رادیولوژیست ها امروزه برای انجام ماموگرافی می توانند از هوش مصنوعی استفاده کرده و زندگی خیلی ها را نجات دهند. این روش حتی وظایف دکترها را نیز تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد. دانشمندان در یک آزمایش کنترل شده و تحلیل موقت به این نتیجه رسیدند که استفاده از هوش مصنوعی در آزمایش ماموگرافی اصلا خطری برای مراجعه کننده ندارد. علت درد پستان ها با آزمایش ماموگرافی مشخص می شود.

مطالعه انجام شده درباره تاثیر هوش مصنوعی در آزمایش ماموگرافی

این آزمایش توسط گروهی از دانشمندان در دانشگاه لوند سوئد انجام و در مجله لانست آنکولوژی منتشر شد.

هر ساله حدود یک میلیون خانم در سوئد باید آزمایش ماموگرافی انجام دهند. جواب آزمایش ها را دو پزشک رادیولوژیست پستان بررسی کرده تا مطمئن شوند خطری بیمار را تهدید نمی کند یا به عبارت دیگر، جواب آزمایش را دو بار چک می کنند.

اما از آن جایی که در سوئد و اکثر کشورهای دنیا تعداد رادیولوژیست های پستان زیاد نیست، ممکن است جواب بیماران خیلی دقیق نباشد و همین امر هم یک ریسک محسوب می شود. اخیرا شاهد این هستیم که انجام آزمایش ماموگرافی با کمک هوش مصنوعی توجه های زیادی را به خود جلب کرده است اما هنوز جواب چندین سوال مشخص نیست:

1. این سبک از ماموگرافی چگونه باید انجام شود؟

2. چه پیامدهای بالینی خواهد داشت؟

ماموگرافی

برای این که دقیقا مشخص شود وقتی رادیولوژیست ها با کمک هوش مصنوعی ماموگرافی انجام می دهند دقیقا چه اتفاقی می افتد، باید چندین نفر خانم به طور تصادفی انتخاب می شدند. سپس به دو گروه تقسیم شده و در یک گروه با کمک هوش مصنوعی و در گروه دیگر به سبک استاندارد آزمایش ماموگرافی انجام شود.

آزمایش ماموگرافی با کمک هوش مصنوعی یا MASAI اولین آزمایش کنترل شده و تصادفی است که به بررسی تاثیر ماموگرافی با کمک هوش مصنوعی می پردازد.

به گفته کریستینا لانگ، محقق و دانشیار در زمینه رادیولوژی تشخیصی در دانشگاه لوند و مشاور در بیمارستان آموزشی اسکین که مسئول این مطالعه نیز می باشد، “ما در این مطالعه از هوش مصنوعی برای تشخیص بیمارانی استفاده کردیم که ریسک ابتلا به سرطان پستان در آن ها زیاد است. جواب آزمایش این دسته از خانم ها باید دو بار بررسی شود. خانم های دیگر را در دسته کم ریسک قرار دادیم و جواب آزمایش آن ها فقط یک بار خوانده می شود. رادیولوژیست ها در هنگام انجام آزمایش از هوش مصنوعی به عنوان نیروی کمکی استفاده کردند. این تکنولوژی موارد مشکوک را بر روی تصویر برجسته می کرد.”

تعداد 80.033 خانم در این بررسی حضور داشتند که آن ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردیم: تعداد 40.003 نفر در گروهی قرار گرفتند که ماموگرافی آن ها با کمک هوش مصنوعی انجام شد و آزمایش 40.030 نفر دیگر نیز به همان شیوه استاندارد انجام شد.

وی در ادامه می گوید، “ما به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از هوش مصنوعی در ماموگرافی می توانیم تا 20 درصد بیشتر بیماران مبتلا به سرطان سینه را در مقایسه با ماموگرافی استاندارد تشخیص دهیم (یعنی 41 نفر بیشتر). جالب این است درباره خانم هایی که جواب آزمایش شان مثبت شده بود، تشخیص کاملا درست بود. زمانی در آزمایش شاهد جواب مثبت های اشتباه هستیم که جواب آزمایش اول مثبت می شود اما از خانم خواسته می شود دوباره آزمایش را انجام داده و بعد از معاینه های تخصصی و بررسی، خلاف جواب اول مشخص می شود.”

ماموگرافی با هوش مصنوعی

از طرف دیگر، حجم کاری رادیولوژیست ها نیز با این روش تا 44 درصد کاهش یافت. تعداد بازخوانی های انجام شده با کمک هوش مصنوعی 46.345 اما در شیوه استاندارد 83.231 مورد بود که گویای دقت بالای این تکنولوژی است.

بعد زمانی این روش نیز اهمیت زیادی دارد. کریستینا لانگ می گوید به طور متوسط هر رادیولوژیست در مدت یک ساعت می تواند 50 آزمایش را بازبینی کند. به باور آن ها وقتی از هوش مصنوعی در بازخوانی جواب آزمایش ها استفاده می شود، در بازه تقریبا پنج ماهه می توان حدود 40.000 آزمایش را بازبینی کرد.

ادامه تحقیق

وی در ادامه می گوید، “این بررسی در یک سایت سوئدی انجام شد. باید ببینیم تحت شرایط دیگر، مثلا در حضور سایر رادیولوژیست ها یا استفاده از سایر الگوریتم های هوش مصنوعی نیز می توانیم به همین نتایح امیدوار کننده دست پیدا کنیم یا خیر. احتمالا با روش های دیگری هم می توان از هوش مصنوعی در این زمینه استفاده کرد اما بهتر است این روش ها در سایت های جامع تری انجام شوند.”

تاکنون 100.000 نفر در این آزمایش ثبت نام کرده اند. اعضای این تیم در نظر دارند در گام بعدی تحقیقاتی خود به این نتیجه برسند که هوش مصنوعی کدام نمونه های سرطان را می تواند و کدام نمونه ها را نمی تواند تشخیص دهد.