آیا رابطه ای میان آنتی اکسیدان ها و درمان سرطان وجود دارد؟ در حقیقت پاسخ به این سوال کار سختی است. این موضوع باعث ایجاد تناقص میان خصوصا متخصصین سرطانی شده است که از دارو یکپارچه کننده هم استفاده می کنند. در این مقاله از دکتر چک، ما به بررسی درباره این نظریات متناقض می پردازیم.

در خصوص پاسخ این سوال، یکی از متخصصین گفته است که مصرف آنتی اکسیدان ها در طول دوره درمان سرطان ممکن است با نحوه عملکرد شیمیایی درمانی و رادیو درمانی تداخل ایجاد کند و فوایدی که برای بیمار دارد را از بین ببرد.

همین طور علت آن را هم این طور ذکر کرده اند که عوامل رادیو درمانی و شیمی درمانی با آزاد کردن امواج رادیکال آزاد کار می کند که این امواج در نهایت سلول های سرطانی تقسیم شده را نابود می کند. از آن جایی که مواد آنتی اکسیدان، امواج آزاد را خارج می کنند، امکان دارد که با تاثیرات درمانی این روش های معالجه تداخل ایجاد کنند.

نظریه متخصصین متضاد با نظریه بالا این گونه است که مواد آنتی اکسیدان از تکثیر سلول های خطرناک حمایت می کند و امکان دارد که این مواد با روش درمان برخورد داشته باشد.

حتما بخوانید: وحشت زدگی و 4 روش مقابله با آن

افرادی که به این نظریه اعتقاد دارند، ادعا می کنند که آنتی اکسیدان ها با تاثیرات مضر و خطرناک اکسیداسیون در فرایندی خطرناک مقابله می کند و در این صورت، باعث می شوند که دارو درمانی به نفع بیمار باشد و اثرات دارو را بیشتر کند. علاوه بر این، آن ها به برخی شواهد نیز اشاره کرده اند که مکمل های آنتی اکسیدان باعث محافظت بیماران در برابر اثرات سمی این روش درمانی می شود.

به هر حال، بایستی تحقیقات و مطالعات بیشتری در این باره انجام شود تا با صراحت بتوان یک روش یا روش درمانی دیگری پیشنهاد کرد.

با وجود این، دکتر دونالد آبرامز، متخصص سرطان یکپارچه در دانشگاه سانفرانسیسکو و فارغ التحصیل گروه همکاری در موضوع دارو یکپارچه کننده در دانشگاه آریزونا در این خصوص این سوال این گونه پاسخ داده است:  «سوالات زیادی درباره آنتی اکسیدان ها از من می پرسند. از آن جایی که شواهد محکمی در دست نیست، به بیماران خود توصیه می کنم که این اقدامات زیر را انجام دهند:

  • آن دسته از افرادی که با یک روش درمانی، معالجه شده اند، یعنی تومورهای آن ها از بدنشان خارج شده و هدف از شیمی درمانی یا رادیو تراپی تخریب و از بین بردن باقی مانده سلول های سرطانی موجود در بدنشان است، روز قبل، بعد و همان روزی که قرار است عمل شیمی درمانی انجام دهند، مکمل های آنتی اکسیدان را مصرف نکنید. البته مصرف مکمل های دیگر هیچ مسئله ای ندارد.
  • بیمارانی که در حال حاضر دوره های رادیو درمانی را سپری می کنند، در طول دوره درمان نباید از هیچ گونه مکمل حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنند.
  • بیمارانی که سرطان شان پیشرفت کرده و با هدف چند روز بیشتر زنده ماندن و بهبود علائم و نشانه هایشان درمان شده اند، مصرف مکمل های آنتی اکسیدان برای این افراد خوب خواهد بود»

از آن جایی که عوامل شیمی درمانی از نظر عملکردشان با هم متفاوت هستند، اطلاع از داروهای خاصی که با مکانیسم اکسیداتیو (بدون تولید امواج رادیکال) مصرف می کنید، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

حتما بخوانید: آزمایش خون برای تشخیص سرطان سینه

نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره حتما با پزشک متخص درمان سرطان خود مشورت کنید.

از این رو، هیچ دلیل محکم و قانع کننده ای وجود ندارد که مصرف خوراکی های غنی از مواد آنتی اکسیدان برای بیمارانی که دوره های شیمی درمانی یا رادیو تراپی را می گذرانند، ممنوع باشد.

 

منبع: drweil