بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک عارضه شناخته شده است که بیش از 30 درصد از جمعیت جهان را هدف قرار داده است. نشانه ابتلا به این بیماری، انباشته شدن چربی در این اندام مهم یعنی کبد است. البته نشانه های دیگری هم دارند، مثل چاقی مفرط (که با تفسیر بی ام آی مشخص می شود)، ابتلا به دیابت نوع دو و سندرم سوخت و ساز. در سال 2020 محققان از یک عارضه جدید به نام بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک (MAFLD) پرده برداری کردند. بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک علاوه بر چربی کبد، در کنار حداقل یکی از این سه ریسک متابولیک شناخته می شود: یعنی اضافه وزن یا چاقی مفرط، ابتلا به دیابت نوع دو یا شواهدی دال بر وجود اختلال در سوخت و ساز بدن.

بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک؛ درباره این مطالعه

تحلیل متا که اخیرا توسط مینگ هائو ژنگ در بیمارستان دانشگاه پزشکی ونگزو انجام شد، نشان داد 38.8 درصد از بزرگسالان سراسر جهان به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک مبتلا هستند. این عارضه تا جایی پیشرفت کرده که به سیروز کبدی تبدیل شده و زمینه برای پیشرفت بعضی از بیماری مهم که منشا آن ها بیرون از کبد است را فراهم می کند. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری قلبی عروقی (مانند آنژین) و بیماری کلیوی مزمن (که یکی از نشانه های آن بی اشتهایی است) اشاره کرد.

این عارضه به حدی مهم است که اگر پیشرفت کند، به سیروز کبدی تبدیل شده و سلامتی فرد را به خطر می اندازد. در حال حاضر هیچ راهکاری برای درمان دائم بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک وجود ندارد. اما خوشبختانه روش هایی برای کنترل بیماری و پیشگیری از بروز عواقب ناشی از آن وجود دارد. در روش های درمانی فعلی بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک بر ایجاد تغییرات در سبک زندگی، مثلا کاهش وزن (که با داروی ویگووی نیز میسر شده است)، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم تاکید می شود.

میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری کلیوی مزمن (CKD) مبتلا هستند. نشانه این بیماری این است که کلیه دیگر مثل روزهای سابق به وظایف خودش عمل نکرده و روز به روز ضعیف تر می شود. پیشرفت این بیماری مساوی با افزایش میزان ناخوشی و مرگ و میر است. در سال 2017 تخمین زده می شد 9 درصد از مردم دنیا به بیماری کلیوی مزمن مبتلا هستند.

کبد چرب و بیماری کلیوی مزمن

یافته های این مطالعه

شواهد زیادی به دست آمده است مبنی بر این که بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک فاکتور خطرناک در ابتلا به بیماری کلیوی مزمن می باشد. همان طور که در قسمت بالا هم گفتیم، نشانه ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک، انباشته شدن چربی در این اندام مهم است که معمولا با چاقی مفرط، ابتلا به دیابت نوع دو و سندرم سوخت و ساز نیز همراه می شود.

بر اساس مطالعه ای که به تازگی انجام شد، احتمال ابتلای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک به بیماری مزمن کلیه بیشتر از افراد سالم است. در این تحلیل متا، اطلاعات بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان وجود داشت که همگی بررسی شد.

محققان در نتیجه انجام این مطالعه متوجه شدند افرادی که به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک مبتلا هستند، در مقایسه با افرادی که بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک ندارند، تا 20 درصد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری کلیوی مزمن قرار دارند. حتی اگر بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک در بدن بیمار پیشرفت کرده باشد نیز خطر بیشتری او را تهدید می کند. محققان می گویند برای این که بتوانیم مانع ابتلای بیماران به بیماری مزمن کلیوی شده و آن را درمان کنیم، می توانیم بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک را هدف قرار دهیم.

آن ها در بخش دیگری از مطالعه به این نکته اشاره کردند که مطالعات فعلی کافی نیست و باید مطالعات بیشتری انجام شده تا یافته ها تایید شوند. علاوه بر این، مکانیسم هایی که باعث می شوند این بیماری به فاکتور خطرناکی در ابتلا به بیماری مزمن کلیوی تبدیل شود نیز باید مشخص شوند.

 آخرین کلام

گروهی از محققان در آخرین بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که 38.8 درصد از بزرگسالان سراسر جهان به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک مبتلا هستند. علائم این بیماری شامل چاقی مفرط، ابتلا به دیابت نوع دو و ابتلا به سندرم سوخت و ساز است.

از طرف مقابل، بیماری کلیوی مزمن نیز تقریبا یک میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا کرده است. وقتی فرد به این بیماری مبتلا می شوند، کلیه دیگر نمی تواند مثل سابق به وظایف خودش رسیدگی کند. امروزه دانشمندان ادعا می کنند بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک یک فاکتور خطرناک برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه است و اگر بتوانند به مکانیسم های موجود در این رابطه پی ببرند، می توانند روش های موثرتری برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری مزمن کلیه پیدا کنند.