مطالعه ای به تازگی در ژورنال آلزایمر و زوال عقل منتشر شده است که به ارتباط میان سبک زندگی و از دست دادن حافظه اشاره می کند. علاوه بر این، محققان در این مطالعه قصد دارند جواب این سوال را پیدا کنند: آیا همزمان که سن انسان ها بیشتر می شود، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می توان حافظه را تقویت و از مهارت های تفکر محافظت کرد یا خیر.

از دست دادن حافظه و سبک زندگی سالم؛ پیش زمینه

مطالعه ای به تازگی شروع شده است که ادعا می کند سبک زندگی و فاکتورهای خطرناک قابل اصلاح می توانند جلوی بروز زوال عقل را گرفته یا حتی تا 40 درصد شروع این عارضه را به تاخیر بیاندازند.

استفاده از چندین روش برای از میان بردن فاکتورهای خطرناک برای کاهش ریسک افت قدرت شناختی تاثیر بهتری در مقایسه با زمانی دارد که فقط از یک روش استفاده می شود. دلیل این امر هم این است که وقتی از چندین روش استفاده شود، می توان تغییراتی با توجه به نیازهای هر فرد ایجاد کرد و چالش های متنوع را شناسایی کرد.

محققان در این مطالعه قصد دارند دو فاکتور فعالیت بدنی و رژیم غذایی را بررسی کنند.

سبک زندگی سالم و از دست دادن حافظه

درباره این مطالعه با نام پوینتر

محققان در مطالعه پوینتر قصد دارند تاثیر دو فاکتور متمایز در سبک زندگی بر عملکرد شناختی 2.000 بزرگسال را در یک بازه دو ساله بررسی کنند. سن آن ها بین 60 تا 79 سال است. محققان آن را به دو دسته تقسیم کرده اند. در هر گروه بر یک سری از تغییرات در سبک زندگی تمرکز می شود؛ مثلا ورزش، رژیم غذایی، تحریک قدرت شناختی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و بیماری قلبی عروقی.

خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر این شرکت کنندگان را تهدید می کند. البته وضعیت شناختی شرکت کنندگان خطرناک نیست.

یافته های مطالعه

محققان وضعیت شناختی شرکت کنندگان را با توجه به یک تست خاص مشخص می کنند. حتی سازمان هماهنگ سازی داده آمریکا نیز یافته های این مطالعه را بررسی می کند تا از صحت آن ها اطمینان حاصل شود.

این مطالعه هنوز کامل نشده است و محققان گویند در سال 2025 نتایج نهایی و دقیق را منتشر می کنند. با این حال، آن ها ادعا می کنند که بین سبک زندگی (که آن ها در این مطالعه قصد دارد تاثیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی را ارزیابی کنند) و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل رابطه وجود دارد.

محققان در ادامه قصد دارند واکنش شناختی شرکت کنندگان نسبت به روش های درمان را بررسی کرده و با استفاده از متدها و تکنولوژی های مختلف، به چشم اندازهای جامعی درباره تاثیرات روش های درمانی فعلی بر پاتوفیزیولوژی مرتبط با با بیماری آلزایمر بپردازند.