بهترین بهترین عمل جراحی برای سرطان سینه کدام است؟ آیا برداشتن هر دو سینه به عنوان یک راه حل برای درمان زود هنگام سرطان سینه موثر است؟ آیا خانم هایی که این روش را برای درمان خود انتخاب می کنند از خطرات بازگشت دوباره بیماری اطلاعی دارند؟

تنها دلیل برای برداشتن هر دو سینه برای درمان زود هنگام سرطان پستان، این است که ابتلا به این بیماری یک سابقه خانوادگی خیلی قوی در فرد داشته باشد و جواب آزمایش او برای جهش ژنتیکی همراه با سرطان پستان مثبت و مبهم باشد. در غیر اینصورت، خطر رشد سرطان در پستان مخالف بسیار کم است و بزرگ ترین خطری که وجود دارد، پراکنده شدن سرطان و بیماری از طریق سینه مبتلا به سرطان به نواحی دیگر بدن است.

عمل جراحی لامپکتومی چیست؟

در طول سالیان گذشته، مطالعات و تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که میزان زنده ماندن با درمان زود هنگام سرطان پستان با روش های جراحی لامپکتومی و محافظت از سینه با روش جراحی ماستکتومی برای خانم هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را ندارند، بالاست و به نظر می رسد که خانم ها متوجه این موضوع شده اند.

در تحقیقاتی که مرکز سرطان ام دی ادرسون در هاستون انجام داده و در سال 2015 منتشر شده، نشان داده است که خانم ها بیشتر روش لامپکتومی را برای درمان خود انتخاب می کنند و تمایلی به روش برداشتن هر دو سینه برای درمان بیماری خود ندارند.

حتما بخوانید: تومور فیلودس پستان ؛ علائم، نحوه ی تشخیص و درمان

آمار و ارقام مربوط به خانم هایی که در سال 1988 روش لامپکتومی را انتخاب می کردند، 54 درصد بود که این میزان تا سال 2011 به بیش از 60 درصد افزایش یافته است.

بعضی از خانم ها مخالف روش لامپکتومی هستند؛ زیرا بعد از انجام این روش بایستی شش هفته رادیو درمانی انجام دهند. رادیو درمانی پنج بار در هفته انجام می شود و برای افرادی که به امکانات دسترسی ندارند و در منطقه مورد سکونت شان بهداشت در سطح قابل قبول وجود ندارد، این روش اصلا مناسب نیست.

همین طور، این روش را برای افرادی که نمی توانند تمام وقت مرخصی بگیرند یا این که وظایفی در خانواده بر روی دوش شان است که با برنامه درمانی شان در تداخل است، هم این روش را توصیه نمی کنند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهند که در سال های 1988 تا 2011، تعداد 728.000 خانم در مراحل اولیه سرطان پستان درمان شده اند، کسانی که لامپکتومی را انتخاب کرده بودند، به نظر تحصیلات بیشتری داشتند و بین سنین 52 تا 61 بودند و نه جوان تر.

حتما بخوانید: توده داخل پستان چپ نشانه چیست؟ بیماری ساده یا سرطان بدخیم؟

خانم هایی که تحت پوشش بیمه نبودند، تمایل کمتری به انتخاب روش لامپتومی برای درمان سرطان سینه خود داشتند.

اعداد و ارقام جدیدی که در سال 2014 در یک نظرسنجی منتشر شده، آشکار کرده است که بیش از نیمی از خانم هایی که به تازگی ابتلا به سرطان پستان در آن تشخیص داده شده، در آن زمان یا حتی زودتر، فکر اشتباهی درباره روش برداشتن هر دو سینه داشتند و به گمان آن ها این روش بهترین راهکاری است که زنده ماندن طولانی مدت و جان شان را ضمانت می کند.

نتایج مطالعات انجام شده بر روی 150 خانم در 4ام سپتامبر سال 2014 در نشست سرطان سینه در سن فرانسیسکو ارائه شد. این مطالعات نشان داد که 58 درصد از خانم هایی که در این تحقیق حضور داشتند، روش برداشتن هر دو سینه خود به محض این که سرطان شان مشخص شده، انتخاب کرده اند. همین طور، تقریبا دو سوم این خانم ها همگی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان داشته اند؛ اما تقریبا یک چهارم از خانم هایی که تمایلی به برداشتن هر دو سینه شان ندارند، نیمی از آن ها همگی ابتلا به سرطان در آن ها سابقه خانوادگی داشت.

علاوه بر این، در این نظر خواهی آشکار شده، خانم هایی که روش برداشتن هر دو سینه خود را انتخاب می کنند، درباره سرطان پستان اطلاعات خیلی کمتری در مقایسه با افراد حاضر در این مطالعه، اطلاعات کمتری داشتند. 68 درصد معتقد بودند که برداشتن هر دو سینه خطر بازگشت دوباره سرطان را از بین خواهد برد.

براساس اطلاعات و داده های موجود، بیش از 98 درصد از خانم هایی که ابتلا به سرطان پستان در مرحله اول در آن ها تشخیص داده می شود، تا بیش از 10 سال زنده خواهند ماند، و 90 درصد آن ها تا 20 سال آینده به زندگی خود ادامه خواهند داد.

حتما بخوانید: علت درد پستان ها چیست و چگونه درمان می شود؟

خانم هایی که در مرحله دوم سرطان سینه هستند، 77 درصد آن ها حداقل تا 10 سال و 58 درصد هم تا حداقل 20 سال به زندگی خود می توانند ادامه دهند.

محققان دانشگاه مینسوتا در مینیاپولیس که این داده ها را بررسی کرده بودند، در گزارش خود اعلام کردند که خانم ها با هر سنی و هر نوع توموری که بر روی آن ها مطالعه انجام شده، خطر رشد سرطان در سینه دیگرشان، کمتر از 1 درصد در هر سال است.

 

منبع