استرس و افزایش وزن یک رابطه مستقیم با هم دارند. حتما شما هم تا حالا برایتان پیش آمده که استرس داشته باشید و آنقدر غذا و هله هوله بخورید که انگار فردایی وجود ندارد! اما متاسفانه “فردا” از راه رسیده و حالا شکم تان کمی بزرگ تر شده است. این افزایش وزن صرفا به خاطر مصرف چندین کالری بیشتر می باشد یا به خاطر وجود رابطه ای بین استرس و چاقی است؟ هر دو جواب درست هستند.

بیش از چیزی که تصور می کنید استرس روی بدن تاثیر می گذارد. یکی از این تاثیرات هم زیاد شدن وزن است.

استرس و بدن

استرس تاثیر خارق العاده ای بر سلامت جسمانی و سلامت روان دارد. در صورتی که استرس ادامه داشته باشد و حتی فرد دچار استرس مزمن شود، این بیماری ها و مشکلات به طور جدی تری او را تهدید می کنند:

استرس و چاقی

استرس چگونه باعث چاقی می شود؟

استرس به چهار طریق باعث چاقی می شود:

1. استرس مزمن باعث تمایل شدید به غذا خوردن و چاقی می شود.

وقتی استرس دارید، دلتان می خواهد با غذا خوردن و صد البته، خوردن هله هوله، خودتان را آرام کنید. حتی پزشکان هم می گویند احتمال این که انسان در این شرایط یک بسته چیپس سیب زمینی کنار دستش بگذارد و بخورد، بیشتر از این است که به سراغ غذاهای سالم برود.

به گفته محققان، “هوس غذایی باعث افزایش میزان هورمون استرس کورتیزول و هورمون “گرسنگی” به نام گرلین می شود؛ این هورمون باعث افزایش اشتها شده و فرد دوست دارد بیشتر چربی و قند (کربوهیدرات) مصرف کند. پس انسان در این شرایط به طور غریزی به سمت پیتزا، پاستا و غذاهای فراوری شده کشیده می شود.”

2. میزان اثرگذاری انسولین با استرس مزمن کم می شود.

انسولین یک هورمون مهم مسئول تنظیم قند خون می باشد. اما وقتی استرس مزمن دارید، انسولین نمی تواند به درستی وظایف خودش را انجام دهد؛ به طبع آن هم با افزایش چربی شکم، چاقی مفرط و دیابت نوع دو مواجه می شوید.

3. هر چقدر استرس بیشتر شود، چربی های شکم هم بیشتر می شوند و چاق می شوید.

یکی از دلایل بزرگ شدن شکم، زیاد شدن میزان هورمون استرس کورتیزول در بدن است. وقتی چربی شکمی بیشتر شود، بدن در برابر انسولین مقاومت بیشتری از خود نشان داده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتر می شود.

4. با وجود استرس، یک خواب راحت غیرممکن می شود.

کورتیزول صرفا یک هورمون استرس نیست؛ بلکه در تنظیم ابعاد دیگر سلامتی مثل خواب هم نقش دارد.

اگر مقدار این هورمون در بدن به اندازه کافی باشد، صبح ها راحت از خواب بیدار می شوید. اما اگر مقدارش زیاد شود، یا شب ها نمی توانید راحت بخوابید یا خواب تان کمتر می شود. علاوه بر این، میزان ذخیره چربی در شکم و احساس گشنگی هم بیشتر می شود.

برای کم شدن استرس چی بخورم؟

بهتر است منابع سرشار از فیبر را انتخاب کنید:

  • غلات سبوس دار مانند کینوآ یا برنج قهوه ای؛
  • نان های سبوس دار؛
  • آجیل و خشکبار مثل بادام، پسته یا گردو؛
  • دانه ها مانند تخم کتان یا دانه چیا؛
  • سبزیجات برگ دار و سبز مثل کلم بروکلی.