مطالعه جدیدی نشان می دهد اگر یک سرگرمی برای خود پیدا کنید، خیلی زود از شر افسردگی خلاص می شوید. البته مخاطب این یافته ها، بزرگسالان و افراد سن بالا هستند.

آیا با داشتن سرگرمی می توان افسردگی را نابود کرد؟

بر اساس گفته های محققان این مطالعه، سرگرمی هر چیزی ممکن است باشد؛ از باغبانی گرفته تا بازی های ویدئویی، نقاشی و کارهای دستی، انجام کارهای داوطلبانه، مطالعه و پیوستن به یک باشگاه. این مطالعه در کشورهای آمریکا، ژاپن، چین، انگلیس و 12 کشور اروپایی دیگر انجام شد. بیش از 93.000 شرکت کننده با سنین 65 سال به بالا مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، کارن ماک، “یافته های ما نشان می دهند اگر افراد سن بالا یک سرگرمی برای خودشان پیدا کنند، در حق خودشان خوبی کرده اند؛ زیرا از خودشان در برابر بیماری های روحی روانی مانند افسردگی محافظت می کنند؛ همزمان با بالا رفتن سن، این بیماری ها به یک تهدید جدی برای این گروه تبدیل می شوند.”

سرگرمی

درباره مطالعه

محققان در یک بازه چهار تا هشت ساله داده های به دست آمده را بازبینی کردند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که داشتن یک سرگرمی ریسک بروز علائم افسردگی را کاهش می دهد. به طبع آن، رضایت فرد از زندگی اش بیشتر می شود.

این مطالعه نمی تواند علت و معلول را ثابت کند اما نشان می دهد احتمالا بین سرگرمی و خوشحال بودن یک رابطه مستقیم وجود دارد. حتی بعد از بررسی فاکتورهای دیگر مثل رابطه با همسر، وضعیت اشتغال و درآمد خانوار نیز نتایج تغییر نکرد.

به گفته ماک، “در سال های بعد از طریق مکانیسم های متعدد، اثرات این رویکرد را تجربه می کنیم: کنترل استرس، احساس کنترل بر ذهن و جسم، پیدا کردن هدف در زندگی و احساس توانمندی در حل مشکلات روزمره. البته یک رابطه دو طرفه برقرار است؛ افرادی که از نظر روحی روانی در وضعیت بهتری قرار دارند، دوست دارند زمان بیشتری را صرف سرگرمی مورد علاقه شان کنند. تداوم این روند باعث افزایش میزان رضایت از زندگی می شود.”

با توجه به این که شرکت کنندگان این مطالعه از کشورهای مختلف بودند، تعداد افرادی که به این مسئله اهمیت داده بودند هم متفاوت بود. مثلا 51 درصد از شرکت کنندگان اسپانیایی گفته بودند یک سرگرمی دارند. این آمار در دانمارک 96 درصد، در سوئد 95.8 درصد و در سوییس 94.4 درصد است.

درصد بسیار کمتری از مردم چین یک سرگرمی مشخص دارند: یعنی رقم بسیار کم 37.6 درصد. البته محققان می گویند از شرکت کنندگان چینی خواسته بودند فقط درباره سرگرمی های اجتماعی شان صحبت کنند، نه هر نوع سرگرمی.

در کشورهایی که سطح امید به زندگی در آن ها بالاتر است، درصد بیشتری از مردم یک سرگرمی مشخص دارند. در این کشورها حتی سلامت فرد بیشتر به داشتن یک سرگرمی گره خورده است.

ماک در آخر می گوید، “مطالعات ما نشان می دهند که سیاستمداران نیز باید شرایط مطلوب را فراهم کرده تا افراد سن بالا هم بتوانند سرگرمی های خود را دنبال کنند. این اقدام تاثیر بسزایی در افزایش سلامتی این گروه دارد.”