آیا تا به حال، شنیده اید که به دانه چیا یا تخم چیا، لقب «غذای فوق العاده» را داده‌اند؟ به احتمال زیاد، کمتر کسی این را شنیده است. این خوراکی فوق العاده که قصد داریم در ادامه مطلب شما را بیشتر با خواص و فواید آن آشنا کنیم، می توان آن را به راحتی، در هر نقطه ای از کره زمین پیدا کرد. هدف مان از انتشار این پست در سایت دکتر چک ارائه اطلاعات کامل و جامعی درباره خواص چیا به شماست. پس با ما همراه باشید…


در این فایل صوتی به خواص دانه چیا پرداخته ایم ، این پادکست توسط وب سایت دکترچک تهیه شده است .

دانه چیا یا تخم چیا چیست؟

نامی که دانشمندان و بزرگان عرصه علم به این دانه ها داده اند، «سالویا هیسپانیا» است. آن‌ها گمان می کنند که دانه های چیا جز محدود خوراکی های مفیدی هستند که طبیعت در اختیار انسان گذاشته است. زادگاه آن مکزیک، و مربوط به فرهنگ های مایان و آزتک است. این دانه ها خواص بسیاری دارند و بیشتر محبوبیت خود را به واسطه برخورداری از :اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، پروتئین، انواع آنتی اکسیدان ها و کلسیم، به دست آورده اند. علاوه بر این، به صورت یک ملین طبیعی هم عمل می کنند.

برخی از مردم بر این باور هستند که جنگجویان آزتک در گذشته، برای این که قدرت و پایداری خودشان را زیاد کنند، این دانه ها را مصرف می کردند. طبق افسانه ای محبوب که در میان افراد مختلف رواج دارد، خوردن تنها یک قاشق غذا خوری از این دانه ها، آن ها را تا 24 ساعت، مقاوم نگه می‌داشت.در زبان مایایی هم «چیا» به معنای استقامت و قدرت است.

هیچ گونه فرآوری کارخانه ای روی این دانه ها انجام نمی شود و یک خوراکی کامل است که بدن آن ها را مشابه با سایر دانه ها، جذب می کند. اگرچه به طور طبیعی از این دانه برای خوراکی اسب ها استفاده می شد، اما پس از گذشت مدت زمانی، مردم به خواص آن پی بردند و برای حفظ سلامت خود، روی به مصرف آن آورند.

اغلب اوقات، مردم دانه های چیا را با دانه های ریحان اشتباه می گیرند (در ادامه به تفاوت میان این دو اشاره خواهیم کرد). به راستی دانه های چیا چه مزه ای دارند؟ خب باید بگوییم که مزه این دانه ها تقریبا طعمی شبیه به شاخه های یونجه دارد.

محققان و دانشمندان به تازگی، به این نتیجه رسیدند که فواید این دانه ها از آنچه عموم مردم می دانند، فراتر است. در ادامه به خواص ویژگی های این دانه بیشتر اشاره خواهیم کرد. البته برای تغذیه حیوانات خانگی (گربه و سگ) خود، می توانید از این دانه ها هم استفاده کنید. ذخیره سازی آن ها بسیار آسان است. در واقع مزه بدی ندارد و حیوان خانگی تان، مسلما آن را پس نمی زند. مقدار مصرف این دانه، 1/4 دانه های چیا، به ازای هر 4.5 کیلو وزن حیوان خانگی تان است.

در این قسمت قصد داریم تا به ارائه اطلاعاتی درباره خواص دانه های چیا بپردازیم.

دانه چیا

چرا مصرف دانه های چیا برای سلامتی مفید است؟

دانه های چیا منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت این اسیدهای چرب سالم ، مصرف این دانه هاست. این دانه ها نسبت به سالمون که با هم خواص مشترک ( امگا 3) دارند ،  آسان‌تر تهیه می‌شود و ارزان قیمت تر است . برای مصرف دانه‌های چیا، هیچ نیازی به پختن یا آسیاب کردن نمی باشد. یک مقدار از این دانه، حاوی 5 گرم اسید امگا 3 است.

دوم این که، این دانه ها حاوی فیبر انحلال پذیر در آب هستند. کافی است که مقداری از دانه را کمی خیس کنید، مشاهده خواهید کرد که به سرعت به صورت ژل درمی آید که همان فیبر انحلال پذیر است. این فیبر فواید و خواص بسیاری برای بدن انسان دارد؛ از جمله: در کنترل قند خون نقش دارد، با کمک باکتری های مفید روده دفع، مدفوع را آسان می کند. با خوردن تنها مقدار کمی از این دانه، می توانید یک سوم از نیاز روزانه تان را با این فیبر تامین کنید.

تهیه دانه های چیا تنها راه حل برای اشخاصی است که با مشکلات استخوان ( پوکی استخوان ) مواجه هستند . از آن جایی که مقدار کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در این دانه‌ها زیاد است، به راحتی می تواند مشکلات مربوط به استخوان ها را برطرف کند.

برترین خواص دانه چیا برای سلامتی

1.  کاهش وزن و لاغری

کم کردن وزن و لاغری ، یکی از اهدافی است که تقریبا تمام افراد به دنبال آن هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستند که می خواهید وزن خودتان را کم کنید، توصیه می کنیم که دانه چیا را مصرف کنید؛ زیرا بهترین و راحت ترین روش برای لاغری و کاهش وزن شماست.

مسلما، هیچ ماده خوراکی به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن تان شود؛ بلکه این امر کاملا بستگی به سبک زندگی و عادات غذایی فردی تان دارد. البته باید بگوییم یکی از دلایلی که باعث شده است، دانه های چیا، بتوانند در لاغری نقش داشته باشند، وجود منابع غنی از فیبرهای انحلال پذیر در آن هاست. کافی است روزانه تنها 25 تا 38 گرم از این دانه ها را میل کنید، در پایان شاهد کم کردن چندین کیلو خواهید بود. محققان بر این باور هستند که مصرف دانه های چیا، مقدار چربی دور شکم را هم کم می کند.

لاغری با دانه چیا

روش آماده سازی این دانه‌ها به این صورت است که 2 قاشق غذا خوری دانه های چیا را( چه به صورت خام چه به کامل) در یک لیوان آب بریزید. مواد را خوب به هم بزنید. پس از این که ترکیب کاملا ثابت شد (برای چند دقیقه به تکان دادن ادامه دهید)، سریع آن را میل کنید. این ترکیب باید هر چه سریع تر مصرف شود؛ زیرا این دانه ها آب را به خود جذب می‌کنند و متورم می شوند.

از آن جایی که مقدار فیبر در آن ها بسیار زیاد است، با گرسنگی مقابله می‌کند و احساس سیری بیشتری به شما می‌دهد. درواقع نوعی سیگنال سیری در بدن منتشر می‌کنند. زمانی که این دانه‌ها وارد بدن شوند، آب را به خود جذب کرده و بزرگ می شوند؛ در نتیجه اشتهای تان را از بین می‌برند؛ به همین دلیل دانه های چیا روشی بسیار مناسب برای کم کردن وزن شما محسوب می‌شوند.

2.  غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند

همان طور که در قسمت بالا هم توضیح دادیم، دانه های چیا، یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

غذا های حاوی امگا 3

3. دانه های چیا از ابتلا به یبوست پیشگیری می کنند

با توجه به این که دانه های چیا حاوی مقدار قابل توجهی از فیبر، مخصوصا فیبرهای انحلال پذیر، هستند، زمانی که با آب تماس داشته باشند، به حالت ژل درمی آیند. این ژل به مدفوع اضافه شده و حرکات معده و روده را تسهیل می کند؛ به همین دلیل شما دچار یبوست نخواهید شد. یکی دیگر از فوایدی که فیبر دارد، تقویت سیستم گوارش است.

4. دانه های چیا و تنظیم میزان قند خون و پیشگیری از دیابت 

یکی دیگر از فوایدی که این دانه ها دارند، پیشگیری از ابتلا به دیابت است. با مصرف دانه های چیا میزان قند خون تان، به طور ناگهانی کم یا زیاد نمی شود؛ علت آن هم برخورداری دانه چیا از لایه ای ژلاتینی است.

مرکز کشاورزی ایالات متحده یافته های پزشکی منتشر کرده است که در آن دانه های چیا را به عنوان یکی از مواد خوراکی تاثیر گذار در روند بهبود دیابت، معرفی کرده است. علاوه بر این، دانه های چیا در تنظیم فشار خون در افراد دیابتی موثر هستند.

یکی دیگر از دلایلی که دانه های چیا را به روشی مناسب جهت درمان دیابت تبدیل کرده است، وجود مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا 3 است؛ زیرا برای درمان دیابت، وجود این نوع از اسیدهای چرب ضروری است.

5.  مبارزه با سرطان سینه و سایر انواع سرطان 

یکی از مقالات در مرکز پزشکی UCSF گزارش داده است:« دانه های چیا یک منبع عالی از اسیدهای آلفالینولیک هستند که در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه ، موثر می باشند. البته اسیدهای چرب امگا 3 هم  فواید و خواص مشابهی دارند.

سرطان سینه چیست ؟

6. محافظت از میزان چربی های سالم خون 

اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش میزان کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری «شریان اکلیلی قلب» می شوند. چربی های اشباع نشده در دانه های چیا، به کم کردن میزان کلسترول خون کمک می کنند. مرکز آموزشی مواد مغذی و دیابتی آمریکا، اعلام کرده است :« اگر  مقداری از این دانه‌ها، در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد، میزان کلسترول بدن کم تر می شود.»

محققان در مقاله‌ای، طبق یافته های پزشکی، در دانشگاه غربی ایالت ویرجینیا، در همین زمینه گزارش داده‌اند:« گنجاندن دانه های چیا در رژیم غذایی برای داشتن قلب و سبک زندگی سالم، ضروری است. با خوردن این دانه ها، سلامت قلب تضمین می‌شود و  از ابتلا به بیماری های قلبی مزمن جلوگیری می‌کند.»

اسیدهای چرب امگا 3 بر روی تعداد تری گلیسیریدها (نوعی چربی موجود خون) تاثیر گذاشته و تعداد آن ها را کاهش می‌دهد. ضربان های نامنظم قلب را کم می‌کند، فشار خون را پایین می‌آورد و همچنین روند تولید پلاک در شریان را کند می‌کند.

با مصرف دانه های چیا، بیماری« دیس لیپیدمی» هم درمان می شود. دیس لیپیدمی، نوعی اختلال مربوط به سوخت و ساز بدن است و وقتی مقدار غیر طبیعی از کلسترول در خون وجود داشته باشد، شما را مبتلا خواهد کرد. در یکی دیگر از تحقیقاتی که دانشمندان آرژانتین بر روی موش ها انجام داده اند، تاثیر دانه های چیا در درمان دیس لیپیدمی ثابت کرده‌اند. علاوه بر این، با خوردن این دانه ها، مقدار HDL یا کلسترول خوب بدن هم افزایش می‌یابد.

7. تقویت سوخت و ساز و بالا بردن میزان انرژی

این دانه ها، منبعی غنی از ویتامین B، زینک، آهن و منیزیم هستند که  نقشی کلیدی در بالا بردن سطح انرژی شما بر عهده دارند. از این دانه ها برای تهیه اسموتی مورد علاقه تان استفاده کنید و از انرژی زیادی که به دست خواهید آورد، لذت ببرید. دانشمندان دانشگاه نیو همپشایر اعلام کرده اند:« با خوردن این دانه ها باعث میشود تا سوخت و ساز بدن افزایش یابد».

ورزش

8. دانه های چیا یک نوشیدنی محبوب پس از انجام حرکات ورزشی

احتمالا بعد از هر جلسه انجام حرکات ورزشی، خسته می شوید. راه حل پیشنهادی ما به شما، مصرف دانه های چیاست. با توجه به این که مقدار اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این دانه بسیار بالاست، به تامین انرژی در بدن بسیار کمک می کند.

بهتر است قبل از این که شروع به انجام حرکات ورزشی کنید، نوشیدنی دانه های چیا را میل کنید تا پس از این که بدن تان کار سوزاندن کربوهیدرات ها را آغاز می کند، مشکلی برای تان پیش نیاید. در صورتی که این دانه را پس از پایان حرکات ورزشی میل کنید، با تولید پروتئین، به ترمیم بافت های بدن کمک می کند.

9. دانه های چیا غنی از پروتئین 

دانه های چیا منبع غنی از پروتئین هستند. با توجه به یکی از گزارشاتی که در برزیل ارائه شده است:« دانه های چیا پروتئین های بسیار مهمی را در خود جای داده اند و باعث بیشتر شدن لیپید (بیش از همه، میزان کلسترول) در موش ها می شوند.»

مقدار پروتئین موجود در آن ها، 19 درصد است. مقاله ای در مجله مواد مغذی بالینی ایالات متحده آمریکا گزارش داده است:« هر چقدر که میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی فرد بیشتر باشد، دیرتر گرسنه خواهد شد.» تمام پروتئین های با کفیت و آمینو اسیدای ضروری در این دانه گنجانده شده اند.

10. بهبود خلق و خوی

در صورتی که دانه های چیا را به طور منظم مصرف کنید، شاهد بهبود خلق و خوی خودتان خواهید بود. با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است:« علت اصلی بهبود خلق و خوی و رفتار انسان، اسیدهای چرب امگا 3 هستند. به احتمال زیاد، مصرف آن در مبارزه با افسردگی موثر است».

اسموتی تخم چیا

11. دانه های چیا غنی از آنتی اکسیدان هستند

همه شما از اهمیت آنتی اکسیدان ها مطلع هستیم که خوشبختانه مقدار فراوانی از آن ها، در دانه های چیا یافت می‌شود. وجود آنتی اکسیدان‌ها نه تنها برای سلول های بدن مفید است، بلکه برای پوست نیز موثر می‌باشد ؛ زیرا روند پیری و کهولت سن را کند می کند. برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های قلبی، از مصرف این دانه ها غافل نشوید.

12. دانه های چیا و تضمین سلامت استخوان و دندان

محققان در یکی از مطالعات، در همین زمینه ، به این نتیجه رسیده‌اند:«  مصرف خوراکی هایی که غنی از کلسیم هستند؛ مانند: دانه چیا، سلامت استخوان های بدن را به طور کلی تضمین خواهد کرد.» یکی از راه هایی که می توان مقدار قابل توجهی از کلسیم را برای بدن تامین کرد، مصرف دانه های چیاست.

دندان پوسیده و سالم

منگنز (علاوه بر کلسیم) یکی دیگر از موادی است که به وفور در دانه های چیا یافت می شود. بدن برای استحکام استخوان ها و دندان، به کلسیم و منگنز، در کنار هم نیاز دارد.

فسفر نیز در این دانه ها یافت می شود. فسفر یکی از مواد معدنی پر اهمیت برای داشتن استخوان هایی سالم است. از آن جایی که اسیدهای چرب امگا 3 هم در این دانه ها وجود دارند، از دندان ها محافظت می‌کنند و مانع خراب شدن آن‌ها می‌شوند.

13. دانه های چیا در بهبود سلامت پوست

یکی از دلایلی که این دانه ها به محبوبیت چشمگیر رسیده اند، وجود منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 در آن هاست. این دسته از اسیدهای مفید، گردش خون را افزایش می‌دهند و خشکی و التهاب پوست را هم از بین می برند. دانشگاه منچستر بر طبق مطالعاتی ، گزارش داده است: « اسید چرب امگا 3 نقشی حفاظتی را برعهده دارد ، از پوست در برابر امواج فرا بنفش محافظت می کند و از فرو رفتگی صورت در نتیجه کهولت سن، جلوگیری می‌کند.» خواص ضد التهابی که مانع بروز چین و چروک می‌شود، از دیگر خواص بی نظیر دانه های چیاست.

14. کمک به درمان دیورتیکولوز

مفهوم دیورتیکولوز، وجود ضایعات لوله ای در روده، بدون هیچ نشانه ای از التهاب است. از آن جایی که دانه های چیا ماهیتی مشابه سبزیجات دارند و غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، در درمان این بیماری نقشی مهمی دارند.

در صورتی که فیبر بدن از حد مجاز کمتر شود، فرد به دیورتیکولوز مبتلا خواهد شد. و خوشبختانه، از آن جایی که این دانه ها غنی از فیبر هستند، در درمان این بیماری موثر واقع خواهند شد. آن ها به جذب آب در روده کمک کرده و حرکات معده را روان می کنند.

15. دانه های چیا جایگزین مناسب برای تخم‌مرغ 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به خوردن تخم مرغ هیچ علاقه ای ندارید، توصیه می کنیم که دانه های چیا را جایگزین آن کنید.

تمام آنچه نیاز دارید، یک قاشق غذا خوری دانه های چیا و 3 قاشق  آب است. ابتدا دانه ها را به خوبی پودر کنید و سپس در ظرف محتوی آب بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید. بگذارید 5 دقیقه باقی بماند تا حالت چسبناکی بگیرد (مانند زرده تخم مرغ). می توانید در کنار غذای اصلی تان، از این نوشیدنی با مقدار پروتئین بالا و سودمند لذت ببرید.

16. دانه های چیا مجهز به خواص ضد التهاب

وجود فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین در دانه های چیا، آن را به یک خوراکی موثر، برای از بین بردن التهاب تبدیل کرده است. برای درمان التهاب و ورم مفاصل هم می توان از این دانه ها استفاده کرد.

خواص دانه های چیا

17. مقدار گلوتن دانه های چیا صفر است

گلوتن نوعی پروتئین است که در دانه های غله، مخصوصا گندم وجود دارد و حالت ارتجایی خمیر را حفظ می کند. در صورتی که این پروتئین وارد بدن برخی از افراد شود، باعث ایجاد آلرژی خواهد شد. اما مقدار گلوتن در دانه های چیا، صفر است.

زمانی که می خواهید در زمان پخت و پز، از مضرات گلوتن در امان باشید، استفاده از دانه چیا را توصیه می کنیم. بیماران مبتلا به سلیاک (در این بیماری، فرد توانایی گوارش صحیح غذاهای حاوی گلوتن را ندارد) می توانند از این دانه ها استفاده کنند. با توجه به یکی از تحقیقات در همین زمینه، مشخص شده است که مقدار مصرف  کلسیم و فیبر برای افراد مبتلا به این بیماری، بسیار کمتر از حد توصیه شده است. از آن جایی که دانه های چیا حاوی هر دو این مواد مغذی هستند، می توانند مشکلات ناشی از این بیماری را حل کنند.

18. دانه چیا غنی از منگنز هستند

علاوه بر مواد مغذی بسیاری که در قسمت های قبل از آن ها نام بردیم، منگنز، یکی دیگر از مواد مغذی موجود در دانه های چیاست. این احتمال وجود دارد که منگنز در درمان آماس و التهاب مفاصل، دیابت و صرع موثر باشد. منگنز خواص آنتی اکسیدان نیز دارد. سوخت و ساز را بیشتر کرده و در درمان زخم هم موثر است.

19. دانه های چیا سرشار از منیزیم هستند

30 درصد از RDA  (مصرف روزانه توصیه شده ماده در رژیم غذایی منیزیم) در مقدار کمی از دانه های چیا وجود دارد. منیزیم که نوعی ماده معدنی است، خواص و فواید بسیاری برای بدن دارد؛ تنها مقدار کمی از این ماده معدنی در درمان فشار خون بالا، بیماری های قلبی، پوکی استخوان و هر دو نوع دیابت، تاثیر دارد.

از طرف دیگر، منیزیم انرژی فراوانی در بدن تولید می‌کند و در عین حال، کمبود آن، به کم خونی، بی خوابی ، ضعیف شدن حافظه و کج خلقی منجر می‌شود.

20.  بهبود کیفیت خواب

برای این که خوابی با کیفیت داشته باشید، بدن به دو هورمون نیاز دارد: سروتنین و ملاتونین. نوعی آمینواسید موجود در بدن به نام «تریپتوفان» این دو هورمون را ترشح می‌کند. مقدار تریپتوفان موجود در دانه چیا زیاد است و خوابی آرام و راحت را برای شما به همراه می آورد. با توجه به یافته های پزشکی که ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است:« تریپتوفان برای درمان بسیاری از اختلالات خوابی مفید است».

همان طور که مشاهده کردید، دانه های چیا خواص و فواید بسیاری دارند. مصرف دانه های چیا برای زنان باردار هم معجزه می کند. تعجب کردید! به خواندن مقاله ادامه دهید…

بررسی مواد مغذی موجود در دانه های چیا

اگر 100 گرم از این دانه ها را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که حاوی مقدار 485 کالری، 31 گرم چربی و 42 گرم کربوهیدرات است. از 22 آمینو اسید کشف شده، 18 نمونه آن، در این دانه ها وجود دارد. بعلاوه 9 آمینو اسید ضروری هم در آن یافت می‌شود؛ شامل: لیزین، لوسین، ایزولوسین، متیونین، ترئونین، تریپتوفان، فنیل آلانین، والین و هیستادین.

به اعداد و ارقام زیر توجه کنید:

مواد مغذی                        مقدار مصرف توصیه شده

فیبر رژیمی                       10.6 گرم   (42 درصد از ارزش روزانه)

پروتئین                              4.4 گرم (9 درصد ارزش روزانه)

کلسیم                               17 میلی گرم (18 درصد ارزش روزانه)

منگنز                                0.6 گرم (30 درصد ارزش روزانه)

فسفر                             265 میلی گرم (27 درصد ارزش روزانه)

پتاسیم                           44.8 میلی گرم (1 درصد ارزش روزانه)

سدیم                                   5.3 میلی گرم

زینک                               1 میلی گرم ( 7 درصد ارزش روزانه)

کوپر                                0.1 میلی گرم (3 درصد ارزش روزانه)

اسیدهای چرب امگا 3                       4915 میلی گرم

اسیدهای چرب امگا 6                        1620 میلی گرم

روزانه چه مقدار از این دانه را باید مصرف کنیم؟

به طور معمول، بهتر است که هر 20 گرم از دانه های چیا را دو بار، در هفته مصرف کنید (به مقدار 1/2 قاشق غذا خوری). برای تهیه خوراکی دلخواه تان یا صرف میان وعده، از این دانه استفاده کنید. مطمئن باشید که پس از مصرف این دانه، از خواص بی نظیر آن بهره‌مند خواهید شد.

تخم چیا

کجا می توانم این دانه را خریداری کنم ؟

با مراجعه به هر مرکزی که در آن، خوراکی های ارگانیکی می‌فروشند، می توانید دانه های چیا را تهیه کنید. حواس تان باشد که دانه های کامل بخرید و نه دانه های پودر شده! این دانه ها باید فاقد مواد شیمیایی و کاملا ارگانیک باشند. بیشتر کارخانه ها دانه های با کیفیت عالی تولید می کنند. می توانید به صورت آنلاین هم این دانه ها را تهیه کنید.

برای ذخیره سازی، این دانه‌ها را در کیسه پلاستیک یا ظرف شیشه ای با دری محکم بریزید. این نکته را فراموش نکنید: برای این که دانه‌های چیا نپوسد یا نترشد، ظرف را داخل یخچال بگذارید.

اکنون که با تمام فواید و خواص این دانه آشنا شدید، بهتر است که به نحوه مصرف آن هم اشاره ای کنیم…

نحوه مصرف دانه های چیا

3 راه برای مصرف دانه های چیا وجود دارد:

1. به صورت خیس خورده

برای این که خواص تخم چیا را حفظ کنید، بهتر است این دانه‌ها را یک شب، در آب بگذارید. دانه های خیس خورده، به ژل چیا تبدیل می‌شود. این ژل چسبناک است و به سیستم گوارش بدن کمک می کند و همچنین دانه های چیا به راحتی جذب بدن می شوند.

اگر عجله دارید و فرصت انجام این کار را ندارید، توصیه می کنیم که تخم ها را درون ظرف محتوی آب (در ظرف بایستی محکم شود)ریخته و برای 5 دقیقه به خوبی تکانش دهید. اجازه دهید تا 10 دقیقه در همان وضعیت باقی بماند تا حالت ژل مانند و چسبناک به خود بگیرد. از این ژل می‌توان برای تهیه اسموتی یا شیک پروتئین استفاده کرد.

2. به صورت پودر شده

می توان دانه ها را به خوبی له کرد تا به حالت پودر دربیایند. چنانچه هدف تان از تهیه تخم چیا، غلیظ کردن آن باشد، بهتر است که از حالت پودر شده آن استفاده کنید. برای پودر کردن این دانه ها از دستگاه آسیاب قهوه استفاده کنید. اما بهتر است که اول کمی برنج را آسیاب کنید تا دستگاه تمیز شود و دانه ها، بوی قهوه نگیرند.

پس از این که کارتان تمام شد، پودر را به غذای دلخواه تان اضافه کنید.

3. به صورت دانه های کامل

آسان ترین راهی که برای مصرف دانه های چیا وجود دارد، ترکیب کردن این تخم در ماست و صرف آن در وعده صبحانه یا این که در تهیه اسموتی است.

می توانید مقداری از این تخم را هم روی بعضی از غذاها بپاشید. همچنین برای غلظت سوپ یا انواع سس ها هم می توان از تخم چیا استفاده کرد. اگر این دانه را به آرد جو دوسر اضافه کنید، علاوه بر این که غلظت آن را زیاد می کند، مصرف فیبر را هم بالا می برد.

به نظر می رسد که تنها چند راه برای مصرف این دانه وجود دارد؛ اما می توان از دانه های چیا در آشپزی هم استفاده کرد تا از فواید این دانه ها بهره‌مند شد.

دستورالعمل پخت دانه های چیا

1. پوره تخم سفید چیا

مواد لازم:

  • 1/3 پیمانه دانه های سفید چیا؛
  • 1و 1/2 پیمانه شیر؛
  • 2 قاشق چای خوری شیره افرا؛
  • 1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص.

طرز تهیه:

  1. یک ظرف شیشه ای در دار تهیه کرده و تمام مواد را داخل آن ریخته و به خوبی با هم ترکیب کنید. در ظرف را بگذارید و شروع به تکان دادن ظرف کنید.
  2. برای 4 ساعت آن را به کناری بگذارید.
  3. دانه های چیا بزرگ و ضخیم می‌شوند و به صورت پوره درمی‌آیند.
  4. مقداری میوه تکه تکه شده یا آجیل و مغز به آن اضافه کرده و میل کنید.

توجه : پوره تخم چیا سفید، نیز برای سلامت انسان سودمند است و این اثر بخشی بستگی به روش پخت آن دارد.

تهیه دسر با دانه چیا

2. اسموتی تخم چیا و بلوبری

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذا خوری دانه چیا؛
  • 1 و 1/2 پیمانه شیر بادام؛
  • یک پیمانه بلوبری؛
  • یک قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص؛
  • یک قاشق غذا خوری روغن یا کره نارگیل؛
  • اندکی دارچین؛
  • یک قاشق غذا خوری عسل.

طرز تهیه:

  1. دانه های چیا و نصف پیمانه از شیر بادام را درون یک ظرف شیشه ای بریزید. بگذارید خوب خیس بخورد.
  2.  10 دقیقه به ترکیب دست نزنید. می توانید برای مدت 4 ساعت هم ظرف را در یخچال قرار دهید.
  3. ترکیب را درون مخلوط کن بریزید. بلوبری، عصاره وانیل، روغن نارگیل یا( کره نارگیل) و دارچین را هم اضافه کنید.
  4. تا زمانی که تمام ترکیب نرم و یک دست شود، به ترکیب کردن ادامه دهید.
  5. برای مزه دار کردن مقداری عسل هم اضافه کنید.

می توانید دانه چیا را هم آسیاب کرده و برای غلیظ شدن سوپ، در پخت و پز، یا حتی سرخ کردن مرغ و ماهی هم از آن استفاده کنید.

با فواید مصرف تخم چیا و همین طور نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی آشنا شدید. بهتر است که به عوارض جانبی زیاده روی در مصرف این دانه هم بپردازیم…

عوارض مصرف دانه های چیا

درست است که دانه های چیا از هر حیث، برترین خوراکی موجود در تمام دنیا هستند؛ اما هرگز نباید از عوارض جانبی آن غافل شوید.

1. مشکلات روده و معده

معمول ترین عارضه ای که در نتیجه مصرف تخم چیا تجربه خواهید کرد، مشکلات روده و معده است. این مشکلات می تواند، شامل: یبوست، دفع سخت مدفوع و نفخ معده باشد. در ابتدا کمی از این دانه‌ها را مصرف کنید (1/2 تا 1 قاشق چای خوری در هر بار مصرف)، مصرف آن به راحتی می تواند از بروز این مشکلات پیشگیری کند. سپس، مقدار مصرف تان را بالا ببرید تا باکتری‌های روده تان به مصرف آن‌ها عادت کنند تا گوارش راحت‌تری داشته باشید.

مصرف دانه چیا در طول دوران بارداری

تخم چیا، از معدود مواد مغذی است که تمام مواد لازم برای سلامت بانوان در طول دوران بارداری را تامین می کند.

1. پروتئین، کلسیم و آهن

مسلما مقدار مواد مغذی که بدن زنان باردار به آن نیاز دارد، بسیار بیشتر از نیاز بقیه افراد است؛ زیرا بدن زن باردار باید مواد مغذی لازم برای محافظت از جنین را هم تامین کند. از آن جایی که پروتئین و کلسیم برای رشد بافت ها و استخوان ها مفید است، مصرف آن‌ها در طول دوران بارداری ضروری می‌باشد.

اسموتی دانه چیا

و با توجه به این که در طول این دوران، جنین از خون مادر تغذیه می کند، آهن هم یکی دیگر از مواد معدنی است که بدن مادر باردار به آن نیاز دارد.

بی شک نمی توانید یک ماده خوراکی با تمام این ویژگی ها را پیدا کنید؛ اما همان طور که می دانید، تخم چیا به همه این مواد مجهز  است. در صورتی که مادر مقدار کمی از این دانه را در هر وعده میل کند، 15 درصد از نیاز روزانه اش به پروتئین، یک سوم نیاز روزانه اش به فیبر و تقریبا تمام کالری مورد نیازش، تامین خواهد شد.

2. اسیدهای چرب امگا 3

برای این که روند رشد و تکامل مغز جنین به طور کامل انجام شود، مادر باردار، به اسیدهای چرب امگا 3 نیاز فوری دارد. درست است که مکمل های روغن ماهی سالمون و سایر ماهی ها حاوی این اسید چرب هستند، اما جیوه موجود که در روغن ماهی می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. همین اسیدهای چرب امگا 3 در دانه‌های چیا وجود دارد .

3. سایر مزایای دانه های چیا

دانه های چیا تمام مواد مغذی را در خود جای داده اند و ضامن سلامت مادر و کودک هستند. این دانه ها روند جذب قند را پایین می آورند که باعث کم و زیاد شدن سطح قند خون شده و باعث افزایش وزن جنین و پره اکلامپسی ( مسمومیت حاملگی) می شود.

علاوه بر این، مصرف دانه‌های چیا باعث درمان یبوست در مادران باردار می شود.

حقایقی درباره دانه های چیا

  • دانه های چیا یکی از زیر مجموعه گروه نعناعیان است. همان طور که می دانید، نعناع در برابر حشرات مقاوم است؛ زیرا حشرات به نعناع علاقه ای ندارند و همین باعث شده است که این گیاه بدون نیاز به مصرف هیچ گونه سم و آفت کشی، سالم بماند و به طور طبیعی رشد کند.
  • این دانه‌ها آنچنان محبوبیتی در میان مردم آزتک دارند که حتی امروزه هم به طور گسترده به مصرف آن ادامه می‌دهند.
  • دانه های چیا نسبت به تغییرات دما بسیار حساس هستند و به شرایط ویژه ای برای رشد نیاز دارند؛ بنابراین، این دانه‌ها در فاصله 23 درجه شمالی و 23 درجه جنوبی کشت داده می شوند.
  • در اواخر دهه 1990، فردی به نام «دکتر واین کائوته» موفق به کشف آن شد. در آن زمان او در آرژانتین، به دنبال گونه هایی از گیاهان بود که برای مزرعه داران سود بسیاری داشته باشد؛ اما در نهایت دانه های چیا را کشف کرد.
  • گل های دانه چیا، به رنگ صورتی و سفید هستند.

پرسش و پاسخ

آیا می توانم تخم چیا را جایگزین دانه های کتان بکنم؟

بله می توانید. هر دو این مواد می توانند مواد مغذی زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. هر کدام از این دو را می توان به جای دیگری استفاده کرد. هر دو  خاصیتی ژل مانند و چسبناک دارند و حاوی مقدار فراوانی از انواع مواد مغذی هستند.

آیا می توانم تخم چیا را به صورت خام مصرف کنم؟

بله، یکی از آسان ترین راه های ممکن برای مصرف دانه های چیا آن هم به صورت خام، پاشیدن آن ها روی سایر خوراکی ها یا ترکیب شان با خوراکی های دیگر است.

آیا می توانیم تخم چیا را با ماست ترکیب کنیم؟

بله، ترکیب این دو هیچ مشکلی ندارد و می توانید ماست و دانه ها را همراه با وعده های غذایی اصلی میل کنید.

آیا تفاوتی میان دانه های ریحان و چیا وجود دارد؟

مسلما تفاوت بسیاری بین این دوتاست. آشکارترین تفاوت ، نحوه مصرف شان با یک دیگر است. دانه های چیا را می توان به صورت خام و نپخته میل کرد اما دانه های ریحان را باید از قبل، آماده کنید.

شکل ظاهری این دو مورد با هم تا حدودی متفاوت است: دانه های ریحان کوچک و گرد هستند، در حالی که دانه های چیا کمی بزرگ تر هستند و حالت بیضی دارند.

آیا تخم چیا در دسته حبوبات قرار دارد؟

خیر، تخم چیا تنها یک دانه است.

آیا می توانیم تخم چیا را به رژیم غذایی پالئو (سرخ پوستان )اضافه کرد؟

بله، اضافه کردن آن به این رژیم غذایی (در رژیم غذایی پالئو، افراد مشابه با افراد غارنشین و قدیمی، غذا می خورند. موادی، همچون: میوه، سبزیجات، گوشت و غذاهای دریایی در این رژیم استفاده می شود) مشکلی ندارد. اما دقت کنید که مصرف تان از حد معینی بیشتر نشود.

در این مقاله از سایت دکتر چک سعی کردیم تا به خواص شگفت انگیز این نوع از دانه‌ها اشاره کنیم. تخم چیا در حقیقت یک خوراکی پرخاصیت و بی نظیر است . مواد مغذی در آن و همین طور شیوه آسان و راحت مصرف آن، می توانند از همه طریقی برای تان مفید باشد. همین امروز به خرید بروید و دانه‌های چیا را در آشپزخانه تان ذخیره سازی کنید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص گوجه فرنگی برای سرطان ، سلامت قلب ،بارداری و ۲۰ بیماری دیگر
۱۰ خواص برتر میوه کیوی و تاثیر آن در شفافیت پوست
زمستان را با ۱۰ خوراکی خاص سپری کنید تا همیشه سالم و تندرست بمانید

 

منبع