی پوست را تسهیل می کنند.

پرسش و پاسخ

پرتقال چه ویتامین هایی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، پرتقال سرشار از ویتامین سی، ویتامین بی، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و کولین است.

بهترین زمان برای مصرف پرتقال چه وقت است؟

در حقیقت، زمان «درست» یا «غلط» برای خوردن میوه پرتقال وجود ندارد. می توانید در وعده های غذایی اصلی یا میان وعده از خوردن این میوه لذت ببرید.

آیا خوردن پرتقال می تواند باعث ایجاد مشکلات شکمی شود؟

از آن جایی که مقدار منابع ویتامین C موجود در پرتقال بسیار زیاد است، باید بگوییم که این امر امکان پذیر است.

خوردن این میوه برای خانم های باردار و زنان شیرده مشکلی ندارد؟

خیر، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

لطفا برای خوانندگان این مطلب دلایلی بیاورید که آن ها به مصرف این میوه روی بیاورند.

پرتقال منبع فوق العاده ای از ویتامین C است: ویتامین C نوعی ماده مغذی است که سیستم دفاعی بدن مان را تقویت میکند، پوست مان را سالم نگه می دارد و با ظهور چین و چروک مقابله می کند. علاوه بر آن، این میوه حاوی فیبر و پتاسیم که مقدار این دو ماده مغذی اساسی که در بدن بیشتر افراد بسیار ناچیز است، نیز می باشد.

همان طور که در این مقاله از سایت دکتر چک مطالعه کردید، پرتقال دارای خواص و فواید بسیاری است که همواره در تامین سلامت انسان نقشی اساسی دارد. پزشکان توصیه می کنند که جایگاهی مناسب برای این میوه در رژیم غذایی تان قرار دهید تا از ویژگی های منحصر به فرد آن بهره مند شوید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص دانه چیا برای لاغری ، بارداری ، سرطان و ۲۰ خواص دیگر برای سلامتی
خواص گوجه فرنگی برای سرطان ، سلامت قلب ،بارداری و ۲۰ بیماری دیگر
۱۰ خواص برتر میوه کیوی و تاثیر آن در شفافیت پوست

 

منبع