به گفته محققان، تاثیر نور درمانی یا فتوبیومودلیشن برای درمان بیماری آلزایمر در هنگام خواب بیشتر از موقع بیداری است. معمولا همه شنیده ایم می گویند خواب بهترین دارو است. اما هنوز مشخص نیست که چرا مغز در هنگام خواب بهتر می تواند تجدید قوا کند. حتی مشخص نیست می توانیم این فرایندها را کنترل کنیم یا خیر. اگر همین طور باشد و انسان به این مکانیسم ها پی برده و بتواند این فرایندها را کنترل کند، تحولی در درمان بیماری های مختلفی ایجاد می شود.

تاثیر نور درمانی یا فتوبیومودلیشن بر درمان بیماری آلزایمر؛ پیش زمینه

مطالعات اخیر نشان داده اند که سیستم لنفاوی (به شبکه ای از بافت ها و اندام ها گفته می شود که در دفع مواد زائد و سموم از بدن نقش دارد. این سیستم بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود) قرار گرفته در مغز در هنگام خواب در بدن فعال می شود؛ در نتیجه این فرایند، متابولیت ها، مواد سمی و مولکول های غیرضروری از بافت های مغز خارج می شوند. اما وقتی فرد یک خواب راحت نداشته باشد و مدام بیدار شود، متابولیت ها به مقدار بیشتری در سیستم عصبی مرکزی (CNS) انباشته می شوند که به ضرر سلامت بدن انسان است. به عنوان مثال، خواب یک نشانگر زیستی برای پیشرفت بیماری آلزایمر است. علت این ادعا، این واقعیت است که در هنگام خواب یک نوع متابولیست سمی به نام بتا آمیلوئید از بافت مغز ترشح می شود.

در نتیجه بی خوابی نیز مواد سمی در سیستم عصبی مرکزی مغز انباشته شده و به مرور زمان باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

تاثیر درمانی نور درمانی بر بیماری آلزایمر

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود نشان داده اند که استفاده از تکنولوژی غیرتهاجمی نور درمانی در خواب به طور موثر باعث افزایش ترشح لنفاوی بتا آمیلوئید از بافت های مغز موش مبتلا به آلزایمر می شود.

در عین حال، آن ها در ادامه می گویند که تاثیر نور درمانی در هنگام خواب بسیار بیشتر از موقع بیداری است. استفاده از این روش در هنگام خواب شبیه این است که مغز را به یک ماشین ظرفشویی تبدیل کنید؛ این دستگاه به پاکسازی بافت های خود از بتا آمیلوئید کمک کرده و میزان مقاومت مغز در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

این مقاله با عنوان “مکانیسم های فتودرمانی بیماری آلزایمر در هنگام خواب و بیداری: نقش معنادار دستگاه لنفاوی” در ژورنال پیشروال در علم الکترونیک نوری منتشر شد.