در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان تاثیر خواب کافی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان را بررسی کرده اند.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “پوکی استخوان دلایل زیادی دارد؛ مثل تغییر در هورمون ها، افزایش سن و سبک زندگی. اما بعضی از بیمارانی را دیده ام که پوکی استخوان در آن ها دلیلی ندارد. به همین خاطر هم باید فاکتورهای ریسک جدید و منحصر به فرد را شناسایی کنیم. یکی از این فاکتورها، خواب است.”

تراکم استخوان و خواب چگونه به مرور زمان تغییر می کنند؟

اواسط دهه 20 زندگی، زمانی است که تراکم مواد معدنی استخوان به حداکثر خود می رسد. علاوه بر این، میزان مواد معدنی در بدن آقایان حتی از بدن خانم ها هم بیشتر می شود. یکی از فاکتورهای شکستگی استخوان در آینده نزدیک هم همین مورد است.

بعد از این که تراکم مواد معدنی به حداکثر خودش می رسد، تا چند دهه میزان مواد معدنی ثابت باقی می ماند. اما خانم ها بعد از این که وارد دوره یائسگی می شوند و آقایان همزمان با افزایش سن، تراکم استخوان شان کم می شود.

الگوهای خواب هم در گذر زمان تغییر می کنند. همزمان که سن بیشتر می شود، مجموع زمان خواب کم می شود. علاوه بر این، شاهد افزایش تاخیر در شروع خواب هستیم؛ به عبارت دیگر، مدت زمان لازم برای خوابیدن هم بیشتر می شود.

خواب کافی و پیشگیری از پوکی استخوان

خواب چه ارتباطی به سلامت استخوان دارد؟

به گفته دستیار پروفسور مطالعه، “ژن هایی که کنترل ساعت داخلی بدن را در دست دارند، در تمام سلول های استخوان هم دیده می شوند. وقتی که این سلول ها باعث تشکیل استخوان می شوند، ترکیبات خاصی را وارد جریان خون می کنند.”

این نشانگرهای مربوط به تحلیل و تشکیل استخوان، از یک ریتم روزانه تبعیت می کنند. این ریتم بیشتر برای تحلیل استخوان دیده می شود تا ساخت آن.

وی در ادامه می گوید، “این ریتم اهمیت بسزایی در متابولیسم نرمال استخوان داشته و نشان می دهد که وقفه در خواب مستقیما سلامت استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد.”

تحقیق درباره ارتباط میان خواب و سلامت استخوان

محققان برای این که اطلاعات بیشتری درباره این رابطه به دست آورند، نحوه واکنش نشانگرهای مربوط به تغییر استخوان نسبت به نداشتن خواب کافی و وقفه در ریتم شبانه روزی را بررسی کردند.

به همین منظور، از شرکت کنندگان خواسته شد تا در یک محیط کاملا کنترل شده زندگی کنند. آن ها از ساعت بی اطلاع بودند و به جای 24 ساعت، یک شبانه روز برایشان 28 ساعت در نظر گرفته شد.

محققان میزان نشانگرهای مربوط به تغییر استخوان را در آغاز و پایان دوره مطالعه اندازه گیری کردند. در واکنش به وقفه در خواب و ریتم شبانه روزی، این نشانگرها در بدن آقایان و خانم ها حسابی تغییر کرده بود.

از جمله این تغییرات مخرب می توان به کاهش تعداد نشانگرهای ساخت استخوان اشاره کرد. علاوه بر این، تعداد نشانگرهای تحلیل استخوان در بدن خانم های جوان حسابی زیاد شده بود.

به گفته محققان، در چنین وضعیتی، فرد دچار تحلیل و پوکی استخوان شده و ریسک شکستگی استخوان در او زیاد می شود.

منبع