در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان تاثیرات اینولین بر مجموعه های میکروبی روده و به طبع آن، نابودی ماهیچه اسکلتی قربانیان سوختگی را بررسی می کنند.

اینولین یک نوع پری بیوتیک بوده و به طور طبیعی در بیش از 36.000 گونه گیاهی از جمله آگاو، مارچوبه، موز، کاسنی، سیر، سیب زمینی ترش، پیاز و گندم وجود دارد.

قربانیان سوختگی و اینولین

آیا میکروبیوم روده می تواند سوختگی بدن را درمان کند؟

سوختگی، به ویژه سوختگی شدید درجه سوم، باعث نابودی ماهیچه های اسکلتی می شود. به تازگی نیز دانشمندان متوجه شدند که سوختگی شدید حتی مجموعه های میکروبی روده را هم تحت تاثیر قرار داده و این وضعیت تا بلند مدت ادامه خواهد داشت.

نابودی ماهیچه های اسکلتی یکی از فاکتورهای اصلی در سوختگی شدید است که هم بر شدت علائم بعد از بهبودی و هم بر دوره بهبودی تاثیر می گذارد. استرس، واکنش التهابی سیستماتیک و کاهش فعالیت بدنی، همگی دوره بهبودی را طولانی تر می کنند.

میکروبیوم روده نقش بسزایی در سلامت بدن دارد و اگر ترکیب آن تغییر کند، تاثیرات بسزایی بر سیستم عصبی، دستگاه گوارش و سیستم قلبی عروقی خواهد داشت.

اخیرا محققان در جدیدترین بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که سوختگی شدید باعث تغییر تنوع و تعداد میکروبیوتای روده شده و به طبع آن، پاتوژن های فرصت طلب زیاد می شوند.

اینولین ها، گونه ای از قندهای طبیعی (پلی ساکارید) متعلق به دسته فراکتان ها (قندهای موجود در میوه) هستند. مطالعات جدید نشان داده است که این گونه قندها می توانند تعداد باکتروئیدها و بیدوفیدو باکترهای موجود در میکروبیوم را تنظیم کنند. بعلاوه، اینولین ها از خواص ضدالتهابی برخوردار بوده و نمی گذارند عضلات نابود شوند.

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی تاثیرات مکمل اینولین در به هم خوردن تعادل در میکروبیوم روده و نابودی ماهیچه ها در موش هایی بود که دچار سوختگی شده بودند.

موش ها برای بررسی به چهار گروه تقسیم شدند: سوختگی ساختگی، سوختگی، مداخله با اینولین و تایید سوختگی. سپس محققان مطالعات خود را شروع کردند.

محققان به منظور بررسی ترکیب میکروبیوم روده و ترشح متابولیت ها و همین طور، مشاهده هر گونه تغییری که در این بازه زمانی رخ داده است، پروتئین و توالی ژن های موش ها را ارزیابی کردند.

یافته های مطالعه

بررسی روزانه وزن، غذای مصرفی، حجم عضلات و حجم چربی ها نشان داد که وزن بدن موش های گروه دوم و چهارم در شش روز اول بعد از سوختگی به طور قابل توجهی کم شده است. بیشترین میزان کاهش وزن در موش های گروه دوم مشاهده شد؛ کاهش 7.28 درصدی وزن.

اما موش های گروه سوم که با اینولین درمان شده بودند، فقط 2.94 درصد کاهش وزن داشتند.

موش های گروه دوم، سوم و چهارم هم به مرور بیشتر غذا خوردند. بیشترین تاثیر اینولین را در گروه سوم می توان مشاهده کرد زیرا آن ها بیشترین مصرف غذا را داشتند.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که سوختگی باعث ایجاد تداخل در میکروبیوم روده شده و به طبع آن، بیان پروتئین در سطح سیستماتیک تغییر می کند. اینولین می تواند این روند را وارونه کرده و سرعت دوره بهبودی را زیاد کند.