به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که اینولین باعث بروز التهاب روده شده و شدت بیماری التهاب روده را بیشتر می کند.

با استفاده از این یافته ها می توان انواع رژیم غذایی را برای افراد تجویز کرد تا علائم التهاب روده کم و وضعیت روده بهتر شود.

اینولین و التهاب روده؛ پیش زمینه

اینولین یک نوع فیبر موجود در غذاهای گیاهی و مکمل های حاوی فیبر است. این نوع فیبر در خوراکی هایی مثل سیر، پیازچه و سیب زمینی ترش وجود دارد.

فیبرهای رژیمی از جمله اینولین، جایگاه مهمی در رژیم غذایی دارند. میکروبیوم روده اینولین و سایر فیبرهای رژیمی را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تبدیل می کند. به طبع آن، یک گروه از سلول های ایمنی بدن به نام سلول های تی فعال شده و التهاب کل بدن را کم می کنند.

به همین خاطر هم این روزها مصرف فیبر رژیمی زیاد شده است.

اینولین و التهاب روده

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان می دهد زمانی که این نوع فیبر وارد روده می شود، میکروب های موجود در روده را تحریک به آزاد سازی اسیدهای صفرا می کند. این گروه از اسیدها هم خودشان میزان تولید مولکول هایی که باعث بروز التهاب در روده می شوند را زیاد می کنند.

علاوه بر این، یک نوع پروتئین به نام IL-33 باعث می شود تا یک گروه از سلول های ایمنی بدن به نام سلول های لنفوئید ذاتی گروه دوم فعال شود. در نتیجه این فعال سازی، دستگاه ایمنی بدن بیشتر در برابر واکنش های آلرژیک مشابه عکس العمل نشان می دهد.

بررسی های محققان بر روی مدل حیوانی مبتلا به بیماری التهابی روده نشان داد زمانی که دستگاه ایمنی بدن واکنش بیشتری نشان دهد، به روده آسیب زده و باعث بروز علائم ناخوشایند می شود.

زمانی که میزان اسیدهای صفرا زیاد شود، سلول های لنفوئید ذاتی گروه دوم  میزان تولید یک نوع پروتئین التهابی به نام IL-5 را زیاد می کنند. سلول های لنفوئید ذاتی گروه دوم هم دیگر نمی توانند یک نوع پروتئین به نام آمفی‌ رگولین را تولید کنند. این پروتئین مسئولیت محافظت از بافت را بر عهده دارد.

سیستم ایمنی بدن در واکنش به این تغییرات، یک گروه از سلول های ایمنی به نام ائوزینوفیل ها را تولید می کند. این گروه از سلول ها هم باعث افزایش التهاب و آسیب به بافت می شوند.

همین گروه از محققان در سال 2022 مطالعه ای انجام داده بودند و مشخص شد که وقتی میزان ائوزینوفیل ها زیاد شود، از بدن در برابر عفونت های انگلی محافظت می کند. با این حال، این زنجیره واکنش ها باعث بروز التهاب روده، کاهش وزن و علائم دیگر مثل اسهال در مدل مبتلا به بیماری التهاب روده شده بود.

حالا این یافته ها نشان می دهند که چرا رژیم های غذایی سرشار از فیبر باعث بروز بیماری التهاب روده در افراد می شوند. با کمک این اطلاعات می توان میزان علائم و آسیب روده در بیماران مبتلا به بیماری التهاب روده یا بیماری های مرتبط را کم کرد.

به گفته محققان، باید هر چه زودتر راه های جدیدی برای درمان این بیماری های روده پیدا شود. روش های موجود ریسک ابتلا به عفونت یا بیماری های خود ایمنی را زیاد می کنند.

منبع