با وجود این که پاستا به چاق کننده بودن مشهور شده است اما می توانید آن را در کنار پروتئین های بدون چربی و سبزیجات مصرف کنید. در ادامه بیشتر درباره این خوراکی صحبت می کنیم.

پاستا چیست؟

پاستا یک خوراک مدیترانه ای است که به اشکال متنوع و در گونه های مختلف به بازار عرضه می شود.

به گفته یک متخصص رژیم تغذیه، “پاستا از آرد گندم اصلاح شده یا همان آرد سفید تهیه می شود.”

به همین خاطر هم خبری از فیبر سرشار و بسیاری از مواد مغذی که به طور معمول در گندم وجود دارد، در این خوراکی نیست. اما امروزه بسیاری از برندها اقدام به تولید پاستا سفید می کنند؛ این نوع پاستا سرشار از آهن و ویتامین های B از جمله فولات است.

به گفته یکی دیگر از متخصصین تغذیه، “این غذا منبع سرشار از انواع ویتامین ها نیست اما مقدار کمی از بعضی از ویتامین ها را در خود جای داده است. 9 درصد از آهن، 6 درصد منیزیم و 5 درصد ویتامین B6 روزانه بدن را می توان از طریق پاستا تامین کرد.

پاستا و سلامتی

مزایای خوردن پاستا

پاستا مزایای زیادی برای سلامتی و حتی سبک زندگی دارد که علاوه بر ارزان قیمت بودن، این فواید را هم دارد:

افزایش انرژی

این خوراکی سرشار از نشاسته است؛ انرژی موجود در نشاسته به آرامی جذب بدن می شود و گزینه مناسبی برای ورزشکاران است. البته نوشیدنی های ورزشی هم همین میزان کربوهیدرات را دارند اما کربوهیدرات موجود در آن ها خیلی سریع تر هضم می شود.

یکی از اولین منابع تامین انرژی بدن، کربوهیدرات است. بدن به راحتی می تواند کربوهیدرات موجود در پاستا را هضم کند. از این رو، همواره مقدار کافی از این ترکیب در ماهیچه ها و کبد وجود دارد.

البته اگر می خواهید پاستا را با هدف تامین انرژی برای ورزش بخورید، باید این خوراکی را یک تا دو ساعت قبل از ورزش بخورید. به این خاطر که باید بدن آن را هضم کند.

طبخ سریع و آسان

روش های زیادی برای طبخ این خوراکی وجود دارد و در عرض 10 تا 15 دقیقه می توانید یک غذای خوشمزه درست کنید.

مثلا می توانید این غذا را همراه با روغن زیتون و سیر یا همراه با هویج و مرغ ریش ریش شده بخورید.

پاستا برای سلامتی خوب نیست؟

پاستا سرشار از کربوهیدرات بوده و به طبع آن، باعث افزایش وزن و بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی مانند بالا رفتن فشار خون، دیابت و چاقی مفرط می شود.

با وجود این گفته ها اما تعدادی از محققان دست به کار شدند و افرادی که پاستا مصرف می کنند را با افرادی که این غذا را نمی خورند مقایسه کردند. مشخص شد آن هایی که این خوراکی را مصرف می کنند، به مقدار بیشتری هم فیبر، فولات، آهن، منیزیم و ویتامین E به بدنشان می رسد.

پس به این نتیجه می رسیم که با وجود داشتن کالری زیاد، اگر در خوردن این غذا زیاده روی نکنید، سلامتی به خطر نمی افتد.