بر اساس یافته های ارائه شده یک مطالعه در جلسه سالانه علم بیهوشی 2023، هدست واقعیت مجازی یک ابزار موثر و قابل اعتماد است که بسیاری از پدر و مادرها یا پرستاران بعد از عمل جراحی فرزندشان می توانند از آن استفاده کرده تا اضطراب و استرس کمتری داشته باشند.

به گفته توماس جی کاروسو، نویسنده ارشد این مطالعه، “وقتی کودکی تحت عمل جراحی قرار می گیرد، این تجربه نه تنها برای خودش بلکه برای کل خانواده سخت بوده و همه را از نظر احساسی تحت تاثیر قرار می دهد. ما قصد داریم با ارائه روش های مراقبت در خانواده، هم وضعیت بیمار و هم وضعیت پدر و مادر و پرستاران را بهبود ببخشیم. وقتی یکی از عزیزان در خانواده تحت عمل جراحی قرار می گیرد، نه تنها در هنگام عمل بلکه قبل و بعد از آن هم همگی حسابی مضطرب می شوند. یافته های ما نشان می دهند که هر زمان خانواده ها از ابزارهای قدرت گرفته از واقعیت مجازی استفاده کنند، در مقایسه با روش های استاندارد مراقبت در بیمارستان، شاهد کاهش میزان اضطراب هستیم.”

هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی؛ درباره مطالعه

تقریبا 74 درصد از والدین قبل از شروع عمل جراحی عزیزان شان استرس دارند. به همین خاطر هم بعضی از بیمارستان ها برای درمان اضطراب پدر و مادرها هم دست به کار شده اند.

اضطراب والدین امر خوشایندی نیست زیرا استرس و دلشوره خودشان را به بچه ها هم منتقل می کنند. وقتی که اضطراب بچه ها هم بیشتر شود در روند بیهوشی تداخل ایجاد شده، دوره بهبودی طولانی شده، بیمار بعد از عمل بیشتر درد داشته و هذیان می گوید. در مجموع، سطح رضایت بیمار خیلی کم می شود.

26 پدر و مادر و پرستار در این مطالعه حضور داشتند. فرزند آن ها قرار بود تحت عمل غیرتهاجمی یا جراحی معمولی قرار بگیرد. محققان از ابزارهای قدرت گرفته از واقعیت مجازی و هدست واقعیت مجازی استفاده کردند تا پدر و مادرها را تشویق به آرامش کنند. برنامه نصب شده روی هدست که مخصوص مدیتیشن و مراقبه از ذهن بود نیز توسط محققان در دانشگاه استنفورد تولید شده بود. همزمان تصاویری از مناظر طبیعی هم تولید می شد تا هم به صورت دیداری و هم شنیداری حس آرامش را به والدین القا کند.

54 درصد از پدر و مادرها از این تکنولوژی استفاده کردند و از 46 درصد دیگر خواسته شد در اتاق منتظر مانده و استراحت کنند (“اصول استاندارد مراقبت” در بیمارستان ها). از گروه اول خواسته شد تا برای مدت شش دقیقه و همزمان با شروع عمل جراحی فرزندشان، از این هدست ها استفاده کنند.

یافته های مطالعه

قبل از شروع استفاده از هدست واقعیت مجازی، سطح اضطراب گروه اول برابر با 56.5 درصد و گروه دوم نیز 50.3 درصد بود. اما بلافاصله بعد از این که گروه اول از هدست استفاده کردند، میزان استرس شان به 33.1 افت کرد. این در حالی است که میزان اضطراب گروه دوم نه تنها کمتر نشد، بله به 51.4 درصد رسید.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “تکنولوژی های غوطه ور کننده مانند واقعیت مجازی، یک روش جدید و بی خطر برای درمان اضطراب محسوب می شوند.”