گروهی از محققان در موسسه مطالعه سرطان اونتاریو به این نتیجه رسیده اند که استعمال تنباکو باعث ابتلا به سرطان شده و درمان این نوع سرطان خیلی سخت تر است زیرا باعث نابودی سپرهای دفاعی بدن می شود که مخصوص مبارزه با سرطان هستند.

آن ها می گویند استعمال تنباکو باعث ایجاد تغییرات خطرناک در DNA می شود؛ به این صورت که به بدن دستور داده می شود تولید یک سری پروتئین های خاص قبل از شکل گیری کامل را متوقف کند. به این تغییرات خطرناک، “جهش های توقف دوباره” گفته می شود.

استعمال تنباکو و سرطان

استعمال تنباکو و سرطان؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از ابزارهای محاسباتی قدرتمند برای بررسی DNA بیش از 12.000 نمونه به دست آمده از تومور متعلق به 18 نوع سرطان مختلف استفاده کردند.

بررسی آن ها نشان داد که رابطه ای قدرتمند میان ایجاد جهش های توقف دوباره در ابتلا به سرطان ریه و ردپای به جا مانده از استعمال سیگار در DNA وجود دارد.

آن ها سپس تاثیر دفعات سیگار کشیدن را بررسی کردند. همان طور که انتظار می رفت، آن ها به این نتیجه رسیدند که هر چقدر فرد بیشتر سیگار بکشد، تعداد این جهش های خطرناک هم بیشتر می شود؛ به طبع آن، شاهد ابتلای فرد به یک نوع سرطان پیچیده تر هستیم که درمان آن کار سخت تری است.

علاوه بر این، محققان سایر فاکتورها و فرایندهایی که مسئول ایجاد تعداد زیادی از جهش های توقف دوباره بودند را نیز بررسی کردند. به این نوع جهش ها هم عنوان “جهش های غیرمنطقی” را دادند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که گروهی از آنزیم ها به نام APOBEC ارتباط قدرتمندی با جهش های توقف دوباره در سرطان سینه و سایر سرطان ها دارند.

عوامل دیگر مثل تبعیت از یک رژیم غذایی ناسالم و مصرف مشروبات الکلی نیز همین تاثیر مخرب را روی DNA دارد؛ با این حال، محققان می گویند در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارند تا مکانیسم های موجود را کاملا شناسایی کنند.

یافته های مطالعه

به گفته محققان، این جهش ها عمدتا در ژن هایی دیده می شود که به عنوان “سرکوبگرهای تومور” شناخته می شوند؛ این سرکوبگرها مسئول تولید پروتئین هایی هستند که به طور معمول جلوی ساخت سلول های عجیب و غریب و غیرطبیعی را می گیرند.

به گفته نینا آدلر، مسئول هدایت این مطالعه، “یافته های ما نشان می دهند که سیگار کشیدن باعث ایجاد تغییراتی در DNA شده که به طبع آن تولید سرکوبگرهای تومور متوقف می شود. در صورتی که این سرکوبگرها در بدن وجود نداشته باشند، سلول های غیرطبیعی به رشد خود ادامه می دهند بدون این که سپرهای دفاعی سلول ها قادر به شناسایی آن ها باشند. در این شرایط، فرد خیلی راحت به سرطان مبتلا می شود.”

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “همه می دانند که سیگار کشیدن باعث ابتلا به سرطان می شود اما حالا ما توانستیم یکی از مسیرهای این رابطه را در سطح مولکولی مشخص کنیم؛ این قدم مهمی است زیرا نشان می دهد که سبک زندگی تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به سرطان را دارد.”