ذهنیت و روحیه قابل تغییر بوده و به محیط اطراف مان بستگی دارد. معمولا مسائلی که خارج از کنترل هستند، حسابی ذهن مان را مشغول می کنند.

ذهنیت چگونه ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تصور کنید مدیر یک شرکت هستید و اعضای تیم را دور هم جمع کرده اید تا راهکاری برای مشکل موجود پیدا کنید. آیا شما باید به ذهنیت و روحیه آن ها اهمیت دهید؟

قطعا باید اهمیت دهید. افکار تحت تاثیر احساسات قرار دارند و نادیده گرفتن احساسات کار اشتباهی است. وقتی که افراد احساس خوبی داشته باشند، خلاق می شوند و با ارائه راهکارهای منحصر به فرد خیلی بهتر می توانند مشکلات را حل کنند.

مثلا اگر می خواهید افکار خلاقانه اعضای تیم را بشنوید، جلسه را با یک کلیپ جالب یا کلیپی در رسانه های اجتماعی شروع کنید. این کار باعث بهبود روحیه آن ها می شود.

ارکان “وضعیت ذهنی”

ذهنیت از چندین رکن تشکیل شده است که عبارت اند از:

  • توجه: مهم ترین رکن که برای ارزیابی محیط اطراف از آن استفاده می کنیم.
  • ادراک: اطلاعاتی که از طریق پنج حس بویایی، چشایی، لامسه، شنوایی و بینایی جمع آوری می کنیم، به ادراک شکل می دهند.
  • پذیرش تجربیات جدید: این که ریسک پذیر یا از طرف مقابل، ریسک گریز شوید.

اغییر ذهنیت و روحیه

نکاتی برای تقویت ذهنیت و روحیه

گاهی اوقات باید محدوده فکری مان را گسترده تر کنیم. از طرف مقابل، گاهی اوقات هم فقط باید روی یک موضوع خاص تمرکز کنیم. با دانستن نکاتی در این زمینه، می توانیم ذهنیت مان را بر اساس محیط اطراف تنظیم کنیم.

می توانیم به شیوه های مختلفی درباره یک شرایط خاص فکر کنیم و تفکرات ما نسبت به این وقایع است که به رفتار کلی مان شکل می دهند.

البته گاهی اوقات هم نحوه رفتارمان خارج از کنترل مان قرار دارد؛ مثلا وقتی که یک خبر خوب می شنویم و نمی توانیم محرک را کنترل کنیم.

با این حال، راه های بسیاری برای تنظیم ذهنیت و روحیه وجود دارد که با به کارگیری آن ها می توانیم مطابق با شرایط و محیط به افکارمان شکل دهیم. این روش ها عبارت اند از:

  • دست به کار شده و در قدم اول از وضعیت ذهنی و روحیه خود مطلع شوید. مدیتیشن و مراقبه، راهی بی نظیر برای ارزیابی وضعیت درونی بدن است.
  • از مکان های جدید دیدن کرده و غذاهای جدید را امتحان کنید؛ یا اصلا کاری را انجام دهید که خارج از محیط امن تان است و انجام آن برایتان راحت نیست.
  • کارهایی برای بهبود روحیه تان انجام دهید. گاهی اوقات فقط با خوردن یک بستنی و خوراکی شیرین یا تماشای یک فیلم کمدی حسابی حس و حالمان تغییر می کند.
  • وضعیت ذهنی و روحیه تان در ساعات مختلف شبانه روز را بررسی کنید.
  • برای این که عملکرد بهتری داشته باشید، باید ذهنیت و روحیه تان را تغییر دهید. به عنوان مثال، بهترین راه برای پیدا کردن راهکار برای مشکلات، سرزنده بودن است. وقتی که خوشحال و سرزنده هستید، ریسک پذیر می شوید.

به مرور زمان، انجام این کارها برایتان طبیعی و نرمال می شود.

منبع