متاسفانه هدر دادن پول فوق العاده آسان است. با این حال، با کمی تامل در شیوه های صرفه جویی پول و پس انداز، می توانید به راحتی هزینه های اضافی تان را محدود کنید و به جای آنکه پول تان را هدر دهید، شروع به افزایش آن کنید. هنگامی که چهارچوب ذهنی شما این است که از هدر دادن پول خود دست بکشید، این مراحل را امتحان کنید.

روش های صرفه جویی پول در زندگی روزمره

1. کمی تحقیق مالی انجام دهید.

پس انداز پول

اگر چه این کار در لیست اولویت های اصلی اکثر افراد برای صرفه جویی پول نیست، به دلیل اینکه با این روش می توانید از هدر دادن پول زیادی جلوگیری کنید، باید آن را انجام دهید. مواردی که باید بررسی کنید؛ شامل: تنظیمات بانکی، صندوق بازنشستگی و نرخ بیمه شماست:

  • در مورد صندوق بازنشستگی خود آگاهی پیدا کنید. آیا شما حتی برای چنین صندوقی برنامه ریزی کرده اید؟ این صندوق می تواند چندین مزیت نسبت به یک حساب پس انداز یا سرمایه گذاری منظم داشته باشد. اگر در حال حاضر چنین صندوقی را دارید، آیا بهترین انتخاب ممکن را انجام داده اید؟ به صندوق بازنشستگی که کارفرمایتان برای شما تنظیم کرده، نگاهی بیندازید.

حتی اگر بیکار هستید، ممکن است بتوانید از مزایای برخی از حساب ها استفاده کنید. از مشاور مالی خود سوال کنید یا اینکه در مورد آن کمی تحقیق کنید.

  • بعد از صندوق بازنشستگی سایر سرمایه گذاری های خود را، در صورت داشتن، بررسی کنید. آیا آنها ترکیبی معقول از انواع سرمایه گذاری ها برای شما هستند؟ آیا هزینه های آنها معقول است؟
  • وجوه نقد اضافی خود را از حساب های پس انداز با سود کم به حساب های با سود بالا انتقال دهید.( به ویژه اگر بیشتر از نیاز چند ماه، پس انداز کرده اید، امکان انتقال مقداری از سرمایه را به سرمایه گذاری با ریسک بالا ولی بازده بیشتر در نظر بگیرید). بسیاری از حساب هایی که سود زیادی می دهند، پول شما را  در یک سطح مشخص نگه می دارند. (آن را به عنوان یک پس انداز اجباری ببینید). بهتر است با یک رویکرد قانونمند تر، نرخ بازدهی بالاتری داشته باشید، تا اینکه  سود کمی بگیرید و پول خود را هدر دهید.

حتما بخوانید: 40 ایده کسب و کار زنان و بهترین مشاغل برای خانم ها

برای اطلاع از نرخ پس انداز، به صورت آنلاین به سایت بانک خود مراجعه کنید و در همین حین، بانک های دیگر را در صورتی که پیشنهاد بسیار بهتری ارائه می دهند با بانک خود مقایسه کنید. قبل از بستن حساب و تعویض آن، از طرح این پیشنهاد به مدیر بانک خود نترسید!

  • نرخ بیمه سلامت، ماشین، خانه و سایر بیمه های خود را بررسی کنید. احتمال اینکه شما بهترین قرارداد ممکن را نبسته باشید، بسیار زیاد است؛ زیرا بسیاری از افراد بدون به روز کردن پیشنهادات موجود و یافتن برای بهترین معامله، خیالشان از بابت قراردادی که قبلا برای مدت طولانی بسته اند، آسوده است. زمان کمی را صرف انجام تحقیقات کنید تا پس انداز به دست بیاورید.
  • آنچه را برای سود کارت اعتباری خود پرداخت می کنید، بررسی کنید. آیا زمان تغییر کارت اعتباری به ارائه دهنده با نرخ سود کمتری نرسیده است؟
  • اگر بالانس (کارت اعتباری) را با بهره از یک ماه به ماه دیگر منتقل میکنید و احتمالا دوره‌ی استفاده بدون بهره از کارت برای خرید‌های جدید را از دست‌ می‌دهید، باید قبل از آنکه در مورد اضافه کردن درآمد از طریق پس‌اندازتان نگران باشید، تکلیف آن مخارج اضافی را روشن کنید.

2.هزینه های خود را برای صرفه جویی پول پیگیری کنید

پرداخت بیشتر هزینه ها با پول نقد به شما کمک می کند تا هزینه های خود را پیگیری کنید.

به جای اینکه کارت اعتباری خود را به بیشترین مقدار ممکن برسانید، به دنبال این باشید که هزینه های خود را نقدی پرداخت کنید. وقتی هزینه خریدهای خود را با کارت اعتباری پرداخت می کنید، پول تان را برای پرداخت سود کارت های اعتباری هدر می دهید.

  • به خاطر داشته باشید که بهتر است برخی از خرید ها را برای اخذ ضمانت و داشتن سابقه صوتی قابل ردیابی، با کارت اعتباری تان انجام دهید. با وجود این، حتی می توانید برای مبلغی که (کارت اعتباری) را شارژ کرده اید، با واریز پول نقد به حسابتان (یا به سادگی مانده حساب بانکی) ضمانت دهید که در زمان تعیین شده قبل از اضافه شدن سود، قبض باقی مانده خود را پرداخت می کنید.

3. تعلیق عضویت و اشتراک ها

برای صرفه جویی پول عضویت ها و اشتراک هایی را که دیگر از آنها استفاده نمی کنید یا استفاده از آنها هیچ اثری ندارد را لغو یا تعلیق کنید. برای چه هدفی ثبت نام کرده اید، آیا در واقعیت شما می توانید بدون آن زندگی کنید؟

اگر از یک باشگاه ورزشی یا کلوپ استفاده نمی کنید یا از مزایای آن لذت نمی برید، لزومی ندارد که عضو آن باشید. عضویت هایی که برای آنها هزینه می کنید از جمله: وب سایت ها، ارائه اطلاعات، روزنامه ها، سالن بدن سازی، باشگاه ها و غیره را بررسی کنید که آیا بیشترین بهره را از آنها می برید یا اینکه فقط به پرداخت آنها عادت کرده اید و استفاده از آنها را فراموش کرده اید.

به همین ترتیب، اگر مدتی به جای دوری بروید یا دور از خانه کار کنید، آیا میتوانید آنها را به حالت تعلیق در آورید و بعدها در صورت داشتن وقت آزاد مجددا از آنها استفاده کنید؟

  • به خصوص به ثبت نام در عضویت هایی که هزینه آنها “فقط X مقدار در ماه است” دقت کنید! پس از مشترک شدن در چند مورد از این موارد، به زودی به هزینه های تان اضافه خواهد شد و صراحتا، ردیابی آنها آسان نیست؛ اما مطمئن باشید چه از آنها استفاده کنید و چه استفاده نکنید، کارت اعتباری تان آن ها را ردیابی خواهد کرد.پیگیری کنید که آیا این اشتراک ها ،به ویژه موارد آنلاین، باعث بهبود سبک زندگی یا نیازهای حرفه ای شما می شوند. در این خصوص با خودتان صادق باشید.
  • در برابر تلاش های دوباره ی آنها برای برگرداندن شما مقاوم باشید. تا زمانی که در لیست نامه های پستی موسسات خیریه، مجلات و کلوپ های بی استفاده هستید، این مکان ها اشتراک شما را فراموش نمی کنند. فقط دفعه قبل به خودتان یادآوری کنید که عضویت در این مکان ها چه سودی برایتان داشته است!
  • شما می توانید با اهدای دوره ای به یک موسسه خیریه که امتیاز بالایی از سازمان های مستقل دارد و به درخواست شما برای عدم ارسال نامه پستی و تنها ارسال رسید، احترام می گذارد، بدون دردسر و فشار زیاد، کارهای خیر انجام دهید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا ارسال آنها متوقف شوند؛ زیرا نامه های پستی به دلیل مسائل اقتصادی از قبل آماده شده اند.

همه افراد خیریه یکسانی را انتخاب نمی کنند، خشنود باشید؛ زیرا از نظر آماری بیشتر افراد، بدون هیچ درخواست یا فشاری، خودشان تمایل دارند به این موسسات کمک کنند.

  • اگر از عضویت در سالن ورزشی خود استفاده نمی کنید، روش های رایگان ورزشی از قبیل دوچرخه سواری به خانه و محل کار، پیاده روی در همه جا، و یا پیاده روی های آخر هفته با خانواده را انجام دهید. ( این موارد می توانند هزینه های سوخت را نیز کاهش دهند).
  • گاهی اوقات کاری که باید انجام دهید این است که عضویت تان را به حالت تقلیل در بیاورید؛ نه اینکه کلا آن را از زندگی خود حذف کنید. به عنوان مثال، اگر کل زیرمجموعه های یک عضویت یا یک شبکه کامل از مکان ها را خریدید، در صورتی که تنها به استفاده از یک مکان محلی با یک ویژگی نیاز دارید، راهی برای «لغو» عضویت و در نتیجه پرداخت کمتر پیدا  کنید.
  • برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه مدیریت اشتراک مجله خود، مطالعه کنید.

4.به خرید های هیجانی تان پایان دهید.

صرفه جویی در هزینه های زندگی

این کار در ابتدا سرگرم کننده است؛ اما اگر متوجه شوید که فقط به دلیل در دسترس بودن یا حراج بودن خرید می کنید، این کارتان به یک عادت بد تبدیل می شود. اگر قبلا هیچ فعالیت و ورزشی انجام نداده اید، یا چنین سبک لباسی نپوشیده اید یا آن را امتحان نکرده اید، قبل از به هدر دادن پول خود برای خرید غیر ضروری، احتیاط بیشتری کنید؛ پس به خانه بروید و ابتدا در مورد آن تحقیق و تفکر کنید!

  • از خودتان سوال کنید که آیا واقعا به آن وسیله نیاز دارید یا توان خرید آن را دارید. حتی اگر توانایی خرید آن را دارید، اگر واقعا به آن نیازی ندارید، از نیروی اراده خود کمک بگیرید و از هزینه های غیر ضروری اجتناب کنید و به جای آن پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید. با خودتان بگویید «واقعا به آن نیازی ندارم» و بعد آن را برگردانید.
  • به خود یادآوری کنید که لباس جدید به هیچ وجه به شما نمی آید و با سبک زندگی تان سازگار نیست. لباس های قدیمی خود را در صورت مناسب بودن بپوشید. اگر زیبا به نظر نمی رسیدند، احتمالا آن ها را خریداری نمی کردید، همچنین در حال حاضر افراد زیادی که لباس یکسان بپوشند، وجود ندارد.
  • به یاد داشته باشید که این خریدها را فقط به دلیل خاص بودن، انجام دادید؛ نه اینکه با آن ها بتوانید خلائی را پر کنید.

5. خرید به صورت عمده

تنها در صورتی که خریدهای تان را به طور عمده مصرف می کنید و می توانید قبل از خراب شدن از آن ها استفاده کنید یا اینکه می توانید خرید را با شخص دیگری تقسیم کنید، به صورت عمده خرید کنید.

خرید وسایل بی استفاده، تنها باعث به دور ریختن آنها و تولید زباله باورنکردنی می شود که این به معنای هدر دادن پول است. اگر خانواده و یا خانوار بزرگی دارید و می دانید اقلام خوراکی را به صورت عمده مصرف می کنید یا دیگر اقلام را در طول تاریخ مصرفشان مصرف می کنید، خرید کردن به طور عمده یک انتخاب خوب است.

حتما بخوانید: 20 ایده کسب و کار و مشاغل پر درآمد در خودرو

اگر شما با یک یا چند خانواده دیگر به صورت گروهی خرید کنید و اجناس را بین خود تقسیم کنید، خرید عمده یک راه بسیار عالی برای پس انداز پول خواهد بود. در غیر این صورت، به مقدار کم و به اندازه نیازتان خرید کنید. این نکته در مورد غذا و وسایل آرایشی و سایر اقلامی که تاریخ مصرف دارند بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید، ابتلا به این وسواس که همیشه فکر می کنید چیزی به مقدار کافی ندارید، از آنچه تصور می کنید، ساده تر است.

  • مراقب اجناس «بسته بندی» یا «بسته ای» باشید. هنگام امضای قرارداد تلفن، قرارداد اجاره اتومبیل، یا موارد مشابه بسیار مراقب باشید؛ زیرا ممکن است در متن چاپ شده با حروف ریز، هزینه ها، مالیات ها و نرخ های دیرکردی پنهان شده باشد که در تبلیغات مبالغه آمیز و گمراه کننده از آن مطلع نشده اید. این می تواند روشی زیرکانه، اما متاسفانه قانونی، برای گرفتن پول از شما باشد.
  • مراقب باشید در تبلیغ مجموعه شش عددی چاقوی استیک به طور رایگان گیر نیفتید. اگر این پیشنهاد را شنیدید: «شما همه ی این ها را به صورت رایگان دریافت می کنید»، این یک پیشنهاد عالی است. پس چرا فروشنده، به جای افزودن این موارد اضافی غیر ضروری، این پیشنهاد عالی را نمی دهد؟

6. برای صرفه جویی پول هنگام خرید مواد غذایی زیرک باشید.

خرید مواد غذایی برای بسیاری از افراد یک تجربه احساسی است؛ خصوصا اگر احساس می کنید که بودجه کافی برای خرید غذا برای خود و خانواده تان ندارید.

به هر حال، خرید مواد غذایی یکی از مواردی در زندگی است که در حالی که از این تجربه لذت ببرید و خوب زندگی کنید، می توانید صرفه جویی و پس انداز هم داشته باشید. در این جا چند راه برای کمک به شما وجود دارد:

  • همیشه در هنگام خرید یک لیست همراه خود داشته باشید. خرید بدون لیست می تواند به معنای هدر دادن پول باشد؛ زیرا شما به شدت وسوسه خواهید شد که چیزهایی را که واقعا نیازی به آنها ندارید را بخرید.

یک لیست روی یخچال خود قرار دهید و هر چیزی که در خانه تمام می شود را به آن اضافه کنید و قبل از خرید به سادگی به آن توجه کنید. پیش از رفتن به خرید یک برنامه غذایی برای هفته آینده تنظیم کنید و از آن به عنوان راهنمای خرید خود استفاده کنید.

طبق لیست خرید کنید و فقط برای یک یا دو ماده غذایی که در لیست نیستند، جا بگذارید و مطمئن شوید که آن ولخرجی ها را در حراج ویژه انجام می دهید.

  •  کمتر، ولی متنوع تر خرید کنید. خرید متنوع انواع مواد غذایی تازه به طور منظم فواید زیادی دارد. طعم بهتری دارد، سریع خورده می شود و می تواند برای شما فرصتی فراهم کند تا انواع و اقسام مواد غذایی مختلف مخصوص فصل یا در حراج ویژه فروشگاه را امتحان کنید.
  • به جای مارک های معروف، اقلام تجاری عمومی را از فروشگاه مواد غذایی بخرید. مگر اینکه واقعا طعم متفاوتی داشته باشند یا اینکه مطمئن باشید که اقلام تجاری عمومی و یا محصولاتی که تخفیف زیادی خورده اند و قیمت آنها برابر اقلام تجاری عمومی شده، افت کیفیت دارند.

اکثر اقلام عمومی در همان مکان های محصولات با نام تجاری تولید می شوند، فقط آنها فاقد جاذبه های بازاریابی در حمایت از خود هستند. به همین ترتیب، نسخه های عمومی را به انواع مارک های تجاری ترجیح دهید.

  • زمانی که گرسنه هستید به خرید مواد غذایی نروید. این فقط باعث می شود بیش از آنچه نیاز دارید، خرید کنید.
  • به بودجه خرید خود پایبند باشید و در حین خرید کردن هزینه ی تعداد زیادی از آنها را در ذهن خود نگه دارید ( جمع کردن هر کالا تا درآمد بعدی ساده ترین کار است، اگر چه در نهایت بیشتر از مقدار واقعی آنها می شود، اما کار خوبی است و در نهایت باعث صرفه جویی می شود.)
  • اگر وسوسه شده اید که وسایل بسیار گران قیمتی بخرید یا به مقدار زیاد خرید کنید،  یک سوپرمارکت مارکت یا یک انبار که در حراج هستند را امتحان کنید. آنها کالاهای مشابه و یکسان، اما با زرق و برق کمتری دارند و خرید عمده به این معنی است که شما مجبور نیستید، مرتب به آنجا بروید ( مراقب کالاهای فاسد شدنی باشید، میوه های ماندگار تر مانند: سیب و پرتقال را بخرید و گوشت اضافی را فریز کنید).

7. برای صرفه جویی پول از منابع جامعه کم هزینه یا رایگان استفاده کنید.

برنامه ریزی برای کاهش هزینه های زندگی

تعداد زیادی منابع در اجتماع شما وجود دارد که می توانند برای شما منجر به صرفه جویی شوند. از این گذشته، تا حدودی شما به آنها کمک می کنید؛ بنابراین می توانید از آنها استفاده کنید. برخی از مکان های خوب برای صرفه جویی در هزینه عبارتند از:

  • از کتابخانه خود بازدید کنید. از کتابخانه محلی خود برای اجاره موزیک، کتاب و فیلم به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم بازدید کنید. از کتابخانه خود، به گزینه های وام آنلاین کتاب الکترونیکی یا کتاب های دیجیتال کاملا رایگان نگاه کنید. به این ترتیب حتی برای خواندن یک کتاب خوب نیاز نیست که به بیرون از خانه بروید.
  • از امکانات ورزشی محله خود مانند استخر استفاده کنید. مشکلاتی مانند وجود تعداد زیادی از افراد یا کثیفی آب با تغییر ساعتی که شما به آنجا می روید، قابل حل است.(زودتر یا دیرتر رفتن). به جای شکایت کردن در مورد موضوع تمیزی، آن را با کارکنان نگهداری استخر در میان بگذارید و اگر نگران هزینه هستید، آن را با استخر خانگی مقایسه کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که این گزینه بسیار ارزان است.
  • در مورد تورهای محلی پیاده روی در شهر خود اطلاعات کسب کنید. این تورها می توانند اطلاعاتی در مورد تاریخ گشت منطقه محلی شما که از آن خبر نداشتید، به شما بدهند. انواع دیگر گروه های پیاده روی می تواند شامل گروه های پیاده روی برای تناسب اندام یا گروه هایی باشد که منابع را جمع آوری می کنند و برای پیاده روی محلی بیرون می روند.
  • با استفاده از نرم افزارهای رایگان در استفاده از رایانه صرفه جویی کنید ودر مورد نحوه استفاده از آن ها از منابع رایگانی مانند WikiHow استفاده کنید.

8. برای صرفه جویی پول انرژی را ذخیره کنید.

برای صرفه جویی پول هنگام خروج از خانه دمای وسایل گرمایشی را کاهش دهید، ترموستات را در یک حد مناسب، اما نه بیش از حد گرم، تنظیم کنید. چراغ هایی را که استفاده نمی کنید خاموش کنید و به جای رانندگی پرشتاب که باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید خودرو می شود، به آرامی رانندگی کنید.

حتما بخوانید: چگونه میلیاردر شویم ؟ راهکار های طلائی و اصولی میلیاردر شدن

9.به خاطر نظم و انضباط و احترام به خود، به خودتان پاداش دهید. هدر ندادن پول به معنای مراقبت از خود و اطرافیان است. اگر چه گاهی اوقات به نظر می رسد که عدم خویشتن داری و دیوانه وار خرج کردن، آسان تر است، در پایان روز پس انداز پول و لذت بردن از داشته هایتان بسیار بهتر است.

اگر بدانید که پس انداز شما به جای هدر رفتن در حال افزایش است، به راحتی می توانید استراحت کنید.

  • پاداش باید سرگرم کننده باشد؛ اما نباید پول زیادی بابت آن بپردازید و پول خود را هدر دهید!

 

منبع