به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که عصاره کرن بری موجب بهبود میکروبیوتای روده شده و جلوی ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری قلبی عروقی را می گیرد.

نکته جالب توجه این است که کرن بری فقط بعد از چهار روز مصرف این فواید را برای بدن دارد.

کرن بری، بهبود میکروبیوتای روده و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن؛ پیش زمینه

کرن بری و به طور کلی توت ها، فواید بسیاری برای بدن دارند که عمدتا به خاطر مقدار زیاد پلی فنول های موجود در آن ها است.

علاوه بر بیفیدوباکتریوم، این نوع توت باعث افزایش یک گونه باکتری دیگر به نام آکرمانسیا موسینیفیلا هم می شود. این باکتری نقش مهمی در موکوس دستگاه گوارش دارد. کاهش التهاب و تقویت سد روده و معده از مهم ترین وظایف این باکتری است.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر کرن بری بر میکروبیوم روده و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن را مشخص کنند.

40 نفر در این مطالعه حضور داشتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا دو بار در روز، صبح و عصر، مکمل کرن بری در قالب یک کپسول معادل 60 گرم کرن بری تازه را مصرف کنند.

بعد از گذشت چهار روز، نمونه پلاسما، ادرار و مدفوع شرکت کنندگان جمع آوری شد.

کرن بری، بهبود میکروبیوتای روده و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان می دهد که پلی فنول ها و الیگوساکاریدهای موجود در عصاره کرن بری باعث افزایش تعداد بیفیدوباکتریوم می شود. این نوع باکتری ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های کاردیومتابولیک را کم می کند.

به گفته یکی از محققان، “معمولا وقتی فیبر رژیمی وارد بدن می شود، این گونه باکتری (بیفیدوباکتریوم) تحریک می شوند. حالا یافته های ما نشان می دهد که عصاره کرن بری هم همین مزیت را برای بدن دارد.”

علاوه بر این، باکتری آکرمانسیا موسینیفیلا می تواند اثرات خطرناک ناشی از تبعیت از رژیم غذایی غربی (شامل خوراکی های فراوری شده و متشکل از قند و نمک زیاد) را هم کم کند.

به گفته یکی دیگر از محققان، “این باکتری میکروبیوم روده را تغییر داده، باعث التهاب موکوس و در نهایت، افزایش یکپارچگی سد گوارشی می شود. این زنجیره کارها باعث افزایش محافظت از بدن در برابر باکتری های حاضر در روده می شود. وقتی که سد گوارشی تغییر کند، لیپو پلی ساکاریدهایی که در میکروبیوم روده تولید می شوند هم می توانند عبور کنند؛ امری که یک فاکتور مهم در شروع و پیشرفت التهاب و بیماری های متابولیک محسوب می شود. از آن جایی که حضور این نوع پلی ساکاریدها در بدن باعث بروز التهاب دائم می شود، فرد به بیماری های مزمن مختلف مثل دیابت و بیماری قلبی عروقی مبتلا می شود.”

یافته ها نشان می دهند که اگر عصاره کرن بری به رژیم غذایی اضافه شود، مسیر التهابی را تنظیم کرده و جلوی ابتلا به این دسته بیماری ها را می گیرد. وقتی که دو گونه باکتری گفته شده تحریک شوند، باکتری های موجود در بدن دوباره رشد کرده و یک محیط ضدالتهابی ایجاد می کنند. در نتیجه، اتصال بین سلول های موجود در سد گوارشی هم تقویت می شود.

منبع