به تازگی مقاله ای منتشر شده است که چکیده بیش از 200 مقاله دیگر است و ارتباط میکروبیوتای روده با روش های درمانی بالینی را بررسی می کند.

میکروبیوتای روده و پتانسیل آن در درمان منحصر به فرد

میکروبیوتای روده که به آن فلورای روده یا میکروبیوم روده هم گفته می شود، مجموعه ای از تمام میکروارگانیسم هایی است که در دستگاه گوارشی جانداران زنده وجود دارد.

“ترکیب میکروبیوم تمام انسان ها منحصر به فرد است و احتمال تغییر این ترکیب در بدن هر فرد هم وجود دارد. این تغییرات در نتیجه بروز تغییرات در طول زندگی فرد هستند، مثل بالا رفتن سن، موقعیت جغرافیایی، ریتم های شبانه روزی، فاکتورهای محیطی، غذایی و پزشکی.”

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد میکروبیوتای روده در مقاومت بدن در برابر بیماری نقش دارد. پس اگر اختلال های قابل توجهی در اکوسیستم میکروبیوتای روده اتفاق بیفتد، پیامدهای متابولیک، گوارشی، نورولوژیکی و التهابی برای فرد خواهد داشت.

وقتی خصوصیات میکروبیوتای هر انسانی را بدانیم، به درک بهتری از وضعیت سلامت او رسیده و می توانیم روش های درمانی متناسب را به کار بگیریم.

این مطالعه در زمینه درمان منحصر به فرد، بیشتر بر بیماری های التهابی، مثل بیماری التهاب روده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و به ویژه سرطان، تمرکز دارد. برای این که بتوان هر فردی را با توجه به میکروبیوم روده اش تحت درمان قرار داد، باید بر محدودیت روش های فعلی غلبه کرد.

میکروبیوتای روده و پتانسیل آن در درمان منحصر به فرد

غذای یک نفر، سم برای دیگری است

عملکرد و رفتارهای مربوط به سلامتی، آسان ترین بازدارنده های ریسک در افرادی با وزن، سن، وضعیت سلامت قلبی متفاوت و سایر بیماری های مزمن غیرقابل انتقال می باشد؛ و این در حالی است که در مطالعات مختلف هم به این مسئله اشاره شده است که عملکرد و رفتارهای “مطلوب” در بهبود سلامت عمومی نقش دارند.

متاسفانه، بدن هر کدام از انسان ها واکنش متفاوتی نسبت به روش های درمانی نشان می دهد. به عنوان مثال، ورزش سریع با این که باعث کاهش وزن می شود اما مطالعات نشان داده است که ورزش کردن باعث افزایش ناگهانی میزان گلوکوز خون می شود؛ امری که حکم سم برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک را دارد.

علاوه بر این، ترکیب میکروبیوم روده هر انسان متفاوت بوده و تفاوت های قابل توجهی در نحوه گوارش و جذب مواد مغذی ایجاد می کند.

با تعیین فنوتیپ میکروبیوتای روده بیمار، می توان روش های درمانی و بالینی منحصر به فرد را پیش گرفت.

استفاده از میکروب ها برای مبارزه با میکروب ها؟

مطالعات بسیاری به بررسی اثرگذاری مکمل های روده و روش های درمانی هدفمند میکروبیوم برای محافظت از بدن در برابر بیماری یا حتی مبارزه مستقیم با بیماری پرداخته اند.

به عبارت دیگر، محققان می گویند باید از میکروارگانیسم ها مستقیما به عنوان دارو استفاده کرده و دسته ای مشخص از میکروب های روده را نابود کرد.

به گفته پزشکان، با هدف شکست یا خنثی سازی پاتوژن ها، می توان میکروب های “مفید” مثل پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها را مستقیما افزایش داد.

البته آن ها در نهایت نیز به این نکته اشاره می کنند که بدن تمام بیماران نسبت به این روش ها واکنش یکسانی نشان نمی دهد؛ بنابراین، باید مشخص شود این روش به نفع بیمار است یا به ضرر او.