به گفته پزشکان، برای این که بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی بتوانند با این عارضه مقابله کنند، نباید به چیزهای منفی فکر کرده و هرگز ارتباط خودشان را با دیگران قطع نکنند.

به مناسبت روز جهانی قلب، بنیاد قلب اعلام کرده است برای این که شاهد بروز حمله قلبی یا سکته قلبی در این دسته از بیماران نباشیم، باید توجه ویژه ای به سلامت روان آن ها شود. این بنیاد با راه اندازی اجتماع آنلاین خود – به نام قلب من، زندگی من – قصد دارد از بیماران مبتلا به بیماری قلبی حمایت کند.

به گفته مسئول یکی از برنامه های درمانی، ناتالی رافول، “مطالعات نشان داده اند بعد از این که مشخص می شود فرد به بیماری قلبی عروقی مبتلا است یا هر گونه عارضه قلبی را تجربه می کند، ترجیح می دهد از بقیه دور شود. اکثر بیماران می گویند دوست داریم با افرادی در ارتباط باشیم که ما را درک می کنند.”

وی در ادامه می گوید، “وقتی مشخص می شود فرد به بیماری قلبی مبتلا است یا حتی یکی از مشکلات قلبی را هم تجربه می کند، حسابی ترسیده و ثبات در زندگی اش از بین می رود. این افراد نسبت به آینده و کیفیت زندگی خودشان اطمینان ندارند. یک گروه حمایتی مخصوص این افراد به نام قلب من، زندگی من تاسیس شده است. ما در این اجتماع از این بیماران حمایت کرده تا راحت تر بتوانند داستان هایشان را با ما در میان بگذارند و درباره مسیر و وضعیت جدیدشان با هم صحبت کنند. علاوه بر این، آن ها می توانند انگیزه بخش یکدیگر باشند و هم دیگر را به داشتن یک زندگی سالم تشویق کنند.”

بیماری قلبی عروقی و سلامت روان

ارتباط بین بیماری قلبی عروقی و سلامت روان

به گفته دکتر رافول، یک ارتباط دو طرفه میان بیماری قلبی عروقی و سلامت روان وجود دارد.

وی در ادامه می گوید، “اول از همه این را می دانیم که شانس بروز حمله قلبی در افرادی که تاکنون بیماری قلبی عروقی نداشته اند، در صورتی که در وضعیت روانی خوبی قرار نداشته باشند، بسیار بیشتر می شود. از طرف مقابل، مطالعات نشان می دهند احتمال بروز اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به این بیماری بیشتر است. دلیل این امر هم این است که آن ها مشغول وفق دادن خودشان با تغییرات ناگهانی رخ داده در وضعیت سلامتی شان هستند.”

دکتر رافول می گوید، “در صورتی که این بیماران در وضعیت روحی روانی خوبی قرار نداشته باشند، شانس تجربه حمله قلبی برای دومین بار بیشتر می شود. و به همین خاطر است که باید به بهبود وضعیت سلامت روان آن ها کمک کرد و این برنامه بخشی مهم از فرایند درمان تلقی می شود.”