آلزایمر یا فراموشی بیماری است که به دلیل اختلال مغزی ایجاد می شود. حتما شما هم با افراد سالمند و یا حتی جوانانی برخورد داشته اید که اندکی فراموش کار هستند. البته فراموشی در افراد امری طبیعی است، بخصوص زمانی که فرد وارد دوران سالخوردگی می شود اما باید فرد سالخورده تحت معاینه پزشکی قرار گیرد تا مطمین شوید که دچار آلزایمر نشده است. زیرا این بیماری به مرور پیشرفته کرده و فرد و افراد خانواده را دچار دردسرهای جدی خواهد نمود. پس اگر احساس کردید که ممکن است این بیماری به سراغ شما آمده باشد و یا در اقوام نزدیک فردی مبتلا به بیماری آلزایمر بوده حتما به صورت دوره ای به پزشک مراجعه کرده تا در صورت مبتلا شدن جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود. آلزایمر فقط یک فراموشی ساده نیست و با پیشرفت این بیماری فرد سالمند و فرد مراقب را به دردسرهای زیادی دچار می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علائم، راه های جلوگیری از مبتلا شده به این بیماری و روش های درمان آلزایمر آشنا سازیم.

آیا راه حلی برای جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر وجود دارد؟

در حال حاضر روش مشخصی برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری وجود ندارد اما دانشمندان بیان نموده اند داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش کردن و رژیم مدیترانه ای ممکن است ریسک مبتلا شدن به این بیماری را کاهش دهد. در رژیم غذایی مدیترانه ای باید از سیزیجات، ماهی و حبوبات استفاده شود. توجه نمایید اگر فردی در خانواده دچار آلزایمر بوده حتما به طور مرتب چکاپ شوید و متنظر ظهور علائم نباشید تا در صورت مبتلا بودن در مرحله اولیه جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و به تدریج پیشرفت می کند. آلزایمر در سالمندان ممکن است منجر به تغییرات شخصیتی، افسردگی، اختلال در صحبت کردن، خشم و یا حتی صدمه زدن به خود و یا اطرافیان شود. توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فراموشی این مواد غذایی را مصرف کنید: بلوبری، سبزیجات، چای سبز، دارچین، ماهی سالمون، زنجبیل، روغن زیتون، روغن نارگیل و گردو.

جهت استخدام پرستار سالمند با شماره تلفن 02632711000 مرکز پرستاری رازی کرج تماس بگیرید

امکان درمان فرد مبتلا به آلزایمر وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر آلزایمر هیچ درمانی ندارد و این بیماری به تدریج و یا با شدت منجر به آسیب عصبی در مغز می شود. شما تنها با تشخیص سریع می توانید از پیشرفت سریع این بیماری جلوگیری نمایید تا فرد سالمند مدت زمان بیشتری بتواند مستقل بوده وکارهای روزمره خود را انجام دهد. برخی از دانشمندان بر این باورند مصرف زنجبیل می تواند برخی از رفتارها و مشکلات بیمار های آلزایمری را کاهش دهد و از آن به عنوان یک روش درمانی استفاده می کنند. برخی از پزشکان نیز با تجویز برخی دارو ها سعی در کنترل پیشرفت بیماری دارند. و باز هم مهمم ترین توصیه پزشکان این است که اگر سابقه این بیماری در خانواده شما وجود دارد حتما در دوران سالخوردگی تحت مراقبت باشید تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود. از آنجا که آلزایمر یک بیماری لاعلاج است بهتر است در مراحل شدید این بیماری از یک پرستار سالمند آلزایمری برای کمک در نگهداری این افراد بهره ببرید.

راه های تشحیص بیماری آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر معمولا علائم خاصی ندارد و مهم ترین و اولین نشانه آن فراموشی می باشد. پس اگر فرد سالخورده دچار فراموشی های کوچک شد آنرا جدی گرفته و به پزشک مراجعه بفرمایید. پس از مراجعه به پزشک با استفاده از روش هایی که در ادامه بیان می شود می توان به تشخیص این بیماری رسید:

  1. انجام معاینات پزشکی: پیاده روی در اتاق، لحن صحبت کردن، حس بینایی و شنوایی و تعادل از جمله مواردی است که توسط پزشک چک می شود.
  2. آزمایش خون (برخی از بیماری ها مانند اختلال در تیرویید نیزمی تواند منجر به کاهش حافظه شود که در آزمایش خون مشخص می شود)
  3. تصویر برداری از مغز: MRI و سی تی اسکن از مواردی است که به تشخیص این بیماری کمک می کند.

روش های مرسوم برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در سالمندان

روش های مرسوم برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در سالمندان

همان طور که اشاره شد آلزایمر درمان ندارد. اما می توان با استفاده از روش هایی از پیشرفت سریع این بیماری جلوگیری کرد. از این روش ها می توان به کنترل دوره ای توسط پزشک و مصرف دارو و همچنین انجام فعالیت هایی که موجب تقویت مغز می شود اشاره نمود. برای درمان آلزایمر معمولا از داروهایی مانند دونپزیل، گالانتامین، ریواستیگمین و Memantine استفاده می شود. ممکن است بر حسب شرایط بیمار برخی از دارو های ضد افسردگی نیز تجویز شود. این داروها برای مدتی به بهبود نشانه های بیماری و کنترل پیشرفت آن کمک میکنند.

بیشتر بخوانید: نگهداری از بیمار آلزایمری در منزل

مراحل آلزایمر

این بیماری دارای مراحل خفیف تا پیشرفته است و از آنجایی که یک بیماری لاعلاج است تمام مبتلایان به آلزایمر این مراحل را طی خواهند نمود.

  • بدون اخلال: در مرحله اولیه فرد دچار علائمی نبوده و مشکلات وی قابل تشخیص نیست.
  • زوال بسیار خفیف: ممکن است برخی از چیزها را گم کند و یا برخی از امور را فراموش کند.
  • زوال خفیف: مشکل در صحبت کردن، فراموش کردن نام افراد، فراموش کردن برخی از امور روزمره
  • زوال متوسط: ناتوانی در انجام محاسبات، فراموش کردن خاطرات زندگی، اختلال در حافظه کوتاه مدت
  • زوال شدید:  گیجی، ناتوانی در یاداوری مسائل ساده (در این مرحله فرد نیاز به مراقبت دارد)
  • مرحله بسیار پیشرفته بیماری: ناتوانی در حرکت نمودن، بلع غذا و فراموش نمودن کلی اعضای خانواده

جهت استخدام پرستار سالمند با شماره تلفن 02632711000 مرکز پرستاری رازی کرج تماس بگیرید

چگونه از سالمندان مبتلا به آلزایمر نگهداری کنیم؟

بیماران و سالمندان مبتلا به آلزایمر مانند یک کودک نیاز به نگهداری و توجه دارند. این افراد ممکن است به تدریج قادر به انجام کارهای شخصی خود نیز نباشد و در این مرحله نگهداری از آن ها بسیار مشکل می شود. در بسیاری از خانواده ها اعضای خانواده وظیفه مراقبت از فرد سالمند را بر عهده می گیرند اما اگرتوانایی و یا وقت لازم برای این امر را ندارید می توانید از یک پرستار سالمند در کرج کمک بگیرید. پرستار سالمند آلزایمری یک مراقب 24 ساعته و یا ساعتی برای بیمار شما بوده و کمک می کند تا فرد سالمند مبتلا به آلزایمر، تمام کارهای شخصی خود را انجام دهد. باید بدانید نگهداری از افراد آلزایمری ممکن است خود مراقب را نیز دچار مشکلاتی نماید و اگر سالمند شما در مرحله های شدید این بیماری به سر می برد توصیه می شود حتما از یک پرستار برای مراقبت از وی کمک بگیرید. از مشکلاتی که برای شخص مراقب ممکن است پیش بیاید می توان به این موارد اشاره نمود:

  • خشم، افسردگی، تغییرات در خلق و خو
  • درد در قسمت ستون فقرات، کمر، دست و پا. زیرا در مرحله شدید دیگر فرد قادر به حرکت کردن نیست و فردمراقب مجبور می شود بیمار را جابجا کند.
  • مشلات در تمرکز و خواب

اگر شما وظیفه مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر را بر عهده دارید توصیه می شود حداقل یک ساعت از روز را صرف اموری نمایید که به آن علاقه دارید تا بتوانید با روحیه بهتر به کار نگهداری از عزیزتان ادامه دهید و به سلامت روح و جسم شما نیز صدمه ای وارد نشود.

روش های تمرینی به منظور افزایش تمرکز و جلوگیری از پیشرفت آلزایمر در بیماران

روش های تمرینی به منظور افزایش تمرکز و جلوگیری از پیشرفت آلزایمر در بیماران

علاوه بر مصرف دارو با استفاده از تمرین ها و انجام برخی کارها می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. این روش ها می تواند برای فرد نگهدارنده و پرستار سالمند هم جالب باشد.

  • انجام بازی هایی مانند: سودوکو، بازی هایو، بازی جنگا، بازی هپی کیوب و یا درست کردن پازل
  • سعی کنید بصورت هفتگی عکس های خانوادگی خود را با فرد سالمند مرور کنید تا تداعی شود و با مرور خاطرات قدیمی به پرورش مغز وی کمک کنید.
  • با فرد سالمند جدول ضرب کار کنید. این یکی از بهترین روش ها برای افزایش تمرکز در این اشخاص می باشد.
  • پیاده روی به صورت برعکس، راه رفتن رو به عقب را با او تمرین کنید تا تمرکزش افزایش یابد.

این موارد روش هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است که می توانید با صبر و حوصله با فرد سالمند انجام دهید. همچنین می توانید برای استفاده از خدمات پرستاری از سالمند و بیمار با موسسه پرستاری رازی تماس بگیرید.

 

جهت استخدام پرستار سالمند با شماره تلفن 02632711000 مرکز پرستاری رازی کرج تماس بگیرید

 

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت www.mehravaran-razi.ir مراجعه کنید.